چرا قیمت خودرو را افزایش دهیم

[ad_1]

ارو- ابراهیم رئیسی اواسط آبان ماه پس از گذشت یک ماه از افزایش قیمت خودروهای داخلی و تخلف از دستور رئیس جمهور، مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا را لغو کرد، در حالی که بازار ستاد تنظیم بازار به صورت رسمی اعلام نکرد. افزایش قیمت خودرو اما خودروسازان با ارسال بخشنامه افزایش قیمت خودرو در سایت کدل رسما افزایش قیمت را اعلام کردند.

به گزارش فرارو، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد تنظیم بازار در خصوص تصویب مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان گفت: به دلیل اینکه قیمت های پیشنهادی بالاتر از ضوابط موجود بوده است. ستاد اعلام کرد با افزایش قیمت خودرو مخالف است و به همین دلیل مقرر شد مبنای قیمت‌های جدید براساس قوانین قبلی شورای رقابت یعنی قیمت‌گذاری بر اساس تورم اعلامی هر 6 ماه یکبار تعیین شود.

وزیر صمت گفت: ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت در مورد قیمت خودرو نیز همان ضوابط قبلی را اعمال کند و با توجه به اینکه آخرین بار افزایش قیمت خودرو در اردیبهشت ماه سال گذشته بود، به این ترتیب عمل کردیم که تورم اعلام شده از سوی مرکز بانک مبنای محاسبه قیمت های جدید بود.» در واقع ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت به روند قبلی اصلاح قیمت ادامه دهد.

فاطمی امین در خصوص مغایرت این مصوبه با دستور ریاست جمهوری نیز توضیح داد: رئیس جمهور تاکید کرد که تعیین قیمت خودرو باید بازنگری کامل شود و قیمت ها به صورت اصولی باشد و قبلی در یک ماه انجام شود. انجام شد و همه قیمت‌ها را کاملا بررسی کردیم و قیمت‌ها را در مکان‌هایی که قیمت‌های پیشنهادی خودروسازان غیرواقعی تشخیص دادند، اصلاح کردیم. رئیس جمهور تاکید کرد که این امر با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که ایشان هم انجام دادند.

ماجرای تخلف از دستور ابراهیم رئیسی در خصوص افزایش قیمت خودروچرا قیمت خودرو مدام در حال افزایش است؟
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو فارو. تعامل با وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است، گفت: با توجه به وضعیت این صنعت با افزایش تورم، هزینه تولید خودروسازان افزایش می یابد و راهی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد. بنابراین اگر نمی‌خواهیم قیمت خودرو بالا برود، دولت باید برنامه‌های مدونی برای کنترل تورم و نقدینگی داشته باشد.

وی گفت: از سوی دیگر در شرایطی که صنعت خودرو دولتی است و مدیران خودرو از سوی دولت منصوب می شوند، بزرگترین شرکت خودروسازی کمترین سهم دولت را دارد که در این زمینه با توجه به تجربیات فراوان. در مورد مداخله دولت در مدیریت انجام شده است، این تجربه هر بار شکست خورده است، اما نمی توان از تکرار اشتباهات جلوگیری کرد.

مدنی گفت: در حال حاضر 5 ذی نفع در بازار خودرو وجود دارد که هیچکدام از وضعیت فعلی راضی نیستند، نخست اینکه علیرغم سرمایه گذاری در این شرکت ها و گروه های تابعه، سهامدار یک شرکت بزرگ خودروسازی هستند. اما خودروسازان از این سرمایه گذاری سود چندانی نبرده اند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت های خودروسازی نیز دومین ذینفع از این رابطه هستند، با وجود اینکه حداقل دو بار در سال قیمت خودرو افزایش می یابد، اما قیمت گذاری و مقررات اجباری حاکم بر این شرکت ها است و به دلیل ساختار، همچنان به خودرو تولید می کنند، در زیان با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه می شوند و سود ناشی از افزایش قیمت خودرو نصیب دلالان می شود.

وی ادامه داد: سومین ذینفع مصرف کننده خودرو است در حالی که خودرو به دلیل اینکه خودرو با قیمت عادلانه به دست مصرف کننده می رسد قیمت گذاری می شود اما به دلیل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، خودروساز مصرف کننده واقعی زیادی در بازار ندارد. صنعت خودرو به دلیل تقاضای زیاد و کمبود عرضه در قرعه کشی برنده می شوند بنابراین با توجه به تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد مجبور به تامین نیاز خود از بازار آزاد هستند. هزینه بالا.

مدنی گفت: چهارمین ذی نفع بانک ها هستند که با توجه به تسهیلات هنگفت به خودروسازان و قطعه سازان سود کلانی می گیرند و در واقع برنده این وضعیت هستند، اما با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودرو، بانک ها نیز سود زیادی می برند. نگرانند.” خودروسازانی هستند که توان پرداخت تسهیلات بانک ها را ندارند، پنجمین ذینفع بازار خودرو نیز قطعه سازان هستند که وضعیتشان شبیه خودروسازان است، به طوری که بسیاری از قطعه سازان کوچک و متوسط ​​ورشکست شده و توان خود را کاهش داده اند. است.

مدیر اسبق این خودروساز گفت: بنابراین برای اصلاح این وضعیت باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. اگر این اتفاق بیفتد مطمئن باشید قیمت خودرویی مثل پراید دیگر 195 میلیون تومان نمی شود، این وضعیت با افزایش تولید، افزایش عرضه در بازار خودرو و از بین رفتن قرعه کشی به وجود می آید.قیمت ها متعادل و مصرف کنندگان هستند. می تواند نیازهای آنها را با قیمتی بهتر برآورده کند، اما همه اینها زمانی اتفاق می افتد که دولت تسلیم شود. از دخالت در امور صنعت خودرو و این صنعت دست بردارید.

ماجرای تخلف از دستور ابراهیم رئیسی در خصوص افزایش قیمت خودروخودروسازان همیشه می خواهند قیمت ها را افزایش دهند
امرالله امینی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است فارو. تعامل با وی با اشاره به اینکه خودروسازان همواره خواهان افزایش قیمت خودرو با توجیهات ارائه شده از سوی خود بوده اند، گفت: به نوعی می توان گفت در گذشته شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار دیگر بر عهده خودروسازان نبوده و منوها در ادامه آمده است. و ما همیشه شاهد هزینه عملکرد غیر منطقی هستیم.” خودروسازان باید با افزایش قیمت خودروهای داخلی از مردم هزینه کنند.

وی ادامه داد: بیش از یک دهه است که شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین می کند در حالی که این شورا ماهیت متفاوتی دارد، شورای رقابت برای شکستن انحصارات در صنایع مختلف خودروسازی ایجاد شد، اما متاسفانه از همین جا می بینیم که شورا با فرمول ایجاد شده طی این سالها بدون اینکه کاری به کیفیت، میزان تولید، بهره وری پایین و تنوع محصولات شرکت های خودروسازی داشته باشد، قیمت خودروها را به طور پیوسته افزایش داده و یا در این مورد نظری نداده است. توجه.

امینی با تاکید بر اینکه خودروسازان همیشه دوست دارند محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، گفت: تا زمانی که صنعت خودرو در انحصار است، انتظار بهبود یا تغییر وضعیت در صنعت خودرو بیهوده است، قطعاً شش ماه دیگر نیست. ” با توجه به افزایش تورم و افزایش هزینه تولید و غیره، خودروسازان تقاضای قیمت بالاتری برای محصولات خود خواهند داشت. اما این چرخه طی سالیان متمادی بدون تغییر در کیفیت و تنوع محصولات خودروسازان داخلی تکرار شده است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تولیدات خودروسازان به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، گفت: در این زمینه بارها به مشکلات این صنعت اشاره شده است، اما چون شنیده ای بین دولت و خودروسازان وجود ندارد، روند اشتباهی پیش می رود. ادامه دارد.” ” صنعت خودرو همچنان ادامه دارد و نتیجه آن افزایش شدید قیمت خودرو است به طوری که امروز شاهد محصولی مانند گاوراو هستیم که وابستگی خارجی ندارد و تمام مواد اولیه آن در داخل تولید می شود و تولید آن نیز متوقف شده است. ، هزینه آن نزدیک به 200 میلیون تومان است.

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما