علت نامگذاری لیلة الرغاب چیست؟

[ad_1]

ویژگی مهم المراقبت این است که دستورات مراقبت و سیره آن جنبه کلی دارد و مورد استفاده عرفا و عوام است.

به گزارش مهر، برخی از مردم در طول سال منتظر رسیدن ماه رجب هستند تا بتوانند در شب جمعه اول این ماه که به لیلة الرغاب معروف است، نماز بخوانند. در چنین شبی که لیلة الراغب نامیده می شود، نقل شده است که فرشتگان از آسمان به زمین فرود می آیند و در زمین می مانند و فرستاده نیت پاک بندگان خدا هستند.

از ویژگی های مهم کتاب المراقبت این است که جنبه کلی دستورات مراقبت و سیر و سلوک دارد و مورد استفاده عارفان و عوام است و اعمال تمام روزهای سال را در بر می گیرد و در آن آثار آن محاسبه می شود. با توجه به مراقبت ، علامه طباطبایی در مقدمه این کتاب آن را بهترین کتابی می داند که در مورد عبادت و قرب و عنایت نوشته شده است.

آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در مورد این شب با فضیلت می فرماید: «اگر شب اول ماه مصادف با شب جمعه باشد، شایسته انجام وظیفه لیله الراغب است، این پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است. که فرمود: از شب اول جمعه ماه رجب غافل نشوید، زیرا شبی است که ملائکه آن را لیلة الرغاب می نامند.

این نام به این دلیل است که وقتی ثلث شب می گذرد هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین باقی نمی ماند تا اینکه در کعبه و اطراف آن جمع شوند. سپس خداوند ناخواسته بر آنان وارد می شود و می فرماید: ای فرشتگان من! هر چی میخوای بپرس ملائکه می گویند: باید روزه داران رجب را ببخشیم. خداوند می فرماید: من این کار را کردم.

کسى که این حدیث را مى شنود بهتر است در این شب براى ملائکه صلوات زیاد صلوات بفرستد تا هر چه بیشتر به کارى که آیه 12 بر ما محول شده است، بجا آورد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه روز پنج شنبه را ابتدا روزه رجب گرفت و سپس در بين نماز مغرب و عشا دوازده ركعت نماز خواند، هر دو ركعت سلام و سوره فاتحه يك مرتبه. رکعت عط، انا انزلنا فی لیلة القدر سه مرتبه. و دوازده مرتبه کُل هو الله احد خواند و چون نماز تمام شد هفتاد مرتبه بر من صلوات می فرستاد (با این کلمات): اللهم علی محمد صلوات الله علیه و سبد هفتاد مرتبه با عبادت اهل بیتش. فرشتگان و روح مقدس؛ آنگاه سرت را بلند کن و بگو: پروردگار مغفرت و رحمت و تجاوز، بدان که تو اعلی هستی، سپس دوباره سجده کن و در سجده آنچه را که در سجده اول گفته است بگو، سپس حاجت خود را از پروردگار بخواه، آرزوی پروردگار. به حقیقت پیوست. ،

سپس رسول خدا فرمود: سوگند به دست او که جان من در دست اوست. هیچ بنده و بنده خدایی این نماز را انجام نمی دهد تا زمانی که خداوند گناهان او را ببخشد، چه سطح دریا، چه اندازه شن، چه وزن کوه، چه تعداد برگ درختان و چه تعداد روز. مثل یک روز باش قضاوت هفتصد بستگان او برای خود استدعا می کند که همه مستحق آتش هستند. و خداوند در شب اول قبر با چهره ای گشاده و خندان و زبانی فصیح به بهترین وجه برای او ثواب می فرستد که می فرماید: ای جانم! مژده بده؛ شما از هر سختی جان سالم به در خواهید برد. می پرسد: تو کیستی؟ چهره ای بهتر از تو ندیده ام و بوی تو را نبویده ام. جواب می دهد: عزیزم! من ثواب نمازی هستم که در فلان شب و فلان منطقه و فلان ماه و فلان سال خواندی; من امشب آمده ام تا حقیقت را بگویم، با تو خلوت کنم و وحشت تو را از بین ببرم. و چون در صور بیافزاید، در روز قیامت بر تو سایه افکندم. و هرگز هیچ خوبی از جانب خود را از دست نخواهی داد.

سؤالی که در اینجا مطرح می شود، وجود این بیان است که لیلة الرغاب، اولین شب جمعه ماه رجب است; و اگر اعمالی که در این بیان آمده از اعمال این شب باشد و شب جمعه اول ماه، شب جمعه اول ماه باشد، چگونه می توان این عمل را انجام داد؟ چون در این صورت پنج شنبه قبل از جمعه اول جز در ماه رجب نیست، جواب این است که اگر بخواهیم به حضور قول عمل کنیم باید بگوییم اینها فعل هستند اگر شب اول ماه شب جمعه نیست و اگر شب جمعه باشد، این اعمال در شب جمعه دوم انجام می شود. گرچه لیله الراغب نیست. زیرا در شرح تصریح نشده است که این اعمال در شب الراغب واقع شود. اما راه دوم و سومی وجود دارد که صحیح تر به نظر می رسد. راه دوم انجام این کارها بدون روزه است و راه سوم این است که اگر چه روزه در ماه رجب نباشد روزه بگیرد.

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما