در وین چه خبر است؟

[ad_1]

ارو- علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، گفت: در نتیجه مذاکرات و نشست‌هایی که در چند روز گذشته در سطح کارشناسان و مقامات ارشد مذاکره‌کننده برگزار شد، اختلافات طرف‌ها در حوزه و محدوده مذاکرات وجود داشت. مسائل قابل مذاکره در حال محدود شدن هستند.”

به گزارش فرارو، معاون وزیر امور خارجه ایران در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین با هدف رفع تحریم ها گفت: ما دو موضوع اصلی داریم که به نظر من باید آنها را از هم جدا کنیم. یک موضوع اختلاف نظر طرفین در مورد مسائل مذاکره است. موضوع دیگر اختلاف موضع دو طرف در مورد مسائل مذاکرات است. یعنی زمانی بحث بر سر خیلی از مسائل مذاکره بود که ممکن بود بین طرفین اختلاف شود. موضوع دیگر این است که موضع هر دو طرف در محدوده موضوعاتی که بر سر آن توافق کرده ایم چیست.

یک منبع ایرانی با اشاره به ادامه مذاکرات وین به الجزیره گفت: اروپایی ها موضوعاتی را مطرح می کنند که باعث کندی مذاکرات می شود، در حالی که مذاکرات وین با جدیت ادامه دارد و به پیشنهادات ایران رسیدگی خواهد شد. این منبع تاکید کرد که سه کشور اروپایی موضوعاتی را مطرح می کنند که مبالغه شده و روند مذاکرات را کند می کند.

در وین چه خبر است؟فضای مذاکرات از دور هفتم مثبت شده است
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل است فارو. تعامل با وی با اشاره به اینکه در فاصله یک هفته ای بین آغاز دور هفتم و هشتم مذاکرات در وین اتفاقات زیادی افتاده است، گفت: توافق حاصل شده است.

آنها گفتند: سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به کشورهای عربی، تهدیدات آمریکا علیه روسیه و چین، تهدیدات نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران و سفر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به خاورمیانه و بازگشت علی باقری کنی به مسکو. به وین دوباره و همچنین حضور امیر عبداللهیان در قم و دیدار با مسئولان از سوی دیگر در تغییر موضع برجام بسیار مهم است.

بیگدلی بیان کرد: سفر وزیر امور خارجه به قم در این میان نیز با توجه به اینکه مسئولان قلابی در این دیدارها بر وخامت اوضاع معیشتی همه مردم، قصد دولت برای تحمل نکردن سازش‌های احتمالی و تفرقه افکنی در دیگر عناصر تاکید داشتند، معنا و مفهوم زیادی داشت. نظام، زیرا برخی از محافل تندرو همچنان با این توافق مخالف هستند، در حالی که به نظر من، هر دو طرف از مواضع خود عدول کرده اند. با این تفاسیر، با توجه به مواضع اخیر همه طرف ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به نظر می رسد توافق در دسترس باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین درباره نحوه اجرای توافق احتمالی توضیح داد: به نظر می رسد این توافق گام به گام یا گام به گام بر اساس تحریم های آمریکا در زمینه فروش نفت و میعانات گازی و مقداری معدنی و بانکی صنعتی باشد. محدودیت ها اعمال خواهد شد.» و نقل و انتقالات پولی را متوقف کند و در مقابل ایران غنی‌سازی بالا به‌ویژه غنی‌سازی 60 درصد را متوقف کند.

وی افزود: موضوعی که مورد مناقشه جدی ایران و آمریکاست، بحث تضمین هایی است که ایران مطرح کرده است، در این زمینه تضمین هایی که دولت باید در رابطه با عدم بازگشت رئیس جمهور بعدی آمریکا در سال 2024 بدهد. از شورای امنیت سازمان ملل متحد.” تا سال 2050 تمدید شد، در حالی که ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که خروج از برجام یک اشتباه بوده است. بنابراین، اگر ایران به تعهدات خود ادامه دهد، مشکلی در این زمینه به نظر نمی رسد.

بیگدالی گفت: از یک سو چون ایران و آمریکا دو شباهت دارند، اول اینکه هر دو به دنبال مذاکره هستند و دوم اینکه هر دو کشور از جنگ اجتناب می کنند، این شباهت ها هر دو طرف را به سمت توافق سوق می دهد. بایدن یا دموکرات ها در کاخ سفید در سال 2025، ایران و ایالات متحده باید برای ادامه به تعهدات خود عمل کنند.

در وین چه خبر است؟همه طرف های برجام خواهان حل و فصل هستند
امیرعلی ابوالفتح کارشناس امور بین الملل فارو. تعامل با وی با بیان اینکه نکته کلیدی در دور هشتم مذاکرات این است که همه طرف ها خواهان حل و فصل هستند، گفت: وقتی هر دو طرف به دنبال چنین موضوعی هستند قطعا فضای مثبتی وجود دارد اما اکنون این روایت ها درباره چگونگی وقوع جنگ بوده است. مذاکره شد.” این موضوع جاری است و هر طرف داستان خودش را دارد اما این فضای مثبت می تواند مثل روزهای گذشته غم انگیز باشد و به نوعی می توان گفت که این تبادلات در گفت وگو ادامه خواهد داشت.

وی گفت: نکته مهم این است که ببینیم دو طرف چه زمانی به یک نقطه مشترک می رسند تا به توافقات لازم برسند اما همانطور که گفته شد اکنون همه طرف های برجام و همه کشورهای منطقه به جز اسرائیل احیا شده اند. می خواهم انجام دهم. شورای امنیت سازمان ملل متحد.” با این حال نمی توان پیش بینی کرد که دو طرف چه زمانی در مذاکرات به نقطه مشترک برسند، بنابراین احتمال طولانی شدن مذاکرات وجود دارد.

ابوالفتوث با اشاره به مهم ترین اختلافات ایران و آمریکا بر سر برجام گفت: در حال حاضر مهمترین خواسته ایران لغو تحریم های ضد برجامی تحت هر عنوانی از سوی آمریکاست. تضمین و غرامت آمریکا از دیگر خواسته های ایران است، اما اگر دو شرط مهم ایران لغو تحریم ها و راستی آزمایی باشد، در صورت تحقق، دو شرط دیگر احتمالاً به حاشیه می روند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: از سوی دیگر آمریکا اعلام کرده است که همه تحریم ها را لغو نمی کند، اما قصد ندارند با بازی با کلمات همه تحریم های ضد برگامی را لغو کنند، از سوی دیگر آمریکا از سوی دیگر آمریکا را لغو می کند. آیا گفته است در صورت بازگشت به برجام، باید در متن برجام ذکر می‌کرده است که ایران حاضر می‌شود درباره موضوعات دیگری مانند مسائل موشکی و سرزمینی مذاکره کند و به نوعی برجام پلاس را برقرار کند.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما