تکلیف تخصیص قیر رایگان در سال آینده چیست؟

[ad_1]

بر اساس گزارش ها باشگاه خبرنگاران جواناجرای بند مربوط به تخصیص قیر به دستگاه های اجرایی کشور در قانون بودجه سال 1400 با صدور حواله قیر بین دستگاه های مختلف پس از حدود هشت ماه و نیم تاخیر آغاز شده است. این قانون که البته با تغییراتی در سال های اخیر به تصویب رسید به قیر خالص یا مجانی معروف است.

بند «ز» تبصره قانون بودجه سال 1400، وزارت نفت را موظف کرده است که ماهانه معادل 15 هزار میلیارد تن نفت خام را برای تامین قیر ضروری یعنی مواد خام وکیوم بتنی در اختیار پالایشگاه ها قرار دهد. توسط دستگاه های اجرایی درصد و اعتبار هر دستگاه مطابق جدول زیر تعریف شده است.

خط دستگاه محل استفاده درصد

مواد اولیه قیر پراکنده (هزار میلیارد تومان)

1 وزارت راه و شهرسازی آسفالت و آسفالت راه های فرعی و روستایی، روکش آسفالت راه های فرعی و شهرهای صنعتی و عشایری و مسیرهای به سمت اهداف بازآفرینی شهری و پروژه های مسکن مهر و پروژه های مسکن ملی 48% .
2 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای پروژه های مشترک با نهادها و دهیاری های محلی با اولویت دادن به روستاهای آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه. 20% 3
3 وزارت کشور (سازمان مربوطه) آسفالت خیابان های شهر 17%

.

من بسیج سرباز را مجازات می کند مصرف پایگاه ها، پاسگاه ها و جاده های بین مزارع 6 درصد .
5 وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس) نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان 6 درصد .
6 وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) بیابان زدایی و مالچ پاشی سازگار با محیط زیست مورد تایید سازمان مربوطه 3 درصد .

دلیل تاخیر چه بود؟

در دولت قبل، وزارت نفت این قانون را به این معنا تفسیر کرده بود که اجرای آن از نیمه دوم امسال آغاز شود. موضوعی که با اعتراض دستگاه های اجرایی در این قانون مواجه شد چرا که معتقد بودند این اقدام وزارت نفت منجر به اتلاف زمان برای اجرای پروژه های عمرانی در نیمه اول سال می شود.

حل این موضوع با تغییر دولت متوقف شد و در نهایت در 15 شهریورماه سال جاری نمایندگان مجلس قانونی در مورد تفسیر این بند از قانون بودجه سال 1400 تصویب کردند که بر اساس آن وزارت نفت می تواند در شش ماهه اول سال توزیع منابع لازم بین پالایشگاه ها.

دولت جدید نیز در پایان نیمه دوم سال، حدود یک هفته پس از دریافت تحقیقات، قوانین اجرایی را ابلاغ کرد. جالب اینجاست که با اجرای این آیین نامه، قیمت وکیوم باتوم در بورس کالا به یکباره به حدی افزایش یافت که حتی دو تا سه برابر قیمت را تجربه کرد.

سعدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس وی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با بیان اینکه در استان های سردسیر پروژه ها با تاخیر انجام می شود اما از فروردین ماه سال 1401 استان های سردسیر همچنان می توانند به مدت 4 ماه از این ظرفیت استفاده کنند، افزود: متاسفانه ساختار ساختار تحویل مواد اولیه است. قیر در بورس و همچنین کنترل ها و کنترل هایی که باید توسط دولت اعمال شود، برای تعیین قیمت واقعی قیر مشکل ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: برای اطلاع از قیمت، یک درصد در بورس و یک درصد خارج از سامانه بورس عرضه و می فروشند. اینها مشکلاتی را در پروژه های عمرانی کشور ایجاد کرده است که نیازمند ایجاد چارچوب نظارتی مناسب برای بورس است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سارین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دولت برای کنترل موضوع باید از ابزارهای منفی و مثبت استفاده کند تا محصول با قیمت واقعی به دست مردم برسد. مصرف کننده. در صورت لزوم می توان قانون را اصلاح کرد. هزینه ها و درآمد اضافی حاصل از فروش نیز باید توسط دولت کنترل شود، مثلاً در مورد قیمت انرژی کارخانه یا مالیات بر درآمد، با نگاهی دقیق تر به موضوع تا فشار زیادی بر مصرف کننده واقعی وارد نشود.


بیشتر بخوانید:


عدم کنترل بازار سهام و افزایش قیمت قیر باعث شد تا دولت و مجلس تصمیم بگیرند که اجرای قانون بودجه امسال را با قیمت گذاری در بورس مرتبط نکنند. این خبر به بازار سهام رسید و قیمت وکیوم بتنی تا حدودی کاهش یافت. به همین دلیل در جلسه هجدهم آبان ماه کمیسیون اتباع مجلس مقرر شد تا پایان سال برای ارسال وکیوم باتوم قیمت قطعی کیلویی 7500 تومان در نظر گرفته شود تا دستگاه اجرایی بتواند تا پایان سال قیمت قطعی را به ازای هر کیلوگرم 7500 تومان در نظر بگیرد. به تناژ مورد نظر خود برسد. ،

مابه التفاوت قیمت وکیوم این محموله ها با قیمت های بورس باید توسط وزارت نفت با تعدیل نرخ خوراک شرکت های پالایشی نفت جبران شود.

قیر رایگان در حال تکمیل است

معاملات فرابورس چقدر شفاف خواهد بود؟

داوود محمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شفافیت معاملات مربوط به این قانون در فرابورس گفت: متاسفانه به دلیل سفته بازی در بورس، قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافت به همین دلیل مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت این معاملات را فرابورس کند.

وی تاکید کرد: این معاملات کاملا شفاف خواهد بود چرا که انجمن قیر ایران که متولی صنعت قیر ایران است سامانه ای را در منطقه طراحی کرده است که در آینده تمامی سامانه های اطلاعاتی و نظارتی به توان دسترسی داشته باشند.

تکلیف تامین قیر دستگاه های اجرایی برای همیشه ثابت شود

سیدحمید حسینی سخنگوی اتحادیه فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی (اوپک) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: 80 درصد از کل تولید قیر در کشور مربوط به بازارهای صادراتی و 20 درصد به بازار داخلی است. بنابراین باید به گونه ای عمل کنیم که بازار داخلی لطمه ای به بازار صادراتی وارد نکند.

وی با انتقاد از اینکه برنامه بلندمدت مشخصی برای تامین قیر پروژه های داخلی وجود ندارد، گفت: هر ساله این موضوع وارد قانون بودجه سنواتی می شود و در روند اجرا مشکل ایجاد می کند. اگر قرار است دولت هر سال این طرح را در بودجه لحاظ کند باید آن را در بند احکام دائمی بودجه ثبت کند زیرا در این صورت تکلیف تولیدکنندگان داخلی، وزارت راه و سایر عوامل مشخص می شود.

اقبال شکیری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: موضوع مهمی که در مجلس به دنبال آن هستیم، ورود قانون عرضه قیر در احکام دائمی برنامه ها و بودجه توسعه کشور است تا تصمیم نهایی گرفته شود. امسال فرم قانون بودجه در اسفند ماه. قرار است گرفته شود. تدبیر این است که فروردین ماه سال بعد سهم قیر دستگاه های اجرایی مشخص و در دسترس قرار گیرد تا در تابستان کار کنند.

وی گفت: اگر این اقدامات صورت نگیرد، تمام تلاش ها برای ساخت و بهسازی راه ها با شکست مواجه می شود و این بدان معناست که در دو سال آینده قطعاً باید چندین برابر امسال هزینه کنیم؛ بنابراین کارکرد 1401 قیر باید در قانون بودجه و برنامه پنج ساله توسعه مشخص شود.

نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرنات همچنین تاکید کرد: باید سهم قیر مورد نیاز دستگاه های اجرایی را از قیر صادراتی جدا کنیم و آن را در موانعی مانند بورس و صادرات و مسائل خصوصی نیاندازیم. علاقه مند به پالایشگاه ها

قیمت گذاری یک طرفه توسط پالایشگاه ها باید حذف شود

در مورد پالایشگاه های خصوصی نکات جالبی وجود دارد که این عضو کمیسیون عمران مجلس به آن اشاره کرد. این پالایشگاه ها پس از اجرای اصل 44 قانون اساسی از دولت به بخش خصوصی خصوصی شده است. این بدان معناست که دولت قبلا تولیدکننده قیر بود اما اکنون تمام ظرفیت تولید قیر خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

این در حالی است که هر زمان که دولت نیاز به قیر داشته باشد باید با مشکلاتی مانند گرانی غیرمتعارف این ماده اولیه مواجه شود. فعالان صنعت قیر و انرژی بر این باورند که پالایشگاه های نفتی که این ماده اولیه را تولید می کنند، عمدا قیمت ها را بالا می برند.

وحید شکی، کارشناس صنعت قیر وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: وکیوم بت یکی از فرآورده های نهایی استخراج شده از نفت خام است و ارزش گذاری مناسبی ندارد؛ یعنی این خوراک خام برای واحدهای تولید قیر مصرف می شود و پالایشگاه های تولید کننده به صورت یک طرفه شارژ می کنند. و در اینجا نقش نهاد نظارتی بیشتر خود را نشان می دهد.

وی گفت: اگر چنین نهادی وجود داشته باشد و تولیدکنندگان قیر بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند، وضعیت بهتر می شود، اما هنوز وجود ندارد.

باید وارد منطقه تبادل انرژی شود

حسن الماسی کارشناس انرژی است. وی با بیان اینکه راه حل دیگر برای رفع این مشکل فعال سازی مکانیسم تبادل انرژی بود، گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید، بورس انرژی داخلی قرار بود به پالایشگاهی برای نرخ های خوراک شفاف تبدیل شود، اما متأسفانه اکنون موضوع همین است. تا به امروز اجرایی نشده است. اگر نفت خام، میعانات گازی و همچنین گاز با مکانیزم مناسب در بورس انرژی معامله شود، قیمت خوراک پالایشگاه ثابت خواهد شد.

الماسی گفت: در این راستا نیاز به ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون از نظر سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد. در حال حاضر میانگین نرخ صادرات نفت خام و میعانات گازی به عنوان مبنای نرخ خوراک پالایشگاه ها قرار می گیرد، اما با توجه به شرایط تحریم های خاص، زمان زیادی طول می کشد تا مسئولان وزارت نفت به همین میزان دست پیدا کنند و کشور را با مشکل مواجه کند. صنعت پالایش مانند اتفاقی که امسال افتاد، ارائه صورت های مالی را برای یک سازمان بورسی با مشکل مواجه کرد.

وی در ادامه افزود: بنابراین در مرحله اول باید شاخص نرخ فروش نفت خام وزنی پالایشگاه ها در بورس و فرابورس مشخص شود، زیرا با این کار یک میانگین به دست می آید و سپس تخفیف برای نرخ ها در نظر گرفته می شود. پالایشگاه ها ممکن است توسط وزارت نفت تعمیر شود. رژیم غذایی او به روشی متناسب کمک کرد. با ایجاد شفافیت در تعیین نرخ خوراک پالایشگاه ها در بورس انرژی، کرایه در سایه تخفیف خوراک پالایشگاه ها نیز حذف می شود.

وی گفت: بسیاری از صنایع پایین دستی پالایشگاهی از طریق بورس کالا به مواد خام نیاز دارند. این امر به صنایع پایین دستی امکان می دهد تا به مواد خام عادلانه تری دسترسی داشته باشند. نظر آنها را بگیرید زیرا با شفاف شدن نرخ خوراک پالایشگاه ها دیگر فعالیت های نامتعارفی برای ایجاد رقابت کاذب در بورس کالا و افزایش قیمت محصولات آنها وجود نخواهد داشت که در واقع مواد اولیه کمتری را برای صنایع به همراه خواهد داشت. .

بر اساس این گزارش، کارشناسان سه راهکار را برای حل مشکل چند ساله تامین قیر ضروری ماشین آلات اجرایی کشور بدون آسیب رساندن به صادرات این محصول شناسایی کردند. اولین اقدام، تخصیص قیر خالص یا رایگان برای احکام بودجه پایدار یا برنامه های توسعه کشور است. راه حل دوم ایجاد یک نهاد نظارتی در بین فعالان این بخش است تا سایر پالایشگاه های نفت به صورت یک طرفه قیمت گذاری نکنند. راه حل سوم، فعال سازی مکانیسم تبادل انرژی و هم افزایی آن با بورس کالا است.

به گفته مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران: در بودجه سال آینده ردیف های اعتباری برای خرید قیر که شهرداری ها به آن نیاز شدید دارند، اعتبارات مربوط به خرید اتوبوس و مترو است که بخشی از آن است. مسئولیت دولت است. اقدام کنید، حذف شده است.

رقیه هویدا. گزارش از

انتهای پیام/

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما