پایگاه داده SQLite چیست و چرا اینقدر محبوب است؟ – ومیت

[ad_1]

در مقاله زیر به پایگاه داده SQLite، مزایا، معایب و محدودیت های آن می پردازیم. با زومیت همراه باشید.

SQLite چیست؟

SQLite یک پایگاه داده رابطه ای است که با SQL سازگار است. برخلاف سایر سیستم های مبتنی بر SQL، از جمله MySQL و PostgreSQL، این پایگاه داده از معماری سرویس گیرنده-سرور استفاده نمی کند. کل برنامه SQLite در یک کتابخانه C قرار دارد که می تواند در برنامه های مختلف استفاده شود. با وارد کردن فایل کتابخانه SQLite به پروژه، پایگاه داده به بخشی جدایی ناپذیر از برنامه تبدیل می شود و فرآیندهای فشرده و مستقل از منابع را حذف می کند.

SQLite داده های خود را در یک فایل چند پلتفرمی ذخیره می کند. از آنجایی که این پایگاه داده سرور اختصاصی یا فایل سیستم خاصی ندارد، به راحتی می توان آن را با لینک دادن به کتابخانه اصلی به برنامه اضافه کرد. ایجاد یک پایگاه داده SQLite به آسانی ایجاد یک فایل جدید ساده است.

سادگی پیاده سازی منجر به استفاده از SQLite به عنوان سیستم پایگاه داده منتخب برای بسیاری از برنامه ها و دستگاه ها شده است. گفته می‌شود که تعداد کل استفاده‌های SQLite از سایر موتورهای پایگاه داده بیشتر است، زیرا با تمام سیستم‌عامل‌های اصلی و اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی سازگار است و علاوه بر این از طیف گسترده‌ای از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعبیه‌شده پشتیبانی می‌کند.

مزایای SQLite

تمرکز اصلی SQLite بر روی ارائه یک پایگاه داده قدرتمند سازگار با SQL بدون نیاز به موارد اضافی است. همانطور که از نام آن پیداست، می توان آن را به عنوان یک راه حل سبک وزن در نظر گرفت که تقریباً روی هر پلتفرمی که از C و ذخیره سازی فایل پشتیبانی می کند اجرا می شود. امکان اتصال پایگاه های داده SQLite با زبان های برنامه نویسی سطح بالا در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد.

از آنجایی که پایگاه داده SQLite در واقع یک فایل ساده است، قابلیت حمل آن بسیار بالاست و به راحتی می توان از آن نسخه پشتیبان تهیه کرد. نیازی به بخش Server نیست که راه اندازی و استفاده از SQLite را بسیار آسان می کند. حتی بدون راه اندازی یک محیط توسعه کامل، می توانید از SQLite در پروژه های خود استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از پایگاه داده نیازی به فرآیندهای طولانی، راه اندازی مجدد یا مسائل امنیتی ندارد.

استفاده از SQLite در برنامه ها باعث افزایش انعطاف پذیری و کاهش زمان توسعه می شود. استفاده از فایل‌های متنی ساده به‌عنوان پایگاه‌های داده SQLite برای پیکربندی، ذخیره و دسترسی به داده‌ها در دستگاه‌های مختلف مشابه است و این به حفظ عملکرد ثابت فناوری کمک می‌کند.

پایگاه های داده معمولاً از سیستم ها برای محافظت در برابر آسیب های احتمالی استفاده می کنند، ویژگی که در فایل های معمولی یافت نمی شود. SQLite یک پایگاه داده تراکنشی است، بنابراین می توانید از رویدادهای کوچک متوالی اجتناب کنید. اگر هر عملیاتی در تراکنش با شکست مواجه شود، عملیات موفقیت آمیز بازیابی می شود و پایگاه داده به حالت اولیه خود باز می گردد.

SQLite در برابر سناریوهایی که ممکن است به دلیل خطاهای ذخیره سازی و کمبود منابع RAM ایجاد شود آسیب پذیر نیست. امکان بازیابی پایگاه داده در صورت بروز مشکل در سیستم یا قطع برق وجود دارد که به امنیت داده ها کمک می کند. پایگاه کد داده ها را از طریق یک مجموعه آزمایشی بسیار جامع با پوشش 100% مدیریت می کند.

محدودیت های SQLite

SQLite از اکثر ویژگی های زبان استاندارد SQL92 پشتیبانی می کند. البته این موتور پایگاه داده دارای ناسازگاری های فراوان و ویژگی های عجیب و غریب است. همین امر در مورد سایر موتورهای اصلی پایگاه داده SQL نیز صادق است. با این حال، فقط این پایگاه داده دارای محدودیت‌های SQLite است که قبل از اقدام به استفاده از آن باید از آن‌ها آگاه باشید.

برخلاف سایر پایگاه های داده پیشرفته، SQLite رویکرد ضعیف تری برای مدیریت نوع داده دارد. این پایگاه داده مخالفی با وارد کردن مقادیر نامعتبر ندارد، به عنوان مثال می توانید عبارت “sqlite” را در یک ستون عدد صحیح وارد کنید. انواع داده‌ها بسیار انعطاف‌پذیر و گاهی غیرقابل پیش‌بینی هستند، این ویژگی به ویژه هنگامی که از سیستم پایگاه داده دیگری به SQLite تغییر می‌کنید، قابل توجه خواهد بود.

SQLite به طور کلی از انواع داده های خاصی پشتیبانی نمی کند. به عنوان مثال، مقادیر Boolean یا DateTime در این پایگاه داده وجود ندارد، بنابراین باید به جای آن از متن یا مقدار واقعی استفاده کنید. اگر قصد دارید از SQLite به پلتفرم دیگری مهاجرت کنید، چنین محدودیت هایی می تواند دردسرساز باشد. پایگاه داده شما ممکن است حاوی مقادیر SQL نامعتبر باشد که توسط پایگاه داده های دیگر پذیرفته نشده است.

مدیریت SQLite

طراحی فایل مسطح، برنامه هایی را که SQLite برای آنها قابل استفاده است، محدود می کند. شما نمی توانید پایگاه داده را واقعاً مقیاس پذیر یا توزیع کنید. زیرا تمامی ارتباطات در یک فایل اصلی است. نوشتن چندین داده به طور همزمان در این پایگاه داده غیرممکن است. زیرا پایگاه داده برای هر عملیات به طور جداگانه قفل می شود. این باعث کاهش عملکرد سیستم پایگاه داده در سناریوهای شدید می شود. زیرا برای اجرای وظایف مربوط به پایگاه داده، یک صف برای اجرای دستورات ایجاد می شود.

SQLite از چندین کاربر پشتیبانی نمی کند. در سایر موتورهای پایگاه داده مانند MySQL و PostgreSQL، می توانید چندین حساب در پایگاه داده خود ایجاد کنید تا افراد به صورت جداگانه به آن متصل شوند. این ویژگی به شما کمک می کند دسترسی به طرح ها و عملیات های خاص را برای هر کاربر محدود کنید.

SQLite ویژگی های مدیریت کاربر کمتری را در سطح پایگاه داده ارائه می دهد. زیرا هر طرح به عنوان یک فایل معمولی روی دیسک ذخیره می شود. دسترسی بومی به پایگاه داده SQLite از طریق شبکه امکان پذیر نیست، بنابراین حساب های کاربری مختلف ارتباط کمتری با یکدیگر خواهند داشت. در این مورد، رویکرد منطقی تر استفاده از مجوزهای سیستم عامل برای محدود کردن مجوزهای خواندن و نوشتن است. با این حال، عدم پشتیبانی چند کاربره هنوز برای برنامه هایی که داده های حساس را ذخیره می کنند احساس می شود.

چه زمانی از SQLite استفاده کنیم؟

SQLite زمانی بهترین کار خواهد کرد که بخواهید توانایی پرس و جو و ذخیره SQL قوی را به روشی آسان و ساده و با استفاده از فایل های معمولی ترکیب کنید. در چنین سناریویی، پایگاه داده عملکرد و انعطاف بیشتری نسبت به خواندن و نوشتن معمولی ارائه می دهد.

SQLite در محیط هایی که کاربران نهایی مجبور نیستند از پایگاه داده آگاه باشند، به خوبی کار خواهد کرد. این پایگاه داده نیازی به نگهداری یا مدیریت ندارد و آن را به گزینه ای ایده آل برای تلفن های همراه و دستگاه های اینترنت اشیا تبدیل می کند. موتور پایگاه داده مبتنی بر سرویس گیرنده می تواند در زمانی که سرور از کار افتاده یا مشکلی در شبکه وجود دارد، مشکلاتی ایجاد کند.

SQLite به خوبی به عنوان یک پشتیبان برای برنامه ها و وب سایت های سمت سرور کار می کند. به شرطی که سیستم فقط نیاز به خواندن اطلاعات داشته باشد نه نوشتن داده. عملکرد SQLite می تواند با سایر موتورهای پایگاه داده یا حتی در برخی موارد بهتر باشد. این پایگاه داده ها را بدون نیاز به تبادل اطلاعات با شبکه پردازش می کند و در نتیجه هزینه های سربار پایگاه های داده سنتی را حذف می کند.

اگر حجم زیادی از داده ها را مدیریت می کنید، SQLite انتخاب خوبی نیست. با این حال محدودیت پایگاه داده سخت 281 ترابایت است. اما در عمل، مجموعه داده های بیش از یک گیگابایت برای فناوری مبتنی بر سرور مناسب تر به نظر می رسد. عدم پشتیبانی از توانایی نوشتن اطلاعات به طور همزمان، استفاده از SQLite را برای مجموعه داده‌هایی که به سرعت در حال تغییر هستند و توسط چندین کاربر دستکاری می‌شوند، نامناسب کرده است.

نتیجه

SQLite یک موتور پایگاه داده سازگار با SQL است که تمام داده ها را در یک فایل فیزیکی ساده ذخیره می کند. برای استفاده از این پایگاه داده نیازی به سرور ندارید، بنابراین SQLite را می توان مستقیماً در برنامه ها کامپایل کرد. این پایگاه داده رایگان و متن باز است، بنابراین برای استفاده از آن نیازی به صدور مجوز نیست و هزینه اضافی نیز پرداخت نخواهید کرد.

مقاله مرتبط:

سادگی، قابلیت حمل بالا و قابلیت اطمینان، SQLite را به یکی از محبوب ترین سیستم های ذخیره سازی داده در سیستم عامل های مدرن تبدیل کرده است. این پایگاه داده از منابع سخت افزاری بسیار کمتری استفاده می کند و در هر مکانی قابل استفاده است. توسعه دهندگان می توانند به راحتی از SQLite در پروژه های خود استفاده کنند بدون اینکه کاربران به حضور پایگاه داده اهمیت دهند.

با افزایش استفاده از گوشی های هوشمند و محصولات مرتبط با اینترنت اشیا، SQLite رشد قابل توجهی داشته است. آگاهی و آگاهی از این سیستم ذخیره سازی داده ها باید گسترش یابد. زیرا این شرایط باعث افزایش استفاده از آن خواهد شد. کلید موفقیت SQLite سازگاری جهانی آن است و برای استفاده از آن، به سادگی کتابخانه پایگاه داده را در برنامه خود وارد کنید. به این ترتیب می توانید بدون صرف زمان و سرعت زیاد از قدرت SQL در برنامه های خود بهره ببرید.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما