فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به نفع مردم است

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای رقابت با دفاع از فرمول جدید شورا برای قیمت گذاری خودرو، گفت: مطمئن هستیم این بخشنامه به نفع مصرف کننده است. سوء تفاهم از این فرمول، در هر صورت نظر سازمان بازرسی نیز در شورا مطرح می شود، اما تصمیم نهایی با شورای رقابت است.

دفاع تمام قد از فرمول جدید ارزش خودرو

راجا شیوا:

*(با توجه به اینکه سوال اینجاست چرا در چند ماه اخیر که بازار خودرو دچار تلاطم شده بود، این پیشنهاد تصویب نشد؟): بررسی مجدد موضوع تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در اردیبهشت 99 ثبت شد. در آن مرحله تصمیم گرفتیم همان فرمول قبلی را اعمال کنیم و سبد تورم را به روز کنیم.

* شاید توجه داشته باشید که از بهمن 98 تا اردیبهشت 99، قیمت خودرو در کارخانه بررسی نشد و زمانی که شورای رقابت دوباره وارد میدان شد، سردرگمی زیادی در قیمت خودرو به وجود آمد. اما از اردیبهشت 99 توانستیم قیمت خودرو را کنترل کنیم.

* تولیدکننده نباید از وضعیت انحصاری سوء استفاده کند تا در نهایت حقوق مصرف کننده را تضییع کند.

* (با تاکید بر اینکه یقین داریم دستورالعمل شورای رقابت در مورد قیمت خودرو به نفع مصرف کننده است): ما در این دستورالعمل قیمت های منصفانه را تعیین کرده ایم. البته برای از بین بردن انحصار در بازار خودرو باید به سمت رقابت حرکت کرد و برای تحقق این امر وزارت صنعت و توسعه باید اقدامات لازم را انجام دهد. ناگفته نماند که شورای رقابت مسئول سامان دادن به وضعیت فعلی بازار خودرو نیست، اما باید واحدهای نظارتی در این موضوع ورود کنند.

* در حال حاضر علاوه بر ایران خودرو و سایپا، خودروسازان دیگری نیز وارد خط تولید شده اند که با افزایش تولید آنها در آینده، حداقل می توانیم در بسیاری از خودروها بازار رقابتی ایجاد کنیم.

* (در خصوص ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت): فرمول جدید دارای ضریبی به نام لاندا است که مقدار عرضه شده در بازار است. در آیین نامه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش 50 درصدی تولید برسد، عرضه محصولات نیز احصا شده است. بر این اساس، اگر خودروساز با افزایش تولید، عرضه را افزایش دهد، به ضریب مطلق دست پیدا می کند و می تواند قیمت ها را افزایش دهد. البته اگر خودروساز نتواند تولید و عرضه را افزایش دهد، قیمت نیز به همان نسبت کاهش می یابد.

* برخلاف فرمول قبلی که همچنان در مورد بسیاری از خودروهای اقتصادی صدق می کند، برای افزایش قیمت، معیاری را برای خودروساز تعیین کرده ایم که تولید را افزایش دهد. البته باید بگوییم که در فرمول جدید به دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم، در گذشته تغییر قیمت بر اساس تورم بود که معمولا هر سه ماه یکبار محاسبه می شد اما در فرمول جدید در فرمول ، تغییرات قیمت تحت تأثیر عوامل دیگری مانند افزایش تولید و عرضه است.

* (با اشاره به اینکه حتی در فرمول جدید ممکن است افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم باشد): متاسفانه برخی فرمول را به دقت مطالعه نکرده اند. دلیلی وجود ندارد که چرا این فرمول مجوز بیشتری برای افزایش قیمت نسبت به فرمول قبلی دارد. در بسیاری از موارد افزایش قیمت ها نیز کمتر از تورم است.

*شورای رقابت به دلیل افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در سه ماهه قبل، شاخص تورم را حذف کرد تا افزایش قیمت ها متناسب با تورم نبوده و تابعی از تولید و عرضه باشد.

* ما به وظیفه قانونی خود عمل می کنیم و در صورت لزوم قطعنامه را تغییر می دهیم. شورا باید خودش تصمیم بگیرد. ما البته موضوع سازمان بازرسی را در شورا مطرح خواهیم کرد و اعضا نظر خود را اعلام خواهند کرد، اما به هر حال مصوبه شورا کاملا قانونی است و معتقدیم که این موضوع اشتباه برداشت شده است و موضوع آزادی مطلقا انتخاب نشده است. بالا

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما