گزارش ششمین جلسه کمیسیون مشترک: انتقادات به طرح حفاظت افزایش یافت

[ad_1]

ششمین جلسه کمیسیون تلفیق بررسی طرح امنیت با حضور اعضا و نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تبلیغات و اتاق بازرگانی تشکیل شد. در این جلسه چند تن از نمایندگان ضمن انتقاد از طرح امنیتی، امکان اجرا و مقایسه آن با سایر کشورها را زیر سوال بردند و در مورد آسیب های این طرح و لزوم رسیدگی به معایب کسب و کارها صحبت کردند.

تقی پور در ابتدای جلسه از اعضا خواست به کارگروه های تعیین شده بپیوندند و گفت: در جلسه آینده نمایندگان دولت، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی و روز سه شنبه کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بررسی می شود. رای گیری انجام خواهد شد.

پس از پایان جلسه نماینده پژوهشگاه مجس به تشریح متن طرح مطالعات تطبیقی ​​و حفاظت پرداخت.

«علی محسنیان» با اشاره به قوانین آمریکا، چین، کانادا و اتحادیه اروپا در حوزه امنیت سایبری و بررسی اقدامات انجام شده در این زمینه، ارقامی را از قوانین GDPR یا قوانین کلی حفاظت از داده اتحادیه اروپا ارائه کرد. ارقام ارائه شده شامل ایجاد بیش از 500 هزار دفتر حفاظت از داده ها در سازمان ها، ارائه بیش از 200 هزار گزارش، ثبت بیش از 94 هزار شکایت و جمع آوری 56 میلیون یورو به دلیل تخلفات قانونی است.

کمیسیون برنامه ریزی حفاظت

بخش دوم سخنان وی به قوانین وضع شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خارجی در ترکیه اختصاص داشت:

وی افزود: قانون شبکه های اجتماعی ترکیه پلتفرم هایی با بیش از یک میلیون کاربر ترک را ملزم به ایجاد نمایندگی در ترکیه می کند، اگر یک ماه از اجرایی شدن این قانون بگذرد و دفتر نمایندگی ایجاد نشود، انجمن مربوطه 10 میلیون لیره جریمه خواهد شد. سپس در فرصت بعدی در صورت عدم افتتاح نمایندگی جریمه به 30 میلیون لیر افزایش می یابد همچنین هیچ کاربر ترکی حق ارائه تبلیغات تجاری در این شبکه ها و هرگونه پرداخت مالی در سامانه این بستر را ندارد. محدود خواهد شد.» تا سه ماه بعد دولت اختیار دارد 50 درصد پهنای باند را مسدود کند و در نهایت در سه ماه گذشته 90 درصد پهنای باند را محدود کند.

این قسمت از سخنرانی با مخالفت برخی نمایندگان مردم مواجه شد. نوروزی با بیان اینکه گزارش مرکز پژوهش های مجلس باید بی طرفانه باشد و جنبه سیاسی نداشته باشد، گفت: موضوع معرفی نماینده در ترکیه تا به امروز جدی گرفته نشده و تنها یک شخص حقیقی به عنوان نماینده تعیین شده است.

ویس کرمی همچنین گفت: موضوع آسیب های ناشی از مسدود شدن سکو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که اگر پلتفرم های خارجی را تحریم کنیم، بیشتر ضرر می کنیم یا آنها؟ آیا واقعاً امکان ارائه نسخه بومی خوب وجود دارد یا ما قابلیت های فناوری محدود پلتفرم را داریم؟”سرنوشت کسب و کارهایی که روی این پلتفرم ها فعالیت می کنند نیز باید در نظر گرفته شود.”

تقی پور به عنوان رئیس کمیسیون مشترک در پاسخ به این سوالات گفت: ممنوعیت پلتفرم ها نیاز به فناوری خاصی ندارد و می تواند پهنای باند آنها را کاهش دهد.

کمیسیون برنامه ریزی حفاظت

محسنیان همچنین در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: در مراحل اولیه این پروژه به دنبال مسدودسازی نیستیم، بلکه بحث ما اعمال حاکمیت است، از مدل های اجرا شده در دنیا استفاده می کنیم و اصراری هم نداریم. در مورد مسدود کردن. گاهی بحث عدم امکان اعمال حاکمیت کشور بر بستری است که نیازمند تحریم و پالایش هوشمندانه است.»

باقری نیز یکی از منتقدان این موضوع بود و گفت: بحث اصلی درباره اینستاگرام است. اگر این گروه از راه اندازی نمایندگی در ایران و پرداخت جریمه خودداری کنند، آیا نمونه مشابهی از اینستاگرام در کشور وجود دارد که جایگزین این شبکه اجتماعی شود؟

رشیدی در ادامه این نشست با بیان اینکه سکوها در کشور به دقت رصد می شوند، گفت:

“اول باید بفهمیم در فضای مجازی به دنبال چه چیزی هستیم. من فکر می‌کنم مسیر اشتباهی را طی می‌کنیم. آیا می‌خواهیم زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم یا مردم را به زیرساخت‌هایی ببریم که در فضای مجازی به دنبال آن هستیم. فضا را فراهم می‌کنیم. در حال حاضر، پیام‌هایی مانند IGAP دارای ویژگی‌های بیشتری نسبت به تلگرام هستند، اما چرا مردم همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند؟ در طرح مرکز تحقیقات چین و ویچیتا ذکر شده است که ما شش سال پیش آن‌ها را فیلتر کردیم. زمینه ای که در آن ما آنها را بدیهی می دانیم؟”

کمیسیون برنامه ریزی حفاظت

کلاهی که نماینده بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در این نشست بود، به زیان تجارت اشاره کرد و گفت:

“کسب و کارها در فضای مجازی، درست مانند فضای واقعی، زمان و هزینه خود را صرف جستجو و یافتن مشتری می کنند. بنابراین از دست دادن مشاغل در این زمینه فقط به پهنای باند نیست، بلکه از دست دادن آنها از یک پلت فرم به پلتفرم دیگر است.” مانند جابجایی یک فروشگاه است. از شهری به شهر دیگر.”

رئیس کمیسیون برنامه ریزی مشترک امنیت در پایان با بیان اینکه اعطای وام 5 میلیارد تومانی به پیام رسان ها برای رفع نیاز 40 میلیون کاربر ایرانی بی فایده است، گفت: باید در این زمینه حمایت های بیشتری صورت گیرد تا داده ها به خوبی انجام شود. کشورهایی باشند که ترک نمی کنند.

جلسه بعدی کمیسیون بررسی طرح مشترک حفاظتی دوشنبه هفته آینده از ساعت 7 تا 9 صبح برگزار می شود و در این جلسه نمایندگانی از مرکز پژوهش های مجلس، دولت، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی نظرات خود را در خصوص این طرح بیان می کنند.

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما