[ad_1]
روزنامه ایران نوشت: ر اساس نی لیلگران سیاسی و اخباری سوال این است اگر امروز، وافقی ورت راتی روی اقتصاد ور واهد داشت؟ ما این ماد را داریم از رستای ایجاد ده استفاده می کنیم؟
اولین موضوعی انتظار داریم از وافق احتمالی ایجاد ود افزایش میزان روش نفت است. بودجه سال 1401 بدون در نظر گرفتن توافق، بر اساس نفت 60 دلاری و فروش روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت تنظیم شده است که احتمال زیاد این موضوع در صحن علی مجلس نیز خواهد شد.
ر اساس این مصوبه، درآمد نفتی دولت از سورات وزارت نفت، ندوق وسعه ملی و مناطق نفت دود . ددی م از سال ر است، اما چنان ا ن، دولت رای مین ودجه ود دون سری در مضیقه مالی واه.
از رفی اگر وا ورت رد اضای ری رای نفت ایران ایجاد ده و ایران واهد وانست در ازارهن
اما با توجه به اینکه نسبت به مصرف و شدت انرژی در کشور ما بسیار بالاست و خودمان به مصرفی که می تواند تولید کند، می شود، این سوال مطرح می شود که ما تا چه میزان می توانم میزان تولید و عرضه نفت و گازمان را داشته باشیم. آدرا را افزایش دهد؟ اً رای افزایش ولید نیازمند سرمایهداری در میادین نفتی و ازی استیم؛ موضوعی ن مسئله مین مالی ازمیرد. ود این، موضوع اساسی است از مین امروز اید ر ن وده و رایش ارهاندیشی نیم.
مسأله دوم، اثرعمیقی است وافق میوانند در روابط اری ور ایجاد ند. منظور از روابط تجاری، هدف رابطه مبادلات تجاری، قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و تحقیقاتی و نهادها و سازمانهای مدیریت تجاری کشور هستند که قاعدتا تمام آنها از این موضوع متأثر خواهند شد.
بدون توافق اقتصادی، سرمایهگذاری در بنگاههای اقتصادی افزایش مییابد چرا که بسیاری از کالاها، دستگاهها، ماشینآلات و حتی سرمایهگذاریهایی که در این سالها امکان ورود به کشور را ندارند، در این فرصتها تولیدکنندگان و بنگاههای اقتصادی را دنبال میکنند. واهند ود.
از طرف دیگر، در نهایت ممکن است یک مصرف مصرفی در جامعه ایجاد شود که این موج جدید می تواند بر روی موازنه تجاری کشور فشار بیاورد از جهتی که آرزوی افزایش می دهد. منابع ارزی بسیار زیادی در خارج از کشور داریم که به رفع تحریم ها، این منابع نیز آزاد خواهند شد، اما باید به یاد داشته باشید که بیشتر منابعی را که بعد از رفع تحریم ها آزاد می کنند ذخایر ارزی بانک مرکزی بوده و نمی توانم از آن، برای واردات داشته باشیم. الا استفاده رد.
اگر م ا امرار و اذن رهبری وده است؛ پس اعدتاً لاح ور نیست وقتی رایط ریمی وجود ندارد از این منابع استفاده ود. مسئله اصلی این است که اگر سیاستهای تعرفههای یا غیرتعرفیها را بررسی کنیم، در حال حاضر اعمال میشود که ببینیم همه این سیاستها، با شرایط تحریمی کشور طراحی شده است.
برای مثال عوارض ورودی بخش عمده ای از اقلام و کالاهایی که وارد کشور می شوند با ارز 4200 تومانی می شود، از طرفی واردات بسیاری از کالاها نیز به طور کلی ممنوع است. است در رایط ادی و رتحریمی نمیوان این روند را ادامه داد.
سوال مهم این است اگر ما از رایط ریمی ارج ویم، ری راجع به
نکته دی، موضوع استراتژی های نعتی است که مقام معظم رهبری در لسه اعلیداران و الان اقتصادی نتان اًایدات سیاستهای نعتی نایع رگ ما مشخصاً و وزارت متاستراتژیای نتی نا را دوین ند. در رایط دید، نعتی اید املاً مشخص و دوین ده اشد ا ور واند از منابع دید.
مسأله دیگر، موضوع انکهاست. ما میدانیم که بانک ها ستون اصلی امکانات مالی داخلی، مراودات مالی با خارجی و حتی مالی خارجی بوده اند و همین بانک ها بار اصلی انتقال به شرایط جدید پس از تحریم ها را برعهده داشته اند و می توانند در تغییر وضعیت در شرایط جدید نقش اساسی ایفا کنند. در الی ود این انکان مجموعه ای از مشکلات انباشت ده، مواجه می شوند
از این رو اصلاحات در نظام انکی مهم اصلاحات در نظام مالی است اید ر سریع انجام می شود اگر بخواهیم مشکلات اساسی نظام بانکی را در دنیای اقتصاد خارجی و خارج از کشور بیان کنیم، یکی از مسائل کفایت سرمایه نظام بانکی است که وضعیت این شاخص در مجموع نظام بانکی ما منفی است. وجود زیان انباشته، تسهیلات تکلیفی و ضعف ما در نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی، الگوی کسب درآمد زیانساز بانک ها و حتی عدم استقلال بانک مرکزی در تدوین سیاست های پولی از مشکلات اساسی نظام بانکی ماست.
سیاست های سیاست های پولی توسط بانک مرکزی تنظیم می شود، اما همچنان در این سیاست ها تنظیم می شود و حتی مجلس نیز نقش داشته و به نظر می رسد این موضوع نیز، یکی از مسائل مهمی است که باید در اصلاح نظام بانکی به آن پرداخت شود. اد رفت را الا نظام انکی الاحات سختی نیاز داریم
در خاتمه برداشت شخصی من این است که رفع تحریم ها منجر به یک غیر غیرمنتظره در اقتصاد ایران شود، بنابراین توریست باید به نحوی برنامه ریزی شود تا بتوانیم این هدف را انجام دهیم – رشد غیرمجاز را محقق کنیم. اما اگر این موضوع در نظام حکمرانی کشور بخوبی مدیریت نمیتواند مجدداً همان شرایطی را که در سالهای از برجام وجود داشته باشد، امکان پذیر نیست و از فرصتها استفاده میشود، بعداً تکرار شود.
[ad_2]