[ad_1]
نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران (نسار) استان تهران با موضوع لزوم امضا و تعویض آن در یکی از مراکز صدور مجوز در کشور برگزار شد. به گزارش زومیت، فعالان پرداخت حاضر در جلسه وجود نماد اعتماد مرکز توسعه تجارت الکترونیک به عنوان متولی را زیر سوال بردند. همانطور که در جلسه سازمان ناصر تهران اشاره شد، قانون اجرا شده برای حمل این نشان، ماده 103 آیین نامه اجرایی، ماده 14 قانون الحاقی مبارزه با پولشویی است.
مصطفی نقیورفردبیر انجمن فین تک ناصر تهران با بیان اینکه لوگوی تراست در سایر کشورهای دنیا اختیاری است و مورد احترام بخش خصوصی است، گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ایران وظایف متعددی را برای خود شرح داده است. به گفته وی، این کارکردها باید محدود به احراز هویت و آدرس باشد و امکان ثبت نظرات کاربران را فراهم کند، اما با الزام به امضا برای دریافت درگاه پرداخت، مرکز توسعه کسب و کار به نهادی تبدیل می شود که بر مجوز و اعتبار نظارت می کند. انجام دادن کسب و کارهای فروشگاهی و خدماتی فعالیت همه این مشاغل را زیر نظر خواهد داشت و ممکن است با گرفتن درگاه پرداخت آنها فعالیت آنها را متوقف کند. اما چنین اقداماتی برای این موسسه بعید است و عملکرد آن در این زمینه غیرقانونی است.
مهدی ریعتمدارمدیر عامل جیبت و یکی از اعضای کمیسیون فین تک نصر نیز گفت: مرکز توسعه کسب و کار اکنون دو نقش دارد: یک سیستم جامع مجوز در بخش کالا، یک پنجره واحد مجوز در بخش خدمات. اما قانونگذار چنین مجوزی را به این نهاد نداده است. البته عملکرد این موسسه در تجربیاتی مانند Sammon Coin و Eminor نشان داده است که مظهر اعتماد ممکن است برای اعتماد واقعی به یک تجارت آنلاین کافی نباشد. ضمناً وظایف این سازمان برای ارائه بازخورد به کاربران پیش بینی نشده و آنها نیز چنین حوادثی را پیگیری نمی کنند.
رضا قربانییکی از اعضای هیات مدیره نصر تهران با استناد به آخرین آمار بانک مرکزی در دو ماه پیش، کل درگاه های پرداخت در کشور را 600 هزار میلیارد تومان دانست که 80 هزار میلیارد آن است. بخشی از پورتال آنلاین به گفته وی، به نظر می رسد برخی موسسات قصد حذف پرداخت ها را دارند. قربانی گفت: اگرچه نصر قبلاً با اقدامات مرکز موافقت نکرده بود، اما اکنون قاطعانه اعلام کرده است که این نماد به شکل فعلی مضر است و برای مشاغل از جمله خیرین مشکل ایجاد می کند.
کدام یک جایگزین نماد مجوز می شود؟
مهدی شریعتمداری در پاسخ به زومیت درباره لزوم صدور مجوز کسب و کار می گوید: در اینجا دو موضوع وجود دارد: نهاد صدور مجوز و پنجره واحد مجوز. به گفته وی، پنجره واحد مجوز بررسی می کند که آیا نهاد صدور مجوز وظایف خود را به درستی و به موقع انجام داده یا اسناد تجاری به اندازه کافی بارگذاری شده است. این پنجره واحد توسط قانونگذار زیر نظر وزارت اقتصاد به عنوان پورتال ملی صدور مجوز یا G2B شناسایی شده است و رویکرد توسعه ای دارد. به این معنی که حتی اگر هنوز مجوز فعالیت تجاری صادر و تعریف نشده باشد و یا مجوز آن توسط نهاد صادرکننده در زمان مشخص صادر نشده باشد، بازرگانی باید شروع به فعالیت کرده و درگاه پرداخت دریافت شود.
شریعتمداری افزود:
فرض ionmad این است که فساد در جریان است و من باید جلوی آن را بگیرم، در حالی که طبق اصل 44 قانون اساسی که رویکرد G2B نیز هست، هر ایرانی می تواند از ابزارهای پرداخت استفاده کند و شروع به تجارت کند. برای دریافت ابزار پولی نیازی به مجوز ندارید. اگر شخصی در حال انجام کاری مانند تاسیس بانکی است که برای آن مجوز لازم است، باید آن را از موسسه خود دریافت کند نه از یک موسسه متمرکز مانند مرکز توسعه تجارت الکترونیک.
رئیس انجمن فینتک میگوید این نماد در حال حاضر دارای مجوز فوقالعاده است و فرآیندهای موسسه براساس سلیقه و بخشنامههای داخلی آن قابل تغییر است و قانونی برای این موضوع وجود ندارد. این بدان معناست که نماد به یک رگولاتور منطقه ای تبدیل شده است مانند رگولاتور پولی و بانکی که دارای قانون پولی-بانکی مصوب مجلس است، در حالی که این نماد هیچ قانونی در اساسنامه ندارد و فقط مورد نیاز هیئت دولت است.
مدیر عامل Zareenpal: اگر مرکز توسعه کسب و کار بتواند نماد را در دو دقیقه دریافت کند، 100 میلیون جایزه داریم.
شریعتمری در پاسخ به اینکه آیا همه مشاغل مجوز خود را از یک پنجره دریافت می کنند؟ او به زومیت می گوید که هر کسب و کار کوچک و نوآورانه ای نیاز به مجوز ندارد، اما زمانی که یک کسب و کار به نقطه خطر می رسد، نیاز به تنظیم و مجوز دارد. او می گوید هر روز تعداد زیادی کسب و کار راه اندازی می شود که بسیاری از آنها برای دوره های بسیار کوتاهی دوام می آورند. بنابراین مشخص نیست که آیا کسب و کاری تا فردا ادامه خواهد داشت یا خیر که اصلاً مجوزی برای آن لازم نیست. علاوه بر این، اخذ برخی مجوزها، حتی برای مشاغل شناخته شده، دو یا سه سال طول می کشد و نباید در انتظار این مجوز، توسعه متوقف شود.
در این رابطه، مصطفی امیریزرین پال، یکی از اعضای کمیسیون پرداخت نصر تهران گفت: در زرینپال 100 میلیون جایزه برای این موسسه در نظر گرفتهایم تا ببینیم ظرف دو دقیقه میتوانند آن را دریافت کنند. روند دریافت پاداش بسیار کند است. و زمان می برد. “اینکه آیا برای یک تجارت جدید امضا کنیم یا نه!”
منوچهار صدریمدیرعامل «سنجک» و نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران گفت: اقدام دولت در مسیر نادرست است و بیش از آنکه حمایت کند، توسعه را خفه می کند. به گفته وی، نتیجه چنین رویکردهایی این است که تنها دولت و دولت می توانند در این بخش فعالیت کنند و در آینده کسب و کار ما دولتی یا خصوصی خواهد بود.
ارائه دهندگان خدمات پرداخت را به قانون تفکیک کنید
شریعتمداری در ادامه به اهمیت دانستن PSP و لزوم پرداخت هزینه در اجرای آن و خلأهای قانونی و آثار این اقدام و شباهت ها و تضادهای مرکز توسعه کسب و کار با سایر نهادها اشاره کرد. وی تفاوت این دو را اینگونه بیان کرد:
«PSP ارائهدهنده خدمات پرداخت است و قرارداد آن مستقیماً با بانک مرکزی صادر میشود؛ البته بانک مرکزی میگوید مجوزی در این زمینه صادر نکرده است، اما اگر چنین مجوزی وجود نداشت، پرداختکنندگان باید اجازه فعالیت در ایالات متحده داده شده است؛ بنابراین مجوز و انحصار وجود دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: عامل پرداخت تراکنش را به یک شرکت PSP هدایت می کند و در واقع یک واسطه است و از نظر تجاری با PSP تفاوت اساسی دارد. اولا PSP کارمزد خود را از بانک و شپرک دریافت می کند، بنابراین اگر بانک درآمد کافی نداشته باشد (کل درآمد PSP سالانه 12 تا 16 هزار میلیارد تومان است) چون پول چاپ می کند و از خزانه خرج می کند. طبیعتاً برای اینکه بانک چنین هزینه هایی را تأمین کند، بانک درآمدی ندارد و متضرر می شود. این زمانی است که پرداخت کننده هزینه خود را از کاربر نهایی یا فروشگاه دریافت می کند.
یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین عملکرد PSP و پرداخت این است که برند PSP در پورتال دیده می شود و در بازار شناخته شده است. شریعتمداری می گوید که PSP در این زمینه ظرفیت دارد در حالی که پرداخت کننده ظرفیت ندارد. یکی دیگر از تفاوت های تسویه حساب PSP این است که هر روز ساعت 6 صبح و حتی روزهای تعطیل انجام می شود. PSP دارای بسیاری از ویژگی های دیگر مانند کار با نامه است که ممکن است Payoneer ارائه نکند. در نتیجه، پرداخت کننده از نظر برند، درآمد و دسترسی به ویژگی ها محدود است.
به گفته شریعتمداری، قوانین کابینه معانی پرداخت و PSP را از هم تفکیک می کند و بر اساس این تعریف، PSP ها ملزم به اخذ گواهی پیش از خدمت هستند. با این حال، در این تعریف، پرداخت کننده به عنوان یک جعبه شنی برای کسب و کارهای کوچک و نوآور برای فعالیت در نظر گرفته می شود. او میگوید که به دلیل الزام مورتی برای دریافت درگاه پرداخت، مزایای دریافت خدمات از PSP باعث میشود شرکتهایی که به صورت عمومی پرداخت میکنند ظرف چند ماه ناپدید شوند. به این مزایا باید پرداخت هزینه توسط PSPها به مشاغل در مناطق خاص را نیز اضافه کرد که باعث می شود کسب و کار به جای پرداخت کنندگان با این شرکت ها همکاری کند.
طبق اطلاعات اعلام شده توسط رضا قربانی، شاپرک قبلا روزانه 2000 پایانه دریافت می کرد که به معنای راه اندازی همین میزان است، اما اکنون این تعداد به 200 رسیده است که به این معنی است که باید رشد کسب و کار در کشور تقویت شود. بس کن از این مبلغ 30 هزار میلیارد مورد استفاده شرکت های پرداخت تامن است.
[ad_2]