بدون برق، بدون فن، بدون AC: روستاییان در حال مبارزه برای زنده ماندن از موج گرمای مرگبار هند هستند

[ad_1]

سومان شاکیا از من می‌خواهد که دیوار سیمانی اتاق خوابش را لمس کنم، جایی که پسر یک ساله‌اش خیس از عرق دراز کشیده است. دستم را می سوزاند انگار تابه ای داغ است. او می‌گوید: «حالا تصور کنید که در این آب و هوا به اندازه‌ای که برای تهیه روتیس برای کل خانواده طول می‌کشد، بنشینید.

دمای بیرون 44 درجه سانتیگراد (111 درجه فارنهایت) است. گلویم خشک شده و سرم می چرخد. عرق روی صورتم می ریزد و به چشمانم می رود و دیدم را تار می کند.

شاکیا در دهکده کشاورزی Nagla Tulai در ایالت اوتار پرادش در شمال هند زندگی می کند، جایی که اخیراً گرما به طرز ظالمانه ای تنبیه شده است. روستاییان اینجا همیشه مجبور بوده اند تابستان های گرم را تحمل کنند، اما چند سال گذشته قدرت آنها را آزمایش کرده است.

دیویا، 20 ساله، در میان گرمای شدید در خانه اش غذا درست می کند
دیویا 20 ساله در خانه اش غذا درست می کند.
ساومیا خاندلوال

امسال پس از پایان یک زمستان سخت، دمای هوا از ماه مارس افزایش یافته است. در اواسط ماه مه، دمای هوا به 49 درجه سانتیگراد (120 درجه فارنهایت) رسید که بالاترین رکورد ثبت شده هند در 122 سال گذشته است. از ماه مه، گزارش های خبری محلی بیش از 50 مرگ را به دلیل گرمای بی سابقه نسبت داده اند.

در پایان ماه آوریل، زمانی که دمای روز از 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) عبور کرد، اکثر ساکنان Nagla Tulai به دنبال موفقیت در بادهای گرمی بودند که در فضای باز می وزد. از زمانی که شمال غرب هند برای اولین بار شاهد دمای هشداردهنده بود، دولت های محلی به مردم توصیه می کنند که اگر می توانند به آن کمک کنند، زیر نور خورشید نروند. اما ناگلا تولای یکی از معدود روستاهای هندی است که هنوز برق رسانی نشده است. این بدان معناست که برای 150 خانوار آن بدون فن، کولر و تهویه مطبوع وجود ندارد.

در عوض، زنان Nagla Tulai آشپزی خود را به پشت بام ها برده اند. در آنجا ساعت‌ها می‌نشینند و چوب را در اجاق‌های سفالی خود پر می‌کنند تا حتی زمانی که خورشید از بالا به آنها آتش می‌دمد، آنها را بسوزانند. “شما حتی نمی توانید عرق روی صورت خود را بردارید. شاکیا می‌گوید، دست‌های شما را خیس می‌کند و روتیس را خراب می‌کند.

علت و معلول

اینکه تغییرات آب و هوایی موج گرمای جنوب آسیا را تشدید می کند، دیگر مورد سوال نیست. تنها در سال جاری، دو مطالعه جدید این پیوندها را بررسی کرده اند، گزارشی توسط World Weather Attribution نشان داد که احتمال موج گرمایی مانند امسال 30 برابر از قرن نوزدهم افزایش یافته است. و یک مطالعه انتساب انجام شده توسط اداره هواشناسی بریتانیا نشان داد که احتمال موج گرمای بی سابقه در هند و پاکستان به دلیل تغییرات آب و هوایی 100 برابر بیشتر شده است. سوالی که در ادامه باید به آن پاسخ داده شود این است که افرادی که با گرمای تهدید کننده زندگی مواجه هستند چگونه با آن کنار می آیند.

تقریباً همه تحت تأثیر قرار می گیرند. ویمال میشرا، دانشمند آب و هوا در مؤسسه فناوری هندی گاندیناگار در ایالت غربی گجرات می‌گوید: فقط میزان آن متفاوت است. «افرادی که کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند [than the others] کسانی هستند که می توانند تهویه مطبوع را بپردازند.» سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی، 23 ایالت از 28 ایالت هند را در برابر امواج گرما آسیب پذیر می داند.

راجا رام، 97، خود را با یک پنکه دست ساز طرفدار می کند
راجا رام، 97 ساله، خود را با یک پنکه دست ساز در خانه اش در Nagla Tulai طرفدار می کند.
ساومیا خاندلوال

در واقع، فروش دستگاه های تهویه مطبوع در هند از ماه مارس به ویژه در مناطق شهری افزایش یافته است. در Etah، نزدیک‌ترین شهر به Nagla Tulai، هر بار که برق وصل می‌شد، صدای AC ها همه نویزهای دیگر را از بین می‌برد.

دوش سینگ، یک روزنامه نگار تلویزیونی که به مدت 22 سال گزارش هایی را درباره تابستان های اتاه تهیه کرده است، می گوید: «اکثر خانه ها واحدهای AC را در این شهر اداره می کنند. بسیاری از خانوارهای شهر برای اجتناب از پرداخت قبوض سنگین برق مورد نیاز خود را از شرکت های برق دولتی می دزدند. آنها این کار را با اتصال یک قلاب آلومینیومی به نام کاتیا به کابل های برقی که در خیابان ها می گذرد انجام می دهند.

در شهرهای سرتاسر اوتار پرادش، پلیس در بهار امسال حملات روزانه ای را برای شناسایی این مواد انجام داد. «پیش از این، یورش‌هایی در طول روز اتفاق می‌افتاد که به مردم اجازه می‌داد شب‌ها از برق استفاده کنند و اول صبح کتیا خود را بردارند. سینگ، روزنامه‌نگار می‌گوید امسال، پلیس بین ساعت 2 تا 4 صبح می‌آید، در حالی که مردم جلوی AC خود می‌خوابند. تا اواسط ژوئن، 150 نفر در Etah به دزدی برق متهم شدند، اما AC ها به زمزمه کردن ادامه دادند.

از تیرهای برق در ایتا، هند عکس گرفته شده است. بسیاری از مردم با اتصال سیم به تیرها در شب، برق را می دزدند.
ساومیا خاندلوال

حتی با وجود رکورد بالای استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع، اکثریت قریب به اتفاق هندی ها هنوز نمی توانند آن را بخرند. درآمد سرانه سالانه این کشور حدود 9000 روپیه است و حتی یک AC ارزان نیز یک چهارم آن را می طلبد. و حتی اگر یک واحد AC و برق برای راه‌اندازی آن داشته باشید، چه پولی و چه به سرقت رفته، این تضمینی برای فرار از گرما نیست. قطع برق در طول تابستان رایج است. آنها در شهرهای بزرگ کوتاه هستند اما در شهرها و روستاها متداول تر و طولانی تر هستند. امسال، کمبود شدید زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها و تقاضای بسیار زیاد برای برق باعث شد که تعداد زیادی از مردم مجبور شوند با چهار ساعت یا کمتر برق در روز در برخی از بدترین ایالت‌ها اکتفا کنند.

چه کسی می تواند خونسرد بماند

کاست، جنسیت، و موقعیت منطقه‌ای نیز می‌تواند بر افرادی تأثیر بگذارد که خونسرد بمانند. محققان آب و هوای هند به طور فزاینده ای در مورد چنین عواملی نگران هستند. چاندنی سینگ، محققی در هند می گوید: «نقطه شروع شما واقعاً نوع ظرفیتی را که برای مقابله با خطرات آب و هوایی دارید تعیین می کند. موسسه سکونتگاه های انسانی که به مدت 10 سال روی آسیب پذیری و سازگاری با تغییرات آب و هوایی کار کرده است. “تفاوت زیادی بین روستاها و درون روستاها وجود دارد.”

مردم برای فرار از گرما زیر یک درخت بنیان کنار معبد می نشینند.
مردم برای فرار از گرما زیر یک درخت بنیان کنار معبد می نشینند.
زنی با یک پنکه دست ساز دراز می کشد
زنی با یک پنکه دست ساز دراز می کشد

به عنوان مثال، در ناگلا تولای، مردان و زنان مسن می‌توانند هر وقت دوست دارند نسیمی را در فضای باز جستجو کنند، اما از زنان و دختران دیگر انتظار می‌رود که ساعات روز را در داخل خانه بگذرانند، جایی که گرمای ساکن و خفه‌کننده مانند پتو بر آنها فشار می‌آورد. از نظر کارشناسان، این به ندرت به عنوان انطباق به حساب می آید.

«این اشتباه است که بگوییم افراد در این موقعیت‌ها سازگار می‌شوند. آنها اساساً رنج می برند.» میشا می گوید. «انطباق معنادار باید رنج را کاهش دهد، اما وقتی مردم در مسکن‌های سیمانی بدون برق گرفتار می‌شوند، این اتفاق نمی‌افتد».

مردان بیشتر وقت خود را در زیر درخت بانیان بزرگ می نشینند و سعی می کنند گرمای شدیدی را که مانند هاله ای آنها را احاطه کرده است نادیده بگیرند. برای کار، آنها باید به مزارع بروند و این قتل است. از زمانی که یادشان می آید تابستان ها گرم بوده است، بنابراین به طور سنتی زمانی که خورشید در اوج خود بود استراحت می کردند و بقیه روز را کار می کردند. با این حال، طی چند سال گذشته، زمان کار آنها کمتر شده است.

راجا رام، کشاورز نسل سوم، به من می‌گوید: «امسال، ما نمی‌توانیم بیش از دو ساعت در روز کار کنیم. “بقیه زمان، ما می نشینیم.”

کار کمتر یعنی محرومیت بیشتر. حتی در سال‌هایی که تمام وقت به کشاورزی تنباکو و ذرت می‌پرداختند، مجبور بودند درآمدشان را با زمین‌دارانی که صاحب مزارع بودند تقسیم کنند. اکثر مردم در Nagla Tulai خود را به عنوان Shakya معرفی می کنند که دولت اوتار پرادش آن را به عنوان یک کاست “عقب مانده” طبقه بندی می کند. اینکه آنها مالک زمینی که کشت می کنند نیستند یکی از بسیاری از نابرابری هایی است که آنها برای نسل ها با آن روبرو بوده اند. اکنون امواج گرما سهم آنها از برداشت را کمتر کرده است.

یک زوج در مزرعه کار می کنند.  مردم این منطقه مجبورند روز کاری خود را تا پایان بدترین گرما به عقب برگردانند.

ساومیا خاندلوال

چاندنی سینگ می گوید: «یک چیزی که زیاد در مورد آن صحبت نمی شود تأثیر بی زمینی است. “ما در مورد افرادی صحبت می کنیم که قبلاً عادت کرده اند زمان کار خود را در تابستان به اوایل روز تغییر دهند، حتی بدون تغییر آب و هوا. اما چقدر می توانید آن را به عقب برگردانید؟ وقتی روستاهایی دارید که حتی با تأخیر باران های موسمی و پایین آمدن سطح آب، شاهد چنین گرمای شدید هستند، کشاورزی به عنوان یک امرار معاش تقریباً غیرقابل دوام می شود. یک جوان روستا کجا می رود؟ شما مردم را در برابر محدودیت های سازگاری سوق می دهید. شما مردم را به مهاجرت سوق می دهید.»

مردان در Nagla Tulai نمی‌خواهند ترک کنند – هنوز نه. با این حال، آنها در مورد آینده چندان مطمئن نیستند. محققان معتقدند اگر امواج گرما باعث مهاجرت در مقیاس بزرگ در هند شود، به دلیل آسیب پایدار به بخش کشاورزی خواهد بود.

«مهاجرت در هند عمدتاً ناشی از اشتغال است. اگر این امواج گرما بیشتر اتفاق بیفتد و مثل امسال زودتر شروع شود، کارگران مزرعه مجبور خواهند شد به شهرها بروند. میشا می‌گوید: «آن‌ها باید شغلی غیرکشاورزی پیدا کنند – هر چیزی که به آنها اجازه می‌دهد درآمد کسب کنند».

مردان از این می ترسند که اگر مجبور به مهاجرت شوند، کار در یک کارخانه یا یک کارگاه ساختمانی به اندازه کافی برای آنها پرداخت نمی شود تا بتوانند خانواده خود را همراهی کنند. اما اگر امواج گرما تشدید شود – در چند روز، Etah دماهایی را پنج درجه بالاتر از تاریخ مشابه در سال قبل ثبت کرد – ممکن است در وهله اول برای تشکیل خانواده با مشکل مواجه شوند. همانطور که هست، زنان زیادی حاضر به ازدواج با مردان ناگلا تولای نیستند. کسانی که با عقب نشینی چندین ماهه در خانه والدین خود در هر سال با این مشکل کنار می آیند.

سومان شاکیا، مادر دو فرزند، فرزندش را در خانه آنها نگه می دارد.
سومان شاکیا، مادر دو فرزند، فرزندش را در خانه آنها نگه می دارد.
ساومیا خاندلوال

سومان شاکیا ناراحت است زیرا شوهرش از رها کردن او به روستای پدر و مادرش در تابستان امسال امتناع کرده است. او می ترسد که فرزندانش در تابستان بدون پنکه سقفی یا AC دوام بیاورند. آنها در تمام روز و تمام شب گریه می کنند. یک روز بثورات، روز دیگر ناراحتی معده، روز بعد دنگی. من احساس می کنم در یک الگوی گیر افتاده ام: آنها مریض می شوند، آنها را به بیمارستان می بریم، آنها دوباره مریض می شوند.

وقتی مادرش ازدواج کرد، او یک پنکه دست ساز را به عنوان بخشی از شلوارش به خانه شوهرش برد. تابستان‌ها گرم بود اما کشنده نبود، و یک فن دستی محکم به راحتی قطع برق در بعد از ظهر را برطرف می‌کرد. دخترانی که مشتاق ازدواج بودند، خود طرفداران را ساختند و نام‌هایشان را درون چین‌ها گلدوزی کردند. در سال 2016 که خودش ازدواج کرد، چیزی که برای جهیزیه اش می خواست یک AC و یک یخچال بود. او با هیچکدام به Nagla Tulai رسید. او می گوید: «هیچ فایده ای نداشت.

در سال 2011، دولت محلی پنل های خورشیدی را بر روی هر پشت بام روستا نصب کرد. به ساکنان گفته شد که پس از شارژ کامل، پنل ها لامپ ها و فن ها را روشن می کنند و حتی تلفن های همراه را شارژ می کنند. بعداً آنها متوجه شدند که برای ذخیره برق و باتری برای شارژ اینورترها به اینورتر نیاز دارند و این کارها هزینه زیادی دارد. پریانکا شاکیا، دختری 16 ساله، می‌گوید: «خانواده‌هایی که می‌توانند آن را بپردازند، سه فن را با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، یکی برای خنک کردن گاومیش‌هایشان. حتی در صورت شارژ کامل، پنل‌های خورشیدی تنها برای چند ساعت از یک فن پشتیبانی می‌کنند، بنابراین برای شب‌ها ذخیره می‌شوند تا وقتی بچه‌ها شروع به گریه می‌کنند روشن شوند.

پنکه سقفی
یک پنکه سقفی کوچک، هوای گرم، سمت چپ و پنل های خورشیدی را در سراسر پشت بام ها، سمت راست به هم می زند
پنل های خورشیدی در پشت بام خانه

پنکه ای که برای چند ساعت با پنل های خورشیدی کار می کند، استفاده نشده است زیرا آسمان ابری بود و پنل ها نمی توانستند شارژ شوند.

مدیران در هند خود را به هشدارهای قبلی قبل از موج گرما و اقدامات اضطراری در وسط یک محدود می کنند. این اقدامات ممکن است شامل تعطیلی مدارس و کارگاه های ساختمانی و لغو مرخصی پزشکان باشد.

میشا فکر می کند که آنها می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. او می‌گوید: «آنها می‌توانند مناطق آسیب‌پذیر مانند روستاها و محله‌های فقیر نشین را شناسایی کنند، جایی که افراد فقیری که تهویه مطبوع ندارند، زندگی می‌کنند. می‌توان مراکز اجتماعی ایجاد کرد، مانند مواردی که برای سیل و بلایای دیگر داریم تا مردم بروند و خنک شوند. آنها می توانند آب سرد داشته باشند. آنها می توانند کمک های اولیه را برای درمان علائم مربوط به گرمازدگی داشته باشند.” او می افزاید، حتی محله های شهری مرفه نیز به سرپناه های مشابهی برای فروشندگان و کارگران ساختمانی که از گرما محافظت نمی کنند نیاز دارند.

در احمدآباد، جایی که او کار می کند، شرکت شهرداری بسیاری از این ابتکارات را به عنوان بخشی از برنامه اقدام گرمایشی خود ارائه می دهد، اولین طرح در جنوب آسیا. آنها پس از موج گرما در سال 2010 که جان 4462 نفر را در شهر گرفت، آن را در محل قرار دادند.

راجا رام 97 ساله در یک روز گرم زیر درخت می خوابد
راجا رام 97 ساله در یک روز گرم زیر درخت می خوابد.
ساومیا خاندلوال

«مردم همیشه از علائم ناشی از گرما آگاه نیستند. آنها به عنوان آخرین اقدام به بیمارستان می روند. میشا می گوید که اغلب باعث مرگ و میر می شود.

اما در Nagla Tulai، Priyanka Shakya دیگر منتظر برق نیست تا به روستا بیاید. برنامه او ازدواج و رفتن است.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما