رفقای ایرانی فقط شما آقای تورم

[ad_1]

روزنامه همشهری: در عصر امروز که مشکل معیشت به طور کامل احساس می شود، روزهایی را بخوانید که مردم جهش شدید تورم و مشکلات اقتصادی را تجربه کردند.

علیرضا احمدی: سال 1374 دهه 70 یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران بود. سالی که با جهش شدید تورم همراه شد و قیمت دلار با نرخ تورم همراه شد، در مسیر رکوردشکنی قرار گرفت و این موضوع آرامش روانی جامعه را برهم زد و دغدغه معیشتی مردم به موضوع اصلی مردم تبدیل شد. کشور. رفته ، تورمی که اقتصاد کشور و مردم تجربه می‌کردند تا آن زمان بی‌سابقه بود و از آن زمان تاکنون تجربه نشده است.

رفقای ایرانی فقط شما آقای تورم

کاهش قیمت نفت و عدم تعادل درآمد و هزینه های ارزی کشور باعث افزایش بیشتر قیمت ها در بازار عمومی مصرف شد و افزایش قیمت برخی از کالاها مانند سیب زمینی تأثیر روانی خاصی بر افکار عمومی گذاشت. با اعتراضات مردمی در برخی نقاط. به دنبال افزایش نرخ کرایه مینی‌بوس‌ها، مانند اسلامشهر در استان تهران، بامداد پانزدهم بهمن ماه کلید خورد.

اقتصاد کشور در سال دوم دولت دوم شرایط خاصی داشت; تورم داخلی از یک سو و فشارها و تحریم های آمریکا از سوی دیگر شرایط را برای ایران پیچیده می کرد. در چنین شرایطی، برنامه «پنج سال اول توسعه کشور» بر اساس ارزیابی با موفقیت نسبی به پایان رسید و سال 1374 اولین سال اجرای برنامه «پنج سال دوم توسعه کشور» بود که سال اول آزادسازی اقتصادی و وابسته به خصوصی سازی بود. هدف اصلی برنامه 1.5 درصد پیش بینی از نظر ساختار و ماهیت بود.

همچنین در سال ۱۳۷۴ فعالیت وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران با استفاده از الگوی قراردادهای «مقابله» وارد مرحله جدیدی شد. این در شرایطی بود که فشارهای آمریکا در منطقه روز به روز افزایش می یافت. در سال 1374، چند روز قبل از آغاز 15 مارس 1994، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، با صدور فرمان اجرایی شماره 12957، کمک به توسعه منابع نفتی ایران را ممنوع کرد و به شرکت های آمریکایی اجازه داد هرگونه معامله یا معامله انجام دهند. مشارکت برای. در قراردادهای صنعت نفت و گاز ایران ممنوع است.

رفقای ایرانی فقط شما آقای تورم

این دستور، اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده یا نهادهای تحت حاکمیت نهادهای آمریکایی را از مشارکت در قراردادها یا ارائه ضمانت به اشخاص ثالث در قراردادهایی که شامل «نظارت یا مدیریت توسعه منابع نفتی ایران» و «نگهداری از میادین نفتی ایران» می شود، منع می کند. “تامین مالی توسعه”. “، ممنوع است. اگرچه این دستور منجر به لغو قرارداد شرکت آمریکایی کونوکو با ایران شد، اما در اواسط سال 1995، در مجموع 1.2 میلیارد دلار با فرانسه برای توسعه مناطق “A” و “E” Siri. قراردادی منعقد شد. اولین پروژه صنعت نفت و گاز کشور قرار بود بیع متقابل باشد.

تصویب پیش نویس توافقنامه حمل و نقل جاده ای بین المللی بین دولت های ایران و ارمنستان در اردیبهشت ماه، افتتاح بازار مرکزی میوه و تره بار در تهران در مراسمی به همت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت ماه، تأسیس شرکت پست بانک دولتی. در شهریورماه، دولت تصویب تفاهم نامه ایران و موزامبیک، امضای 12 موافقتنامه همکاری های دوجانبه ایران و موزامبیک در مردادماه، موافقت هیئت دولت با ساخت آزادراه تهران-شمال، روابط سیاسی-اقتصادی ایران و ویتنام. در سفر هاشمی رفسنجانی توسعه صدور پیش نویس دستور «رفع فقر از کشور» توسط رئیس جمهور در سفر مهرماه به کشور و سازمان برنامه و بودجه در بهمن ماه، یکی از مهمترین موارد اقتصادی بود. اخبار سال 1374.

علی ایمدی: همانطور که گفتیم، تورم عظیم در اوایل دهه 1970 به اوج خود رسید و رکورد 49.1 درصد را شکست. با این حال، این تورم باعث شتاب بازار سهام شد و شاخص کل بورس با رشد 123.1 درصدی به رقم 1549.4 رسید. میانگین ارزش دلار در بازار غیررسمی با افزایش 53.2 درصدی بالای 404 تومان معامله شد. این بار اما بازار طلا و سکه در بین سایر بازارها باقی ماند و سکه تمام بهار آزادی تنها با افزایش 45.5 درصدی به طور میانگین 44 هزار و 170 تومان قیمت خورد. قیمت بنزین نیز امسال دو برابر شده و از لیتری 5 تومان به 10 تومان رسیده است.

رفقای ایرانی فقط شما آقای تورم

قیمت مسکن در کشور در آن سال نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش یافت. متوسط ​​قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور 35 هزار و 800 تومان بوده است. پس از تهران، شیراز با 33 درصد افزایش معادل 45 هزار و 100 تومان در هر متر مربع، گران ترین میانگین قیمت آپارتمان را داشت. ارزان ترین میانگین قیمت مربوط به اراک بوده که متری 23600 تومان است.

میانگین قیمت آپارتمان در سال 74 نسبت به سال قبل در تمامی شهرهای منتخب افزایش یافته است، اما زنجان پس از تهران بیشترین افزایش را داشته است. در زنجان هر مترمربع آپارتمان مسکونی بیش از 55 درصد افزایش یافت که معادل 29800 تومان است اما در تهران میانگین قیمت 61 درصد افزایش یافت.

متوسط ​​قیمت یک متر مربع آپارتمان در تهران 95 هزار و 800 تومان بوده است. منطقه 1 با 183 هزار و 300 تومان بیشترین میانگین و منطقه 18 با 50 هزار و 200 تومان کمترین میانگین را داشته اند. میانگین قیمت ها در تمام مناطق در سال جاری افزایش یافته است. در منطقه 5 بیش از 83 درصد، در منطقه 4 74 درصد، در منطقه 8 73 درصد و در منطقه 11 بیش از 72 درصد افزایش داشته است. منطقه 17 با 36 درصد و منطقه 12 درصد با 42 درصد کمترین افزایش قیمت را در بین مناطق 20 گانه شهر تهران داشته اند.

رفقای ایرانی فقط شما آقای تورم

متوسط ​​اجاره بهای یک مترمربع آپارتمان در تهران با 32 درصد افزایش به 392 تومان رسید. یعنی متوسط ​​اجاره ماهانه یک واحد 100 متری در آن سال 39240 تومان (بدون سپرده) بوده است. بیشترین اجاره بها مربوط به منطقه 3 با متری 652 تومان با افزایش 32 درصدی نسبت به سال گذشته و کمترین آن مربوط به منطقه 18 با متری 258 تومان با افزایش 16 درصدی نسبت به سال 73 بوده است. در آن سال متوسط ​​اجاره بها در منطقه 7 با 47 درصد افزایش به 567 تومان و در منطقه یک با 42 درصد افزایش به مترمربع 551 تومان رسید.

در سال 1353 دستمزدها 37 درصد افزایش یافت و حداقل دستمزد 16000 تومان بود. میانگین هزینه در سال جاری 90 هزار و 881 تومان در ماه بوده است، در حالی که متوسط ​​درآمد خانوار ایرانی 69 هزار و 444 تومان در ماه بوده و شکاف درآمد و هزینه خانوار به بیش از 31 درصد رسیده است.

هزینه غذا و نوشیدنی خانگی در سال جاری نزدیک به 44 درصد افزایش یافت. گوشت گوسفندی در سال 74 با 58 درصد افزایش نسبت به سال قبل به کیلویی 964 تومان رسید. با توجه به این افزایش قیمت، مصرف سالانه گوشت دام در خانوار ایرانی 10 کیلوگرم کاهش یافت و به 76 کیلوگرم (6.3 کیلوگرم در ماه) رسید. علاوه بر این افزایش قیمت باعث کاهش مصرف برنج، ماست، پنیر، شکر و سیگار ایرانی و خارجی شد. در مقایسه با سال 1973، بیشترین افزایش هزینه خانوار مربوط به پوشاک و کفش با 51 درصد بوده است.

رفقای ایرانی فقط شما آقای تورم

رفقای ایرانی فقط شما آقای تورم

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما