کرایه قرعه کشی خودرو چند صد کرور

[ad_1]

فروش فوق العاده هفت محصول ایران خودرو با موعد تحویل 3 ماهه از روز دوشنبه 22 آذرماه آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش اعتماد، با توجه به تفاوت قیمت بازار محصولات این شرکت با قیمت کارخانه، می توان استنباط کرد که اگر اتفاق خاصی در بازار خودرو رخ ندهد، برندگان طرح ایران خودرو، کرایه قابل توجهی دریافت خواهند کرد. . زمان دریافت تا جایی که اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد در برخی موارد به 170 میلیون تومان هم می رسد. مثلا؛ قیمت قبولی محصول «راناپلاس» 212 میلیون و 247 هزار تومان است، این در حالی است که قیمت این محصول 57 میلیون تومان با اختلاف قیمت 270 میلیون تومانی در بازار آزاد به فروش می رسد.

از دیروز قیمت دناپلاس 15 میلیون تومان افزایش یافت! یا سقف شیشه ای دستی پژو 207 در کارخانه با قیمت قبولی 232 میلیون و 503 هزار تومان به فروش می رسد که 137 میلیون تومان اما در بازار آزاد 371 میلیون تومان است.

مقاومت در برابر قیمت گذاری دستوری

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو معتقد است: اگرچه کارشناسان خودرو همواره تاکید داشته اند که قیمت گذاری دستوری هر چه زودتر لغو شود، اما در این زمینه با مقاومت مواجه هستیم. این کارشناس خودرو ادامه داد: عوامل بسیاری بر این تفاوت قیمت تاثیرگذار است، در حالی که قیمت خودرو در بازار با توجه به روند شاخص های اقتصادی و شرایط عمومی اقتصاد کشور تعیین می شود و بر اساس نمودارهای تورمی کشور اتفاق می افتد و تاثیر می گذارد. همه چیز. ماشین نیز چشمگیر است.

وی ادامه داد: در کنار شاخص های اقتصادی، افت عرضه خودرو در بازار بر قیمت خودرو نیز تاثیرگذار است که بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا نادیده گرفته می شود و این اختلاف قیمت بین بازار و خودروساز نادیده گرفته می شود. ، و صف هایی برای خرید خودرو به نرخ کارخانه تشکیل می شود.

یارانه هزینه ماشین در کارخانه

کریمی سنجری با بیان اینکه به خودروهای کارخانه ای یارانه پرداخت می شود، افزود: افرادی که شانس برنده شدن در قرعه کشی و خرید این خودروها از کارخانه را دارند از این یارانه و قشر کوچکی از جامعه بهره مند می شوند. قیمت.”

وی گفت: متأسفانه خودروسازان می گویند قیمتی که به صورت اجباری اخذ می شود کمتر از قیمت تمام شده آنها در کارخانه است و ضرر دیگری به خودروسازان این بخش تحمیل می شود.

کریمی سنجری گفت: موضوع دیگری که در این زمینه مطرح می شود این است که می گویند این گرانی ربطی به مردم و قیمتی که مردم نباید بپردازند و این گرانی خودرو است و این به دلیل ناکارآمدی در مدیریت شرکت ها و سوءمدیریت شرکت ها در این زمینه، اما اگر این موضوع مطرح شود، دلیلی برای ضرر شرکت ها وجود ندارد تا قشر کوچکی از جامعه به این یارانه دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگرچه این شرکت‌های خودروسازی ناکارآمد و سوء مدیریت هستند و این امر هزینه‌های آن‌ها را افزایش داده است، اما کار برای بهره‌وری این شرکت‌ها بهتر است، اما شاید بتوان گفت که این شرکت‌ها ناتوان هستند. و قیمت تمام شده آنها بالاست، بنابراین مجبورند خودروهای خود را با همان قیمت های سفارشی عرضه کنند، زیرا به بخش قابل توجهی از صنعت کشور ضرر وارد می کنند.

وی گفت: از سوی دیگر اگر این قیمت گذاری در کنترل قیمت خودرو در بازار اثر داشته باشد باید طی سه سال گذشته این اتفاق می افتاد در حالی که قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز و تورم عمومی در حال افزایش بوده است.

تأثیر روانی بر بازار پس از لغو قیمت گذاری دستوری

وی افزود: قیمت گذاری تاثیری در بازار ندارد و اگرچه ممکن است این قیمت گذاری حذف شود اما ممکن است حباب جدیدی در قیمت خودرو در بازار ایجاد شود. اما در میان مدت قطعا توسط دو چیز کنترل می شود. اول اینکه اثر روانی آن در بازار در حال از بین رفتن است و دوم اینکه وضعیت نقدینگی شرکت های خودروسازی بهبود می یابد و تاثیر زیادی در افزایش تولید خودرو خواهد داشت.

سنجری تصریح کرد: با افزایش تولید، عرضه خودرو در بازار نیز افزایش می یابد و سفته بازی و تقاضای کاذب در این بازار که با کاهش قیمت ها کاهش می یابد و شرایط بهتر می شود، البته دولت و مجلس به این مسائل رسیدگی خواهند کرد. نخبه هستند اما همچنان همان روش های قدیمی را دنبال می کنند و نتیجه این می شود که وضعیت خودرو روز به روز بدتر می شود. وی گفت: زمانی که وضعیت نقدینگی شرکت ها بدتر می شود، در مرحله اول شرکت ها از این نقدینگی استفاده می کنند. برای هزینه‌های جاری و تولید و شرکت‌های خودروسازی هیچ منبع تحقیق، توسعه و نوآوری ندارند.»

یک کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی تشکیل نهاد تصمیم‌گیرنده برای قیمت‌گذاری خودرو افزود: این نهاد به دلیل اتفاقی خارج از بنگاه تشکیل می‌شود زیرا شرکت تحت تأثیر شرایط منفی مانند تحریم‌های ایران قرار گرفته است. به دلیل خروج شرکای خارجی از ظرفیت برای شرکت‌های خودروسازی استفاده نشده بود، در حالی که شرایط برای تامین قطعات فراهم شد و بحث خرید رقابتی و زمان‌های نوسازی را به تاخیر انداخت.

سنجری گفت: این شرایط منجر به کاهش تولید و افزایش تقاضای بازار و تغییر شرایط قیمتی شد که این عامل به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار باعث افزایش قیمت خودرو شد.

قیمت خودرو در محاسبه سبد تورم تاثیرگذار است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت خودرو در محاسبه سبد تورمی تاثیرگذار است، دولت ها تمایلی به افزایش قیمت خودروهای کارخانه ای ندارند، چرا که نرخ تورم را بر اساس تعدادی از اقلام از جمله از خودرو و قیمت بر اساس تورم محاسبه می کنند. به عنوان مثال، قیمت کارخانه را تعیین کنید. قیمت پژو پارس 160 میلیون تومان است و برایشان اهمیتی ندارد که قیمت این خودرو در بازار 250 تا 300 میلیون باشد.

سنجری گفت: هیچ علاقه ای به مقصر دانستن دولت ها در افزایش درجه یک تورم و گرانی در کشور وجود ندارد و معمولاً افزایش قیمت ها در بازار متوجه دلالان و خودروسازان است. در حالی که خودروسازان دولتی هستند و دلالان از شرایط موجود به نفع خود استفاده می کنند، دلالان نقش اصلی را در قیمت ها ایفا نمی کنند و دلالان فقط تزلزل می کنند و از شرایط حاکم نهایت استفاده را می برند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که این اختلاف قیمت وجود دارد، دلالان در مواجهه با محدودیت های بیشتر و شرایط بد اقتصادی و نهادهای شبه دولتی، راه های مختلفی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن به قیمت بازار پیدا می کنند.شورای رقابت ، مرکز فرماندهی.” یک بازار یا سازمان پشتیبانی برای پیگیری قیمت خودرو در کارخانه استفاده می شود.

سنجری گفت: در سال 1396 بود که خبرهای مثبت برجام منتشر شد، متوجه شدیم که شرکت های خودروسازی نیز برای فروش خودروهای خود با مشکل مواجه شده و سود مشارکت را در نظر گرفتند و تبلیغات و لیزینگ گسترده صورت گرفت.

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما