آیا در صورت احیای برجام، قیمت مسکن مانند قطعنامه 598 کاهش می یابد؟

[ad_1]

ارو- در حالی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک مدعی است با امضای مجدد برجام، قیمت مسکن مانند تصویب قطعنامه 598 کاهش قابل توجهی خواهد داشت، برخی کارشناسان معتقدند بازار را نمی توان پیش بینی کرد و چنین کاهشی باعث می شود. منتظر بازار مسکن نباشیم

به گزارش فرارو، کارشناس بازار مسکن، احمدرضا سرحدی با اشاره به اینکه مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن این روزها وضعیت مذاکرات برزام است، اظهار داشت: در این ایام مهم ترین عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن است. رارو وی گفت: بنابراین اگر مذاکرات تیره شود و چشم‌اندازها نامشخص باشد، دلار از آستانه قیمت‌ها عبور می‌کند و این یک اثر تورمی بسیار جدی خواهد داشت که می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر قیمت مسکن شود. در آستانه پایان سال، زیرا انتظارات تورمی بالاتر خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن گفت: اما اگر مذاکرات به پایان برسد و تحریم ها برداشته شود، دلار نیز ممکن است با کاهش قیمت مواجه شود، از سوی دیگر، با اشاره به اینکه دلار به عنوان دماسنج مسیر همه بازارها را دیکته می کند، معتقدم که در صورت احیای برجام، بازار مسکن حتی ممکن است افت 100 درصدی را تجربه کند، بنابراین نتیجه مذاکرات برای همه بازارهای سرمایه از جمله مسکن بسیار مهم است.

در مورد احیای برجام؛  آیا بر اساس قطعنامه 598 قیمت مسکن کاهش می یابد؟قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت
مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در فارو. تعامل با وی در پاسخ به قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر کاهش قیمت مسکن در صورت احیای برجام، گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار نمی توان پیش بینی کرد که آیا در آینده اتفاق می افتد یا خیر. به احتمال زیاد در صورت امضای مجدد برجام این اتفاق نخواهد افتاد چرا که باید دید بر چه مبنایی می توان ادعا کرد که مسکن با چنین وضعیتی مواجه است.

وی افزود: طبیعی است که در همان ابتدای احیای برجام، بازار مسکن دچار شوک شود و برای سایر بازارها نیز این اتفاق بیفتد، اما با توجه به اینکه اقتصاد ایران رشد زیادی داشته، پس از مدتی قیمت‌ها دوباره افزایش می‌یابد. . زمان.” آنها به حالت عادی باز خواهند گشت و اقتصاد حتی از نظر دلار که بسیاری در انتظار سقوط عجیبی هستند، مطلوب خواهد شد. بیا با آن روبرو شویم.

سلطان محمدی گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که بازار مسکن طی سه سال گذشته به دلیل افزایش شدید قیمت ها رکود شدیدی را تجربه کرده که تقریباً هفت برابر افزایش قیمت داشته و قیمت مسکن نیز افزایش یافته است. 20 درصد است، اما تورم بالای 50 درصد را شاهد بوده ایم، بنابراین در طول یک سال گذشته رشد مسکن کندتر از تورم بوده است و قرار است در دو سال آینده ادامه پیدا کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قیمت مسکن چهار مولفه اصلی دارد، گفت: اگر بخواهیم ببینیم قیمت مسکن چگونه کاهش می یابد، اگر واقعاً می خواهد اتفاق بیفتد باید به این چهار مولفه نگاه کنیم، در وهله اول قیمت زمین است. باید توجه داشت که در صورت احیای برجام ممکن است قیمت زمین کاهش یابد زیرا در این صورت تقاضا برای سرمایه گذاری و سفته بازی از بازار خارج می شود اما به دلیل محدودیت زمین در تهران و شهرهای بزرگ آن نباید به این موضوع توجه کرد. کاهش قیمت ها قابل توجه نخواهد بود.

سلطان محمدی ادامه داد: در وهله دوم هزینه های ساخت و ساز وجود دارد که به نظر نمی رسد کاهش پیدا کند، زیرا با توجه به تورم فعلی نه قیمت مصالح ساختمانی کاهش می یابد و نه دستمزد، بنابراین هزینه ساخت مسکن کاهش نمی یابد. ” ، اما با نیاز روزافزون مواجه خواهد شد.

کارشناسان بازار مسکن خاطرنشان کردند: رتبه سوم هزینه های دولت است که شامل تراکم، پروانه های ساختمانی و انشعابات دولتی اعم از آب، برق، گاز و تلفن است که بعید است دولت یا شهرداری نرخ این خدمات دولتی را کاهش دهند. ،

وی افزود: در نهایت با توجه به اینکه میزان سرمایه گذاری در بازار مسکن با هدف ساخت و ساز در مقایسه با حجم ساخت و ساز در تهران امروز بسیار کاهش یافته است، سود سرمایه گذار در حوزه ساخت و ساز مسکن قابل توجه است. یعنی یک سوم تغییر کرده، سود چندانی نصیب سازنده نمی‌شود، از طرفی ریسک در فضای کسب‌وکار زندگی سازندگان و بزرگ‌سازان را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است، بنابراین اگر قیمت مسکن کاهش پیدا کند، این اتفاق می‌افتد. اتفاق افتاده است که این امر قابل توجه نبوده و به مرور زمان قیمت ها به وضعیت قبلی خود باز می گردد.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما