اثرات تغییرات آب و هوایی بر تنوع زیستی و حیات بشر دفتر انتشارات و فناوری آموزشی

نوسانات گردشی در برخی موارد در تأثیرشان بر اقلیم (زمین)، موجب توسعه نوسان پذیری خورشیدی می‌شوند، زیرا نوسانات جزئی در گردش وضعی زمین سبب تغییراتی در توزیع و فراوانی نور خورشید می‌شود که به سطح زمین می‌رسد. یک چنین نوسانات گردشی، تحت عنوان چرخه‌های میلانکویچ، روند کاملاً قابل پیش‌بینی بر اساس اصول علم فیزیک و در اثر تعاملات دوجانبه زمین و خورشید و سایر سیارات می‌باشند. این نوسانات به عنوان نیروهای محرک موجود در چرخه‌های یخبندان و درون یخبندان از دوره یخبندان کنونی محسوب می‌شوند. نوسانات پیچیده تری نیز وجود دارند، همچون پیشروی و پسروی مکرر بیابان صحرا در واکنش نسبت به انحراف مسیر گردش (وضعی زمین). افزایش درجه حرارت جهانی ، باعث می گردد گونه های حیات وحش برای سازگاری با تغییرات به وجود آمده به محل ها و زیستگاه های جدید و مناسب تر یا حتی به سمت زیستگاه های دور دست مهاجرت کنند. فعالیت سازمان عفو ‌بین‌الملل در زمینه تغییرات اقلیمی شامل حمایت از حقوق بشر در معاهده پاریس در زمینه تغییرات اقلیمی، همکاری بر سر شکل‌گیری معیارهای حقوق بشری مستحکم‌تر در رابطه با تغییرات اقلیمی و حمایت از گروه‌های زیست‌محیطی به‌ هنگام طرح بحث‌های حقوق‌بشری بوده است.

این پروژه که ترکیبی از داده‌ها و اطلاعات ثبت شدۀ تاریخی، مطالعات آزمایشگاهی و مدل‌های کامپیوتری است، ارتباط قوی بین اقلیم و عملکردهای پایۀ جنگل‌های منطقه را نشان می‌دهد. مطالعات اخیر، نشان می‌دهد که نیروی تابشی در اثر گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی گرم‌شدن جهانی می‌باشد. بر طبق این مطالعات، اثر گلخانه‌ای که در اثر به دام انداختن حرارت از سوی گازهای گلخانه‌ای، تولید گرما می‌کند، نقشی کلیدی در تنظیم دمای زمین دارد. نباید فراموش کرد که تضعیف هرکدام از گونه‌های جانوری و حیوانات در چرخه طبیعی، به مثابه گم شدن یک تکه پازل است که می‌تواند تاثیرات منفی قابل توجهی را با خود به همراه داشته باشد. جدای از این ها، همانطور که پیشتر گفته شد، تغییر در الگوی زندگی جانوران و حیوانات مختلف، به نوعی موجب ایجاد تغییرات ژنتیکی و طبیعی نیز در آن‌ها خواهد شد و عملا موجب می‌شود تا تصور سابق ما از بسیاری از حیوانات و شکل ظاهری آن ها، تغییرات قابل توجهی را تجربه کند». اثرات تغییرات اقلیمی و آلودگی مرتبط با سوخت‌های فسیلی به قومیت و طبقه اجتماعی نیز بستگی دارد.

امروزه گونه‌های درختی مخروطی و سخت‌چوب همچون افرا، توس، راش و صنوبر، گونه‌های غالب جنگل‌های شمال‌شرقی هستند اما این ترکیب ثابت نخواهد بود. مدارک و شواهد گرده‌ها و میکروفسیل‌های منطقۀ شمال‌شرقی نشان می‌دهند که با گذشت زمان، اقلیم، تأثیر شدیدی بر ترکیب گونه‌های جنگلی داشته است. در ابتدای دورۀ هولوسن ۴، اقلیم کرۀ زمین سرد بود و درختان کاج و صنوبر در زمین‌هایی که امروزه از حالت یخ‌زدگی و انجماد خارج شده‌اند، گونه‌های رایج و متداولی بودند. اطلاعات بلندمدّت اظهار می‌کنند که اقلیم منطقه در ۱۰۰ سال گذشته گرم‌تر و مرطوب‌تر شده و در نتیجۀ آن بارندگی‌های شدید در این منطقه اتّفاق افتاده است.

تأثیر تغییرات اقلیمی بر حیات وحش

نتایج حاصل از مدل‌های منطقه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که این منطقه (شمال‌شرقی) در آینده گرم‌تر و مرطوب‌تر خواهد شد امّا نسبت به خشک‌سالی مستعدتر می‌شوند. اقلیم شمال‌شرقی آمریکای شمالی در طی ۱۰۰ سال گذشته به صورت قابل توجهی تغییر کرده است و مدل‌های کامپیوتری تغییرات در حال وقوع بیشتری را برای این منطقه پیش‌بینی می‌کنند. سیاست‌گذاران، صاحبان و مدیران اراضی، ساکنین این مناطق و دانشمندان با چالش تغییرات آتی در جنگل های این منطقه ر وبه‌رو هستند. رشته دیرینه- اقلیم‌شناسی اطلاعاتی را از دگرگونی اقلیمی در زمان گذشته فراهم آورده‌است، در حالی که مشاهدات جدید اقلیمی را نیز تکمیل می‌نماید. بخار آب، متان، و دی‌اکسید کربن نیز می‌توانند به عنوان بازخوردهای مهم مثبت عمل نمایند، و با بالا رفتن سطوح خود در پاسخ به روند گرم‌شدن، بدینوسیله آن روند را شتاب بخشند.

به گزارش فرارو، آب و هوا در جنوب شرق استرالیا نظیر هر منطقه دیگری در جهان در حال تغییر است. به طور خاص از دهه ۱۹۶۰ میلادی، وقوع تغییرات اقلیمی مخصوصا در جنوب شرق استرالیا بارزتر و آشکارتر شده است. دانشمندان پیش بینی می‌کنند که دوره‌های خشک و گرم، طولانی‌تر خواهند بود و دوره‌های بارشی، علی رغمِ کوتاه بودن، با سیلاب‌های سهمگین رو به رو هستند. تمامی این‌ها نشانه‌هایی هستند که با تکیه بر آن‌ها می‌توان پیش بینی‌های روشنی را در مورد آینده ارائه کرد. بسیاری از گونه‌های جانوری از جمله عنکبوت‌ها قادر نخواهند بود که لزوما خود را با تغییرات جدید وفق دهند و متحمل آسیب‌های جدی می‌شوند.

شیب این ۳۱ منطقه از صفر (دانمارک) تا ۲۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا (اکوادور) متغیر بودند. این محققان بطور خاص از «کانگوروی موش‌وار» (woylie) به عنوان حیوانی که می‌تواند از چنین تحقیقاتی سود ببرد یاد می‌کنند. این حیوانات کوچک از خانواده کیسه‌داران بومی استرالیا هستند و زیست شناسان هنوز مجهولات زیادی درباره این حیوان دارند. بنا به آمار وب‌سایت پژوهش مجلس بیش از ۷۰ درصد بودجه دولت از محل منابع نفت خام تامین می‌شود.

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما