انحصارات ایران خودرو و سایپا 70 درصد تولید مدیران کرمان موتور و خودرو را افزایش می دهد

[ad_1]

بر اساس اطلاعات منتشر شده اخیر ، سهم خودروسازان خصوصی در بازار خودروی کشور از سال 1998 در اوج تحریم های بین المللی به شدت کاهش یافته است. انحصار دو خودروساز بزرگ در بازار به دلیل توقف واردات و همچنین کاهش سهم بخش خودرو تشدید شده است. حریم خصوصی در نیمه اول سال جاری 5 درصد بازار را به خود اختصاص داده است.
طبق داده های ارائه شده توسط وزارت ماون ، خودروسازان بخش خصوصی ، که اکنون عملاً به عنوان مدیران خودرو ، کارمان موتور و بهمن خودور شناخته می شوند. 70 درصد برنامه تولید آنها عقب افتاده است. وزارت صنعت ، معدن و تجارت از خودروسازان خصوصی می خواهد تا پایان سال 1400 تا 150000 خودرو تولید کنند. این بدان معناست که این بخش باید تا پایان 6 ماه اول حدود 75000 خودرو تولید می کرد ، در حالی که طبق داده های ارائه شده توسط بخش خصوصی ، تنها 22500 خودرو به بازار عرضه شده است که 70 درصد در برنامه وزارت سکوت است.٪ فاصله را نشان می دهد این منطقه است.
بر اساس بررسی های انجام شده ، سهم خصوصی سازی در بازار خودرو بر اساس داده های تولید 6 ماهه به 5 درصد رسیده است. نگاهی به داده های وزارت صمت نیز فعالیت 9 شرکت خودروسازی در بخش خصوصی از مجموع 14 شرکت را نشان می دهد. گزارش ارائه شده از سوی وزارت ماون در مورد فعالیت های بخش خصوصی در نیمه اول امسال نشان می دهد که سرعت تولید در این بخش از صنعت خودرو کشور کم است ، در حالی که علیرضا رزم حسینی وزیر اسبق ماون برای اولین بار برنامه تولید را تعیین کرده است. 150،000 واحد از املاک در پایان. فرض می شود 1400.
واضح است که محدودیت های واردات خودرو و همچنین گردش انحصاری در بخش خصوصی به منظور کاهش انحصار خودروسازان در نظر گرفته شده است. با این حال ، رزم حسینی مکانیزمی برای توسعه گردش منطقه تعریف نکرد و دستور تولید تنها 150 هزار دستگاه را داد. به این ترتیب خودروسازان نه تنها از وزارتخانه خاموش عقب ماندند ، بلکه از برنامه های سالانه خود نیز عقب ماندند.
دلایل کند شدن رشد تولید در بخش خصوصی نیز مشخص است. وجود این بخش به شرکای خارجی وابسته است ، در حالی که از سال 1998 با خروج خودروسازان خارجی و افزایش تحریم ها ، این بخش متوقف شد. براساس داده های موجود ، در سال 1997 ، یک سال قبل از تحریم ها ، بخش خصوصی تولید 93،400 خودرو را ثبت کرد. یعنی آن سال سهم بخش خصوصی در بازار خودروی کشور به 11.5 درصد رسیده بود. اما روند کاهشی تولید از سال 1998 آغاز شد و تولید امسال به 32500 دستگاه رسید. در سال 1999 ، تولید خصوصی به خوبی تعریف نشده بود و 47300 دستگاه ثبت شد. میزان تولید در نیمه اول سال به 22500 دستگاه رسید.
انحصار دو خودروساز بزرگ کشور در سه سال گذشته به دلیل تعطیلی واردات خودرو و کاهش روند تولید در بخش خصوصی افزایش یافته است. با این حال ، در این بازار کاملاً انحصاری ، حتی دو خودروساز بزرگ نمی توانند نیازهای مشتریان داخلی را برآورده کنند. با این حال ، همانطور که از داده های وزارت صمت مشخص است ، بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور امروز وضعیت خوبی ندارد و ارقام تولید در 6 ماه گذشته نشان دهنده فقدان یا رکود گردش در این بخش است. با این حال ، این بخش به دلیل فراز و نشیب مذاکرات هسته ای ، پروژه جدیدی را برای ادامه فعالیت از سال قبل تعریف کرد ، و آن خرید یک نام تجاری خاص از خودروسازان خارجی بود که قطعاً تیراژ بالایی خواهد داشت. در تولید

کاهش 65 درصدی تولید ؛ وضعیت مونتاژگران خودروی چینی در سال گذشته (مه 99)

کاهش قابل توجه تولید خودرو در ایران در تابستان 1997 آغاز شد. وقتی نرخ ارز در سایه تحریم های آمریکا بالا رفت. دلایل متعددی از سوی خودروسازان برای کاهش تولید خودرو در ایران در ماه های اخیر ذکر شده است. شرکت کنندگان در بازار خودرو ، عرضه قطعات خودرو را که بر بازار لوازم یدکی نیز تأثیر گذاشته است ، یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو عنوان کردند.

خودروسازان بخش خصوصی یکی پس از دیگری از صنعت خودروی کشور حذف می شوند. بر اساس داده های منتشر شده توسط وزارت سکوت ، برخی از شرکت های خودروسازی خصوصی در دو سال گذشته فعالیت خود را متوقف کرده اند ، در حالی که برخی دیگر تعداد کمتری تولید می کنند.

آنچه واضح است این است که شرکت های خصوصی فعال در زمینه خودروسازی در کشور ما بیشتر محصولات چینی تولید می کنند ، به دلیل اعمال تحریم ها و خروج خودروسازان چینی از ادامه همکاری با شرکت های داخلی امکان پذیر نبود. با این حال ، دو شرکت خصوصی با سابقه طولانی در تولید محصولات چینی با تیراژ نسبتاً خوبی به فعالیت خود ادامه می دهند.

اما از آنجا که خودروسازان بخش خصوصی این کشور از شرکت های چینی تشکیل شده است ، این ممنوعیت شرکت های خصوصی را با مشکل مواجه کرده و خطوط تولید را یکی یکی تعطیل کرده است.

البته در بخش خصوصی ایران نیز شرکت های ژاپنی و کره ای وجود دارد ، اما تیراژ آنها بسیار کمتر از چینی ها است ، بنابراین ناپدید شدن بادام بحرانی را برای این بخش از صنعت خودروسازی ایران به همراه داشت.

در ابتدای ممنوعیت ، تولید خودروسازان خصوصی کاهش یافت ، اما به تدریج ، با قطع کامل ارتباط شرکای خارجی ، بسیاری از شرکت های بخش خصوصی نیمه تعطیل شدند. بر این اساس ، از یک سو ، شرکت های خودروسازی خصوصی در تامین قطعات خطوط تولید توسط شرکت های چینی با مشکل مواجه شدند و از سوی دیگر ، اگر تحریم ها منجر به تعلیق عملیات پولی و بانکی ایران با سایر کشورها شود. انتقال به احتمال زیاد هیچ پولی نداشت ، که منجر به بسته شدن خطوط تولید به جز چند خودروساز خاص شد.

امکانات کم تولید

براساس داده های منتشر شده توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، شرکت های خودروسازی خصوصی در سال گذشته در مجموع 32526 دستگاه تولید کردند ، در حالی که سال گذشته ، خودروسازان خصوصی توانستند 93398 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی تولید کنند. چنین تعداد خودرو در طول سال 1997 در کشور تولید شد ، از مجموع 12 شرکت خودروسازی خصوصی فعال در سال گذشته ، 4 خودروساز در سال 1997 تولید نکردند اما فعالیت خود را در سال 1998 آغاز کردند. بنابراین ، بخش خصوصی در سال گذشته نسبت به سال قبل 65 درصد افت تولید داشته است.

اکنون به بررسی جزئیات ارقام تولید می پردازیم تا فراز و نشیب شرکت های خودروسازی خصوصی در طول 1998 را مورد بررسی قرار دهیم.

کار خود را با صنعت خودرو آغاز می کنیم. این شرکت محصولات گیلاس را در کشور مونتاژ می کند و سال گذشته 13،844 محصول تولید کرد. در سال 1998 ، در مقایسه با سال 1997 ، کل سقوط 63 درصدی را نسبت به نام خود ثبت کرد.

کرمان موتور یکی دیگر از خودروسازان خصوصی است که سال گذشته سهم عمده ای در بازار خودروسازی خصوصی داشت. با این حال ، این خودروساز نیز با کاهش تولید ، سال 1998 را رها کرد. در گذشته ، جمع آوری محصولات برند کره ای هیوندای نیز در دستور کار بود. در سال 1998 ، شرکت کرمان موتور تولید عمده خود را بر روی محصولات چینی با نام تجاری جک متمرکز کرد.

این خودروساز خصوصی سال گذشته در مجموع 13816 دستگاه از محصولات خود را مونتاژ کرد. مونتاژ این تعداد خودرو در مقایسه با مونتاژ 37658 دستگاه در سال 1997 نشان دهنده کاهش بیش از 63 درصدی تولید این خودروساز است. گروه بهمن نیز در سال گذشته محصولات خود را مونتاژ می کرد و ارقام این خودروساز نیز نشان از کاهش تولید دارد. گروه بهمن ، که فعالیت خود را با مونتاژ محصولات مارک ژاپنی مزدا آغاز کرد ، طی سالها ، دو محصول Bedran و Haval China را در برنامه مونتاژ خود قرار داده است.

در مجموع ، گروه بهمن توانسته مونتاژ 2072 واحد محصول را در خطوط تولید خود تکمیل و تجاری کند. ترکیبی از چنین تعداد اتومبیل منجر به وضعیتی شد که بهمن در سال 1997 توانست 9600 دستگاه از محصولات خود را مونتاژ کند. بنابراین ، گروه بهمن تا پایان سال 1998 در آمار تولید خود بیش از 78 درصد افت تولید را ثبت کرده است.

بمب خودرو همچنین سال گذشته توانست خطوط تولید خود را فعال نگه دارد ، اما نتوانست روند تولید خود را در 12 ماهه 1998 نسبت به مدت مشابه در سال 1997 افزایش دهد. در زیر نمودار تولید این خودروساز در مدت یاد شده آمده بود. BAM Automobiles که در سال 1998 محصولات مارک Geely را در دستور کار قرار داده بود ، توانست 1277 دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کند. اما همانطور که گفته شد ، با توجه به تولید 2074 خودرو در سال 1997 ، نمودارهای تولید این خودروساز در حال کاهش بود و کاهش تولید آن رقمی در حدود 41 درصد را نشان می دهد.

شرکت ها

سیف خودرو ، در سال 1998 به مونتاژ محصولات مارک بیسو پرداخت. این شرکت توانست مونتاژ 403 دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود در سال گذشته به پایان برساند. این خودروساز در سال قبل فعالیتی نداشت.

در سال 1998 ، ریگان خودرو که مونتاژ نام تجاری Kopa را بر عهده داشت ، توانست 398 دستگاه از این برند را در خطوط تولید خود نهایی کند. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته توانست 1584 دستگاه از این مارک را جمع آوری کند. کاهش تولید این خودروساز در دوره ذکر شده نشان دهنده اعداد نزدیک به 75 است.

شرکت سرمایه گذاری بین المللی دوچرخه ، که مونتاژ نام تجاری دوچرخه را بر عهده دارد ، توانست طی سال 1998 253 واحد از نام تجاری چینی را در خطوط تولید خود تکمیل کند. برخلاف سیف خودرو ، این خودروساز در سال 1997 هیچ خودرویی مونتاژ نکرده است.

Dior Automobiles که مارک های Sabrina و Great Wall را مونتاژ می کند ، سال گذشته توانست 201 واحد از محصولات خود را مونتاژ کند. در سال 1997 ، Diar Automobiles تنها 108 خودرو را در خطوط تولید خود مونتاژ کرد. از این رو ، مقایسه این دو رقم ، رشد تولید 86 درصدی را در این خودروساز خصوصی نشان می دهد.

در 12 ماه گذشته سال گذشته ، صنعت خودرو آذربایجان که محصولات مارک MG را مونتاژ می کند ، تنها 135 دستگاه از این برند چینی را در خطوط تولید خود نهایی کرد. در سال 1997 ، این خودروساز با مونتاژ 3570 دستگاه در بین سایر خودروسازان خصوصی رتبه چهارم را کسب کرد. 96 درصد افت کنید.

کارمانیا ، که محصولات BYD را در ایران مونتاژ می کند ، همچنین از کاهش تولید نزدیک به صنعت خودرو آذربایجان خبر داده است. این خودروساز در سال 1997 توانست 983 خودرو را مونتاژ کند ، در حالی که سال گذشته Carmania تنها 96 BYD تولید کرد. بنابراین ، این خودرو ساز در سال 1998 نسبت به سال 1997 90 درصد کاهش یافته است.

عظیم خداورو سال گذشته دو محصول Photon و Hunting را مونتاژ می کرد. این خودروساز در این مدت تنها 58 خودرو را مونتاژ کرد. خودروسازان غول پیکر در سال 1997 هیچ محصولی را در خط تولید خود نهایی نکردند.

در سال 1998 ، Rhine Automotive آخرین خودروساز در لیست خودروسازان خصوصی از نظر تولید است. این خودروساز که مونتاژ مارک چینی Velix را در کشور انجام می دهد ، سال گذشته تنها 32 خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. برخلاف عظیم خودرو در سال 1997 ، این خودروساز هیچ گونه فعالیتی نداشت.

[ad_2]

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما