توافق تهران-کابل برای آغاز ترخیص کالا

[ad_1]

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: هفته گذشته هیاتی از افغانستان به اتاق بازرگانی ایران آمدند و توافقاتی برای ترانزیت کالا و صادرات دوجانبه انجام شد.

به گزارش ایرنا، حسین سلیمی درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و افغانستان گفت: وضعیت تجارت ایران و افغانستان از شرایطی بیرون آمده که تقریباً متوقف شده، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

وی گفت: هفته گذشته هیاتی از افغانستان به اتاق بازرگانی ایران آمدند و توافقاتی برای ترانزیت کالا و صادرات دوجانبه انجام شد؛ همچنین پیشنهاداتی برای افزایش مبادلات تجاری ارائه کردیم.

سلیمی با اشاره به اینکه صادرات افغانستان به ایران حدود 10 تا 20 میلیون دلار بوده است، گفت: صادرات ایران به کشور قبل از مشکلات اخیر 2.5 میلیارد دلار بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: باید تعادل بیشتری رعایت شود، افغانستان کالاهایی دارد که به ترکیه و کشورهای دیگر صادر می کند. برای افزایش این تعادل، می‌توان برخی از این کالاها را به ویژه در بخش کشاورزی مانند انبه وارد کرد. در صورت پایان یافتن مذاکرات، تجارت بین دو کشور احتمالاً به حالت عادی باز خواهد گشت.

وی گفت: رقم صادرات ما هنوز به حد مطلوبی نرسیده و مجموع سالانه آن مانند گذشته به 2.5 میلیارد دلار خواهد رسید. تمامی مبادلات تجاری تهران و کابل در 9 ماه نخست سال جاری نزدیک به سه ماه است که بسته شده است. در 6 ماه باقی مانده نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 1.2 میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشتیم که در مجموع سالانه 2.5 میلیارد دلار بود، همچنان صادرات به این کشور کمتر از یک میلیارد دلار است.

سلیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر پاکیزگی بین دو کشور گفت: با حضور هیئت افغانستانی در اتاق بازرگانی ایران، طرفین قول پاکیزگی و عوارض گمرکی دادند. کنسولگری های ما در مزارشریف از ما خواستند تا در نمایشگاه های افغانستان شرکت کنیم و کالاهای خود را در آنجا عرضه کنیم. بنابراین، فعالیت های جدیدی توسط کنسولگری های ما در این کشور در حال انجام است.

وی افزود: در مجموع بر سر پاکسازی و ارتقای روابط تجاری با هیأت افغانستان به توافق رسیدیم و ممکن است برخی کالاهای صادراتی و وارداتی را در دستور کار خود داشته باشیم اما همچنان در حال بررسی جزئیات هستیم.

سلیمی گفت که افغانستان پس از کاهش 4 میلیارد دلاری عواید ایالات متحده با مشکل مواجه شده است. بنابراین ما نمی توانیم انتظار زیادی داشته باشیم. برای خرید کالا به پول نیاز است. درآمد دولت این کشور کاهش یافت، حتی صرافی ها نیز تعطیل شدند، اما البته باید فعالیت خود را از سر بگیرند.

او گفت: «مشکلات همچنان پابرجاست و هنوز برای قضاوت زود است. مثلاً قوانین جدید و دولت جدید شرایط جدیدی را ایجاد کرده است یا هنوز مشکل آب هیرمند وجود دارد و بحث کمیت آب مطرح است، زیرا مدتی پیش به دلیل کمبود آب در سیستان و بلوچستان مشکلاتی وجود داشت.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما