اسنپدراگون در مقابل اگزینوس، مدیاتک و تنسور؛ آیا مهم است که گوشی شما به چه تراشه ای مجهز است؟ – ومیت

[ad_1]

رقابت در فضای پردازنده شدید است و وقتی صحبت از گوشی‌های اندرویدی به میان می‌آید، سه نام تجاری به ذهن خطور می‌کند: کوالکام با پردازنده‌های اسنپدراگون و سامسونگ با تراشه‌های اگزینوس و مدیاتک با تراشه‌های سری Dimension. هر شرکت تولید تراشه در زمینه خاصی از رقبای خود بهتر عمل می کند و هر کدام از این برندها نقاط ضعف خاص خود را دارند.

اخیرا یک شرکت جدید به لیست تولیدکنندگان پردازنده موبایل اضافه شده است. گوگل برای اولین بار با معرفی گوشی پرچمدار سری Pixel 6 خود از تراشه اختصاصی خود به نام Tensor استفاده کرد. این سری از پردازنده های گوگل از این پس به عنوان قلب تپنده گوشی های سری پیکسل استفاده می شود. به این ترتیب، لیست تولیدکنندگان بزرگ پردازنده های موبایل شامل چهار شرکت است. حال، تراشه های تولید شده توسط این شرکت ها چگونه با هم مقایسه می شوند و آیا مهم است که دستگاه شما از کدام پردازنده استفاده می کند؟ در ادامه به بررسی مقایسه های ارائه شده در این زمینه در سایت مایکویس می پردازیم.

اسنپدراگون; پردازنده مورد علاقه طرفداران

عکس اژدها

کوالکام به لطف پردازنده اسنپدراگون و منتقدان، پادشاه تراشه های اندروید است. این شرکت طیف گسترده ای از تراشه های اسنپدراگون را تولید می کند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند و با قیمت متفاوتی به فروش می رسند. تراشه های سری Snapdragon 800 برای دستگاه های پرچمدار، تراشه های Snapdragon 700 و 600 برای گوشی های هوشمند میان رده و تراشه های سری Snapdragon 400 برای گوشی های هوشمند زیر 200 دلار طراحی شده اند.

تقریباً تمام شرکت های بزرگ گوشی های هوشمند از پردازنده های Qualcomm استفاده می کنند. از جمله سامسونگ، گوگل، اوپو، شیائومی و وان پلاس. دلیل استقبال زیاد از پردازنده های سری اسنپدراگون بسیار روشن است. زیرا این تراشه ها به طور مداوم عملکرد بهتری نسبت به سایر پردازنده های اندرویدی، اعم از پرچمدار و میان رده ارائه می دهند.

کوالکام برای بهبود عملکرد تراشه های خود، Logo Core را بهینه می کند و به جای استفاده از طراحی استاندارد لوگوی مالی، از طراحی گرافیکی به نام Adreno استفاده می کند. علاوه بر این، پردازنده‌های اسنپدراگون به دلیل اسناد گسترده‌ای که دارند، انتقال RAM سفارشی را آسان‌تر در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. این بدان معناست که ساخت رم سفارشی برای دستگاه های مجهز به پردازنده اسنپدراگون بسیار ساده تر از دستگاه های مجهز به تراشه های مدیاتک یا اگزینوس است.

در این میان، تراشه های اسنپدراگون دارای معایبی هستند. به عنوان مثال، این تراشه ها معمولاً با قیمت بالاتری نسبت به رقبای خود به فروش می رسند که باعث افزایش قیمت نهایی این محصولات به ویژه در دستگاه های پرچمدار مجهز به اسنپدراگون 865 در سال 2020 می شود. این موضوع به قدری مهم بود که برخی از شرکت ها مانند گوگل و ال جی ترجیح دادند برای جلوگیری از افزایش قیمت از تراشه های میان رده در گوشی های پرچمدار خود استفاده کنند.

نکته مهم دیگر این است که کوالکام خودش گوشی های هوشمند تولید نمی کند. اما مجوز تراشه های خود را به چندین سازنده گوشی هوشمند می دهد و به طور کلی نمی توان اهمیت این برند را در اکوسیستم اندروید نادیده گرفت.

Exynos; عملکرد شگفت انگیز

اگزینوس 1080

اگرچه پردازنده‌های اگزینوس در دستگاه‌های اندرویدی کمتر از پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده می‌شوند، تراشه‌های سامسونگ اغلب از رقبای کوالکام محبوب‌تر هستند. پردازنده های اگزینوس توسط سامسونگ تولید می شود و در ساخت گوشی های هوشمند آن استفاده می شود. البته این غول فناوری کره ای به دلیل نوع مودم های استفاده شده در سیستم های روی تراشه (SoC) کوالکام، معمولا برخی از گوشی های خود را با پردازنده های اسنپدراگون به ایالات متحده می فرستد. لازم به ذکر است که برخی از شرکت ها مانند Meizu نیز در محصولات خود از پردازنده های سری Exynos استفاده می کنند.

وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، پردازنده‌های سری اگزینوس معمولاً عملکردی مشابه مدل‌های اسنپدراگون دارند و در برخی موارد حتی از پردازنده‌های کوالکام قدرتمندتر هستند. این به ویژه برای پردازنده های پرچمدار صادق است. در سال 2021، اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 بهترین عملکرد را داشتند و در سناریوهای مختلف از یکدیگر بهتر عمل کردند. همین اتفاق در مورد اسنپدراگون 865 و اگزینوس 990 رخ داد و رقابت بین این دو تراشه در مناطق مختلف نشان داد که برنده مشخصی وجود ندارد.

سامسونگ از نظر پردازنده و گرافیک از معماری رایج تری نسبت به کوالکام استفاده می کند. اما غول فناوری کره ای از ارائه قابلیت های ویژه گاه و بیگاه هراسی ندارد. به عنوان مثال، چندین شایعه و گزارش اخیر حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد از پردازنده‌های گرافیکی Radeon AMD در سری تراشه‌های موبایل Exynos استفاده کند.

همچنین، پردازنده های سری اگزینوس به طور کلی ارزان تر از مدل های اسنپدراگون هستند. برای بررسی این موضوع می توان به تفاوت قیمت مدل های اگزینوس و اسنپدراگون گوشی های هوشمند سامسونگ نگاه کرد.

مدیاتک؛ متوسط ​​پایدار با قیمت مناسب

مدیاتک

مدیاتک آنطور که شایسته است همیشه در کانون توجه نبوده است. یافتن علت این شرایط چندان دشوار نیست. زیرا مدیاتک یک شرکت تایوانی است که مانند کوالکام تراشه های خود را به شرکت های دیگر می فروشد.

بسیاری از شرکت های گوشی های هوشمند از تراشه های مدیاتک استفاده می کنند. سامسونگ همچنین در برخی از محصولات خود از پردازنده های مدیاتک استفاده می کند. شیائومی، وان پلاس و اوپو نیز از جمله برندهای بزرگی هستند که از این پردازنده ها در دستگاه های خود استفاده می کنند.

در حالی که اکثر مردم کوالکام را سلطان بازار پردازنده های اندروید می دانند، مدیاتک نیز حضور پررنگی در این بازار دارد. این شرکت از نظر سهم بازار در 43 درصد از کل گوشی های هوشمند در سراسر جهان استفاده می شود. در مقابل، کوالکام تنها 24 درصد سهم بازار را در اختیار دارد که در مقایسه با سهم رقیب تایوان، عدد زیادی نیست.

مدیاتک برای برخی از علاقه مندان به اندروید بدنام است. زیرا اغلب به عنوان CPU گوشی های پایین رده انتخاب می شود و بسیار کند و ارزان است. این دستگاه ها از نظر مشخصات فنی واقعا کند هستند. اما با نگاهی به پردازنده‌های میان‌رده جدید پرچم‌دار مدیاتک، این شرکت در واقع موفق شده است تراشه‌های قابل احترامی تولید کند که به اندازه پردازنده‌های اسنپدراگون قدرت را با قیمت بهتر ارائه می‌کنند.

تانسور؛ تازه وارد به میدان

تراشه تانسور گوگل

گوگل یکی از تازه واردان صنعت تراشه های پردازشی است. تانسور سیستم سمت چپ (SoC) امسال معرفی شد و پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو با این پردازنده روانه بازار شدند. در واقع، تنسور به عنوان اولین پردازنده گوگل، راه درازی برای نشان دادن قابلیت های کامل Google Silicon به همه دارد.

این تراشه در برخی ویژگی ها منحصر به فرد است. برای مثال، گوگل در توسعه Tensor بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و امنیت تمرکز کرده است. این شرکت برای این کار از تراشه Titan M2 استفاده می کند و تمامی اجزای این پردازنده از هوش مصنوعی بهره می برند. Tasnor می تواند با قدرتمندترین پردازنده های موجود در بازار از جمله Snapdragon 888 و Exynos 2100 رقابت کند. با این حال، این تراشه کمی از دو رقیب اصلی خود عقب است.

گوگل هنوز راه درازی در پیش دارد و پردازنده اختصاصی این شرکت هنوز از هر نظر بی نقص نیست. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این شرکت ممکن است از سامسونگ برای ساخت تانسور کمک گرفته باشد. البته زیاد مهم نیست; زیرا اپل نیز با کمک سامسونگ فعالیت خود را در دنیای گوشی های هوشمند آغاز کرد. با این حال، همانطور که دیدیم، آنها آینده بسیار روشنی برای تراشه خود داشتند که به دست آوردند.

کدام تراشه را بخریم؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و مشکل این است که مهم نیست دستگاه شما از چه پردازنده ای استفاده می کند. از آنجا که همه گزینه های موجود عملکرد خوبی دارند، احتمالاً هیچ برنده واقعی در این میان وجود ندارد. با این حال، اگر بخواهیم از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنیم، پاسخ کمی متفاوت خواهد بود.

مقالات مرتبط:

اگر به دنبال بهترین عملکرد مطلق هستید، باید دستگاهی مجهز به تراشه های Qualcomm یا Exynos تهیه کنید. اما اگر می خواهید تغییرات نرم افزاری بیشتری را در دسترس قرار دهید، Qualcomm احتمالا بهترین گزینه برای شما است. اگر قصد خرید یک دستگاه میان رده را دارید، اسنپدراگون گزینه خوبی است. اما می‌توانید با تراشه‌های مدیاتک به گزینه‌ها نیز نگاه کنید. همچنین اگر از طرفداران گوگل هستید، انتخاب گوشی های سری پیکسل 6 و تراشه Tensor نیز می تواند گزینه ایده آلی باشد.

عملکرد تمامی تراشه های اندروید راضی کننده است

در نهایت، مهم نیست که گوشی شما از چه پردازنده ای استفاده می کند. آنچه اهمیت دارد مشخصات تراشه استفاده شده در گوشی هوشمند شماست. برای انتخاب بهتر، می‌توانید مقایسه عملکرد بین دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های مختلف را بررسی کنید تا براساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

همچنین باید توجه داشته باشید که خانواده اندروید بسیار متنوع است و فقط مربوط به سخت افزار نیست. بلکه این نرم افزار اندروید است که عملکرد واقعی دستگاه را نشان می دهد.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما