صادق عباسی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شاهکوه – زومیتا شد

[ad_1]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز 10 آبان ماه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، عیسی زارع پور در یک جمله صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منصوب شد. پیش از این حسین فلاح جوشقانی مسئولیت تنظیم مقررات را بر عهده داشت.

صادق عباسی شاهکوه دارای مدرک دکتری مهندسی مخابرات از دانشگاه بریستول انگلستان و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف است. از سوابق و مسئولیت های وی در طول 28 سال فعالیت می توان به «مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت»، «معاونت بررسی فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، «امور فنی و بین الملل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، «رئیس» اشاره کرد. رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات «و» پژوهشگاه فناوری ارتباطات.

صادق عباسی شاهکوه

ارعور بارا مصطفی اشرفی همچنین وی را به عنوان مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارت منصوب کرد. اشرف دارای مدرک لیسانس مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی است. وی دارای تخصص و بیش از 14 سال سابقه در سطوح مختلف مدیریتی است. «مدیرکل حراست و پژوهش و توسعه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه»، «معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «معاون حفاظت فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» از جمله مسئولیت های مهم قبلی وی می باشد.

تظاهرات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت دوازدهم

مقاله مرتبط:

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان بازوی نظارتی بازار ICT دولت دوازدهم در مردادماه گزارش عملکرد و دستاوردها و چالش های حوزه فناوری اطلاعات در کشور را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور از 62.66 درصد در سال 1396 به 19.100 درصد و ضریب نفوذ اینترنت خانگی ثابت از 12.24 درصد در سال 1396 به 62.12 درصد افزایش یافته است. در واقع تعداد مشترکان اینترنت ثابت که در سال 2017 کمتر از 10 میلیون نفر بود، تا اواسط تابستان امسال به 10 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است. ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز طی چهار سال گذشته کاهش یافته و به 34 درصد رسیده است. مشترکان اینترنت پهن باند از 63 میلیون در سال 2017 به نزدیک به 95 میلیون نفر افزایش یافت که نشان دهنده ضریب نفوذ 112 درصدی است.

رگولاتوری همچنین اعلام کرد که اینترنت 4G در کشور که در سال 2017 کمتر از 25000 کیلومتر جاده را پوشش می داد، در سال گذشته بیش از 34000 کیلومتر را پوشش داد. نرخ دسترسی به خدمات ارتباطی روستایی (بالای 20 خانوار) ​​در کشور که در سال 1396 تنها 45 درصد بود، در سال 1400 به 100 درصد رسید. همچنین توسعه شبکه کابل فیبر نوری از 67479 کیلومتر به 71257 کیلومتر در این سال ها. بر اساس گزارش رگولاتوری، ظرفیت پهنای باند بین‌المللی از ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۲۰۱۷ به ۵۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه در ژوئن ۱۴۰۰ افزایش یافت. ظرفیت شبکه انتقال کشور نیز از 1041 به 31903 گیگابیت بر ثانیه و ظرفیت شبکه IP کشور در خرداد 1400 به 28214 گیگابیت بر ثانیه رسید.

دستاوردهای سازمان تنظیم مقررات به ریاست فلاح جوشقانی

مقام نظارتی دستاوردهای خود در چهار سال گذشته را به شرح زیر اعلام کرده است:

  • 2.5 برابر حجم بازار فناوری اطلاعات کشور طی چهار سال مصوب شورای عالی فضای مجازی
  • دسترسی به خدمات ارتباطی برای تمامی روستاهای بالای 20 خانوار (39465 روستا)
  • افزایش پوشش جاده ای و ریلی با الزام اپراتورها به جابجایی
  • حضور بازیگران جدید در بخش های جدید مانند اپراتورهای پست خصوصی و ارتقای کیفیت خدمات در منطقه
  • کنترل کارمزد خدمات ارتباطی در مقایسه با نرخ تورم و افزایش نرخ در سایر بخش‌ها
  • افزایش تعداد سیستم های نظارتی نظارتی و اطلاعاتی و در نتیجه امکان نظارت مستقیم بر کیفیت خدمات ارتباطی
  • افزایش حق رای مردم و در نتیجه توسعه رقابت در بازار با اجرای طرح‌های قابل حمل
  • بهبود روش‌های سیستماتیک و هوشمندانه برای کنترل تخلفات و مقابله بهتر و سریع‌تر با کلاهبرداری‌ها و کنترل‌های شدیدتر در مورد مزاحمت تلفنی
  • طرح های رجیستری (کنترل قاچاق)، کنترل خدمات ارزش افزوده (مسدود مسیرهای کلاهبرداری) و متنوع سازی روش های دسترسی عموم به اطلاعات مالکیت سیم کارت، استفاده از خدمات ارزش افزوده و …
  • اپراتورها به دلیل نظارت مستقیم و مستمر نظارتی بر نوع و نحوه پاسخگویی آنها به شکایات عمومی، پاسخگوتر به کاربران هستند.
  • قابلیت کنترل دریافت پیامک های تبلیغاتی

حداقل در دولت یازدهم و دوازدهم، رگولاتوری راضی به تغییر هزینه های ارتباطی مانند تعرفه اینترنت و تلفن ثابت نیست. رگولاتوری اعلام کرده است علیرغم افزایش چشمگیر تورم و افزایش نرخ هر ساله در بخش‌های مختلف بازار، کارمزد خدمات ارتباطی کنترل شده و این خدمات در اختیار اقشار محروم و تمامی روستاهای بالای 20 خانوار قرار گرفته است. . استفاده از روش های پشتیبانی جایگزین اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، کنترل خدمات ارزش افزوده و متنوع سازی روش های دسترسی به اطلاعات مالکیت سیم کارت از دیگر دستاوردهای این سازمان است.

برخی از سیستم ها و اقدامات نظارتی برای تسهیل دسترسی به خدمات ارتباطی در سال های اخیر شامل موارد زیر است:

  • برای جزئیات بیشتر، سیستم ir.xdslplus را راه اندازی کنید مشتریان خدمات و هزینه های ارائه دهندگان اینترنت در تلفن ثابت و ثبت نام درخواست مجموعه خدمات
  • راه اندازی سامانه نت نت پلاس برای نظارت و ارزیابی کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت ثابت
  • اختصاص دهد کد دستوری برای صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه مشتری
  • برای احراز هویت دقیق کاربر، رمز یکبار مصرف OTP را هنگام خرید یا فعال کردن سیم کارت اجرا کنید.

اقدامات نظارتی برای تنظیم بازار

سازمان می گوید برای توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به چهار موضوع پرداخته است:

  • مقررات و تعرفه ها برای تنظیم بازار
  • حمایت از فعالان بازار
  • ایجاد یک محیط رقابتی منصفانه
  • تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی
مقاله مرتبط:

این سازمان خاطرنشان می کند که دولت کمتر از 8 درصد از سهم بخش ارتباطات را در اختیار دارد و برای اقدامات بعدی تعطیل است، به عنوان مثال منابع علمی قابل توجهی از جمله کابل های مسی و باندهای فرکانسی در اختیار ندارد. رگولاتوری در خصوص حمایت از فعالان بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز خاطرنشان کرد: در صورت نوسانات متعدد ارزی و تحریم های شدید، 70 درصد هزینه اپراتورها ارزی است اما درآمد آنها ریالی است. همچنین شورای عالی امنیت سایبری مصوب کرد که هزینه ارتباطات در سبد داخلی نباید از 2.5 درصد بیشتر شود در حالی که کشور سرمایه گذاری کمی در این بخش دارد. این عوامل نظارتی اپراتورها را به ایجاد استراتژی هایی برای جبران هزینه ها سوق داد تا مجبور به فروش کوتاه نباشند.

رگولاتور با استفاده از اهرم تعرفه، تفکیک داخلی و بین المللی را برای اپراتورهای خدمات ارتباطی در دسامبر 2016 تصویب کرد. هدف از این اقدام تامین نیازهای شبکه ملی اطلاعات و معرفی سرعت ها و تعرفه های مختلف می باشد. برای تحقق این امر سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات با همکاری شرکت زیرساخت شرایطی را فراهم کردند تا تردد در داخل شرکت مخابرات جدا از ترافیک بین المللی این شرکت برای تمامی اپراتورها قابل دسترسی باشد.

این سازمان می گوید رویکرد آن در قبال تعرفه ها مطابق با آن است منظور از تنظیم بازار تسهیل مقررات در مناطقی است که فضای رقابتی وجود دارد و دامنه فعالیت‌ها را فقط برای اپراتورها تعریف می‌کند (به عنوان مثال، تعیین کف تعرفه برای خدمات برای جلوگیری از دامپینگ و پاسخگویی به تقاضای بازار). آزادسازی سقف‌های تعرفه برای شکل‌دهی قیمت های مطابق).

اقدامات نظارتی برای رشد اینترنت ثابت

از دیگر اقدامات نظارتی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ساخت و توسعه 1.5 میلیون پورت اینترنت پرسرعت ثابت برای پوشش 80 درصدی کشور بود. با تصویب «تعیین اولین تعرفه ترافیک داخلی» در بهمن ماه ۱۳۹۵، رگولاتوری سقف تعرفه داده داخلی را تا ۵۰ درصد سقف تعرفه بین‌المللی افزایش داد. یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه، تصویب سومین تعرفه برای استفاده از پیام رسان های داخلی بود. با تصویب این مصوبه در آبان ماه ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی، سقف تعرفه کاربران نهایی برای پیام رسان های مجاز داخلی یک سوم تعرفه بین المللی تعیین شد.

این نهاد نظارتی بزرگترین چالش خود را انحصار شرکت مخابرات ایران در شبکه های دسترسی و انتقال و رفتار ضدرقابتی عنوان کرد. برای رفع این چالش، این سازمان راه حل های زیر را پیشنهاد کرده است:

راهکارهای سازمان تنظیم مقررات برای پایان دادن به انحصارات مخابراتی

یکی دیگر از چالش های مهم سازمان عدم سرمایه گذاری مناسب توسط شرکت های ICT در بخش پهنای باند ثابت است. تنظیم‌کننده‌ها همچنین افزایش چالش‌برانگیز هزینه‌های ارزی را که توسط تحریم‌های ایالات متحده اعمال می‌شود، پیشنهاد کرده‌اند که اپراتورها را ملزم می‌کند از توان و بازده صنعت داخلی، اپراتورها و سازندگان تجهیزات داخلی یا تولیدکنندگان مواد استفاده کنند. حمایت وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز. به نظر می رسد برخی از چالش های پیش روی رئیس رگولاتوری دولت سیزدهم «عدم تمایل شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه»، «انحصار صدا و سیما در باند فرکانسی 700 تا 800»، «ضعیف اجرای رگولاتوری» باشد. “. تایید کمیسیون، “تغییر تعرفه” و سیاست گذاری برای 3500 باند، این مطابق با تکامل فناوری 5G است.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما