گروه های حقوق بشر از سریلانکا می خواهند که از زور غیرقانونی علیه معترضان استفاده نکند

[ad_1]


کماندوهای پلیس روز جمعه در مقابل یک مانع بیرون از دفتر رئیس جمهور در کلمبو، سریلانکا، نگهبانی می دهند.

Eranga Jayawardena/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Eranga Jayawardena/AP


کماندوهای پلیس روز جمعه در مقابل یک مانع بیرون از دفتر رئیس جمهور در کلمبو، سریلانکا، نگهبانی می دهند.

Eranga Jayawardena/AP

کلمبو، سریلانکا – گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر از رئیس‌جمهور جدید سریلانکا می‌خواهند که فوراً به نیروهای امنیتی دستور دهد تا هرگونه استفاده غیرقانونی از زور علیه معترضانی را که – برای ماه‌ها – به دلیل فروپاشی اقتصادی کشور علیه دولت تظاهرات کرده‌اند، متوقف کنند.

یک روز پس از ادای سوگند رئیس جمهور رانیل ویکرمسینگه در روز پنجشنبه، صدها سرباز مسلح در ساعات اولیه روز جمعه به یک کمپ تظاهرات در خارج از دفتر رئیس جمهور یورش بردند و با باتوم به تظاهرکنندگان حمله کردند در اقدامی که دیده بان حقوق بشر گفت: “پیامی خطرناک به سری ارسال می کند. مردم لانکا که دولت جدید قصد دارد از طریق زور وحشیانه به جای حکومت قانون عمل کند.”

در این سرکوب دو خبرنگار و دو وکیل نیز مورد حمله سربازان قرار گرفتند. نیروهای امنیتی 11 نفر از جمله معترضان و وکلا را دستگیر کردند.

میناکشی گانگولی، مدیر بخش جنوب آسیا در دیده بان حقوق بشر، در بیانیه ای که اوایل روز شنبه منتشر شد، گفت: «اقدامات ضروری برای رسیدگی به نیازهای اقتصادی سریلانکا نیازمند دولتی است که به حقوق اساسی احترام بگذارد».

وی افزود: شرکای بین المللی سریلانکا باید این پیام را با صدای بلند و واضح ارسال کنند که نمی توانند از دولتی که حقوق مردمش را پایمال می کند حمایت کنند.

گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل نیز ضمن محکوم کردن این حمله گفت: “شرم آور است که دولت جدید چند ساعت پس از به قدرت رسیدن به چنین تاکتیک های خشونت آمیزی متوسل شد.”


معترضان روز جمعه در اعتراض به اخراج نظامی معترضان از دفتر رئیس جمهور در کلمبو، سریلانکا، شعارهای ضد دولتی سر دادند.

Eranga Jayawardena/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Eranga Jayawardena/AP


معترضان روز جمعه در اعتراض به اخراج نظامی معترضان از دفتر رئیس جمهور در کلمبو، سریلانکا، شعارهای ضد دولتی سر دادند.

Eranga Jayawardena/AP

کایل وارد، معاون دبیرکل این گروه گفت: “معترضین حق دارند به طور مسالمت آمیز تظاهرات کنند. به نظر می رسد استفاده بیش از حد از زور، ارعاب و دستگیری های غیرقانونی یک الگوی بی پایان تکراری است که در آن مقامات سریلانکا به مخالفان و تجمع مسالمت آمیز پاسخ می دهند.”

ویکرمسینگه که پیش از این شش بار نخست وزیر بوده است، یک هفته پس از آنکه سلفش، گوتابایا راجاپاکسا، پس از هجوم معترضان به اقامتگاه وی، از کشور فرار کرد، به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد. راجاپاکسا بعداً در حالی که در سنگاپور برتر بود، استعفا داد.

سریلانکاها ماه‌هاست که به خیابان‌ها آمده‌اند و از رهبران ارشد خود درخواست کناره‌گیری کرده‌اند تا مسئولیت هرج و مرج اقتصادی را بر عهده بگیرند که ۲۲ میلیون نفر از مردم این کشور را با کمبود اقلام ضروری از جمله دارو، سوخت و غذا دست و پنجه نرم کرده است. در حالی که معترضان بر خاندان سیاسی راجاپاکسا تمرکز کرده اند، ویکرمسینگه نیز خشم آنها را به عنوان یک جانشین تصور شده راجاپاکسا برانگیخته است.

نیروهای مسلح و پلیس روز جمعه با کامیون ها و اتوبوس ها برای پاکسازی کمپ اصلی تظاهرات در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در کلمبو، پایتخت، جایی که تظاهرکنندگان بیش از 100 روز در آنجا تجمع کرده بودند، وارد شدند. آنها چادرها را برداشتند و جاده های منتهی به محل را مسدود کردند.

با وجود اینکه معترضان اعلام کرده بودند که روز جمعه به طور داوطلبانه محل را تخلیه خواهند کرد، سربازان وارد عمل شدند.

اپوزیسیون سریلانکا، سازمان ملل، و ایالات متحده تاکتیک های سنگین دولت را محکوم کرده اند.

با وجود تشدید تدابیر امنیتی در خارج از دفتر رئیس جمهور، تظاهرات ها قول داده اند تا زمان استعفای ویکرمسینگه به ​​تلاش های خود ادامه دهند.

قانونگذاران این هفته ویکرمسینگه را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند – ظاهراً به عنوان یک جفت دست امن برای خروج سریلانکا از بحران دیده می شود، حتی اگر او نیز هدف تظاهرات ها بود. او روز جمعه یکی از متحدان راجاپاکسا، دینش گوناواردنا را که 73 سال سن دارد و از یک خانواده سیاسی برجسته است، به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

روز دوشنبه، زمانی که وی به عنوان رئیس جمهور موقت فعالیت می کرد، ویکرمسینگه وضعیت اضطراری را اعلام کرد و به او قدرت تغییر یا تعلیق قوانین را داد و به مقامات قدرت گسترده ای برای تفتیش اماکن و بازداشت افراد داد. در طول شب، تنها چند ساعت پس از سوگند او، او با صدور اطلاعیه ای تحت وضعیت اضطراری از نیروهای مسلح خواست نظم و قانون را در سراسر کشور حفظ کنند – راه را برای حرکت علیه اردوگاه اعتراضی باز کرد.

معترضان راجاپاکسا و خانواده قدرتمندش را به جمع آوری پول از خزانه دولت و تسریع در فروپاشی کشور با مدیریت نادرست اقتصاد متهم می کنند. این خانواده فساد را انکار کرده است، اما رئیس جمهور سابق اذعان کرد که برخی از سیاست های او به بحران سریلانکا کمک کرده است.

آشفتگی سیاسی نجات از صندوق بین المللی پول را دشوارتر می کند. با این حال، اوایل این هفته، ویکرمسینگه گفت که مذاکرات کمک مالی با صندوق در حال نزدیک شدن به پایان است و گفتگوها در مورد کمک سایر کشورها نیز پیشرفت کرده است.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، این هفته به مجله مالی ژاپنی نیکی آسیا گفت که صندوق امیدوار است “در اسرع وقت” به توافق برسد.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما