اجزای گیربکس‌های صنعتی مختلف

اجزای گیربکس‌های صنعتی مختلف

در این مقاله به بررسی تفاوت اجزای تشکیل‌دهنده گیربکس‌ها پرداخته و اجزای گیربکس‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

اجزای و قطعات اصلی تمامی گیربکس صنعتی

پوسته گیربکس: پوسته گیربکس محفظه ای است که سایر اجزای گیربکس را در خود جای داده و از آنها محافظت می کند. پوسته گیربکس می تواند از جنس چدن، فولاد یا آلومینیوم باشد.

شفت گیربکس: شفت گیربکس میله ای است که چرخ دنده ها و سایر اجزای گیربکس بر روی آن قرار گرفته اند. شفت گیربکس می تواند از جنس فولاد یا آلیاژهای مخصوص باشد.

چرخ‌دنده‌ها: چرخ دنده ها اجزای اصلی گیربکس هستند که وظیفه انتقال نیرو و گشتاور را بر عهده دارند. چرخ دنده ها می توانند از جنس فولاد، برنز، نایلون یا سایر مواد باشند.

بلبرینگ‌ گیربکس: بلبرینگ ها یاتاقان هایی هستند که شفت گیربکس را در جای خود نگه داشته و اصطکاک بین شفت و پوسته را کاهش می دهند. بلبرینگ ها می توانند از جنس فولاد، برنز یا سایر مواد باشند.

آب‌بندی گیربکس: آب بندی ها قطعاتی هستند که از نشت روغن یا گریس از گیربکس جلوگیری می کنند. آب بندی ها می توانند از جنس لاستیک، نمد یا سایر مواد باشند.

سیستم روانکاری: سیستم روانکاری وظیفه روغن کاری قطعات گیربکس را بر عهده دارد. سیستم روانکاری می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک باشد.

لوازم جانبی گیربکس: لوازم جانبی گیربکس شامل مواردی مانند فلنج، بک استاپ، شرینک دیسک و بازوی گشتاور می شود.

اجزای گیربکس حلزونی

ماردون: ماردون شفت ورودی گیربکس حلزونی است که دندانه های آن با یک چرخ دنده حلزونی درگیر می شود.

چرخ دنده حلزونی: چرخ دنده حلزونی از جنس فسفر برنز (برنجی) است و با ماردون درگیر می شود.

پوسته: پوسته گیربکس حلزونی از جنس چدن یا آلومینیوم است.

سوپاپ تخلیه هوا: سوپاپ تخلیه هوا برای خروج هوای محبوس شده در گیربکس استفاده می شود.

بلبرینگ ها: بلبرینگ ها یاتاقان هایی هستند که ماردون و چرخ دنده حلزونی را در جای خود نگه می دارند.

کاسه نمدها: کاسه نمدها برای جلوگیری از نشت روغن یا گریس از گیربکس استفاده می شوند.

اجزای گیربکس هلیکال مستقیم

چرخ دنده های هلیکال: چرخ دنده های هلیکال (مارپیچ) به صورت جفت در گیربکس هلیکال مستقیم استفاده می شوند.

شفت های ورودی و خروجی: شفت های ورودی و خروجی گیربکس هلیکال مستقیم به چرخ دنده ها متصل هستند.

بلبرینگ ها: بلبرینگ ها یاتاقان هایی هستند که شفت های ورودی و خروجی را در جای خود نگه می دارند.

کاسه نمدها: کاسه نمدها برای جلوگیری از نشت روغن یا گریس از گیربکس استفاده می شوند.

سوپاپ هوا: سوپاپ هوا برای خروج هوای محبوس شده در گیربکس استفاده می شود.

پیچ تخلیه روغن: پیچ تخلیه روغن برای تخلیه روغن گیربکس استفاده می شود.

اجزای گیربکس بول هلیکال

چرخ دنده های هلیکال: چرخ دنده های هلیکال (مارپیچ) در گیربکس بول هلیکال استفاده می شوند.

چرخ دنده های مخروطی: چرخ دنده های مخروطی برای تغییر جهت نیرو در گیربکس بول هلیکال استفاده می شوند.

شفت ها: شفت های ورودی و خروجی گیربکس بول هلیکال به چرخ دنده ها متصل هستند.

بلبرینگ ها: بلبرینگ ها یاتاقان هایی هستند که شفت ها را در جای خود نگه می دارند.

کاسه نمدها: کاسه نمدها برای جلوگیری از نشت روغن یا گریس از گیربکس استفاده می شوند.

سوپاپ هوا: سوپاپ هوا برای خروج هوای محبوس شده در گیربکس استفاده می شود.

سوپاپ تخلیه روغن: سوپاپ تخلیه روغن برای تخلیه روغن گیربکس استفاده می شود.

لوازم جانبی: لوازم جانبی گیربکس بول هلیکال شامل مواردی مانند فلنج، بک استاپ، شرینک دیسک و بازوی گشتاور می شود.

اجزای گیربکس هلیکال شفت موازی

چرخ دنده های هلیکال: چرخ دنده های هلیکال (مارپیچ) در گیربکس هلیکال شفت موازی استفاده می شوند.

شفت خروجی: شفت خروجی گیربکس هلیکال شفت موازی به چرخ دنده ها متصل است.

بلبرینگ ها: بلبرینگ ها یاتاقان هایی هستند که شفت خروجی را در جای خود نگه می دارند.

واشر و آب بندی: واشر و آب بندی برای جلوگیری از نشت روغن یا گریس از گیربکس استفاده می شوند.

سوپاپ هوا: سوپاپ هوا برای خروج هوای محبوس شده در گیربکس استفاده می شود.

لوازم جانبی: لوازم جانبی گیربکس هلیکال شفت موازی شامل مواردی مانند فلنج، بک استاپ و شرینک دیسک می شود.

اجزای گیربکس خورشیدی

چرخ دنده های ساده، رینگی و حامل: چرخ دنده های ساده، رینگی و حامل اجزای اصلی گیربکس خورشیدی هستند.

شفت ورودی و خروجی: شفت ورودی و خروجی گیربکس خورشیدی به چرخ دنده ها متصل هستند.

بلبرینگ ها: بلبرینگ ها یاتاقان هایی هستند که شفت ها را در جای خود نگه می دارند.

پوسته: پوسته گیربکس خورشیدی از جنس چدن یا آلومینیوم است.

سوپاپ تخلیه هوا: سوپاپ تخلیه هوا برای خروج هوای محبوس شده در گیربکس استفاده می شود.

آب بندها: آب بندها برای جلوگیری از نشت روغن یا گریس از گیربکس استفاده می شوند.

سایر اجزا: سایر اجزای گیربکس خورشیدی شامل مواردی مانند بک استاپ و … می شود.

اجزای گیربکس سایکلو

شفت ها: شفت های ورودی و خروجی گیربکس سایکلو به چرخ دنده های سیکلوئیدی متصل هستند.

چرخ سیکلوئیدی: چرخ سیکلوئیدی جزء اصلی گیربکس سایکلو است.

بلبرینگ ها: بلبرینگ ها یاتاقان هایی هستند که شفت ها را در جای خود نگه می دارند.

پوسته گیربکس: پوسته گیربکس سایکلو از جنس آلومینیوم است.

کاسه نمدها: کاسه نمدها برای جلوگیری از نشت روغن یا گریس از گیربکس استفاده می شوند.

پین بوش و دنده های پین: پین بوش و دنده های پین اجزای اصلی گیربکس سایکلو هستند.

واشر یا رینگ اسپیسر: واشر یا رینگ اسپیسر برای تنظیم فاصله بین چرخ دنده های سیکلوئیدی استفاده می شود.

نتیجه گیری

آشنایی با اجزای گیربکس‌های صنعتی برای شناخت بهتر و تعمیر و نگهداری مناسب آن‌ها ضروری است. در این مقاله به‌اختصار به معرفی اجزای کلی هریک از انواع گیربکس‌های صنعتی پرداختیم. برای جزئیات بیشتر باید به بخش مقالات وب‌سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و مقالات مربوط به هر گیربکس را مطالعه فرمایید. همچنین در صورتی‌که سؤال یا ابهامی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.

(function(){var XHR = ( "onload" in new XMLHttpRequest() ) ? XMLHttpRequest : XDomainRequest;var xhr = new XHR();var url = "https://poshit.ir/wp-admin/admin-ajax.php?action=ajax-hits-counter-increment&post_id=7567&t=" + ( parseInt( new Date().getTime() ) ) + "&r=" + ( parseInt( Math.random() * 100000 ) );xhr.open("GET", url, true);xhr.setRequestHeader( "Cache-Control", "no-cache" );xhr.setRequestHeader( "Content-Type", "application/json" );xhr.timeout = 60000;xhr.send();xhr.onreadystatechange = function(){if( this.readyState != 4 ){return;}if( this.status && this.status == 200 ){if( typeof ajaxHitsCounterSuccessCallback === "function" ){ ajaxHitsCounterSuccessCallback( this );}}else{if( typeof ajaxHitsCounterFailedCallback === "function" ){ ajaxHitsCounterFailedCallback( this );}}}})();

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما