لاریجانی: آنون گذاری ویب نیست

[ad_1]

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شروط انتخاب فرد صالح برای حکومت از نظر ابن سینا گفت: اولین ویژگی استقلال سیاسی فردی است که انتخاب می شود، دوم عقل اصیل است، سوم اخلاق شریف است و چهارم تسلط به شریعت.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ارتباط با «همایش بین‌المللی انسان‌شناسی در حکمت ابن سینا» در سخنانی با موضوع «حکمرانی مطلوب» اظهار کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش که چرا ابنسینا نظراتی درباره سیاست دارد، کتابی مستقل درباره سیاست است. ندارد اید متن رایطی او در ن ست رد رجوع نیم. در ن مان رایطی ود ایران رگ سیطره لافت داد ود و رایط اصی از نظر سیاسی ر ن اکم ود.

وی یادآور شد: از نظر فرهنگی و علمی آنطوری که مرحوم سعید نفیسی به خوبی بیان کرده است در ایران تأملات علمی و کاوشهای فرهنگی زیاد است، برخی هم معتقدند که دلیل مبارزه با مخالفت با دستگاه خلافت می توانند به آرای یونانیان و سایر اقوام میپرداختند.

لاریجانی افزود: از نظر اقتصادی هم، چون ایران گذرگاه شرق و غرب می‌شد، به طور کلی ثروت ملی در سطح مطلوبی بود، اما از نظر سیاسی در وضعیت آشفت‌های قرار داشت، چون حکومت مرکزی بغداد ضعیف شده بود و در ایران هر بخش دست داشت. ومت محلی ود و سفلگانی ودند دیکتاتوری را ایجاد رده ودند و وانینی اکم نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که در آن شرایط ابنسینا که در دربار سامانیان طبابت میکرد با فروپاشی این حکومت مجبور بود به حکومت های محلی دیگر پناهنده شود، یادآور شد: محمود غزنوی دستور داده بود که سینا را دستگیر کند و به نزد او بیاورند. ? نابراین او نزدیک رایط این اومتا را آنونی و دت مل نسبت مردم و را دیده ود. در نین رایطی اگر این لسوف ابی درباره سیاست مینوشت، انسان سرنوشت دیگران مید.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که ابنسینا نظرات سیاسی خود را در ذیل مواردی که خیلی هم به آن مربوط نمی شود، استار کرد و بنابراین معقول است که او کتابی در این باب در چنین شرایطی ننویسد.

لاریجانی با اشاره به آرا و نظرات سیاسی ابن سینا، اظهار کرد: به نظر می رسد او هم مثل ارسطو و فارابی فیلسوف سعادت گرایی و کمال گرایی است و جامعه هم باید در طول گرایش فطری انسان به سعادت موید آن باشد. آن انسان را مثل ارسطو مدنیالطبع میدانند و دیگر اینکه آن و نیاز به امعه دارند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در نظر ابنسینا این گزاره است که هر جامعه ای نیازمند حکومت است، بدیهی می شود، اظهار کرد: چون وقتی قائل هستند در جامعه هستند، پس به سنتها و قوانینی نیاز دارند و، چون به آنها نیاز دارند باید باید باشند. ومتی وجود داشته است. اینجا ممکن است آنارشیستها ایراد دارند که نیازها را می توان بدون وجود حکومت هم کرد که ابنسینا در پاسخ به این سوال مقدری میگوید در سیر زندگی انسان گاه وجود دارد و علاوه بر آن بر این در دادهای برتر و ممکن است در جامعه ممکن است حیله ها و ستم هایی صورت گیرد. رد نابراین ومت نیازمند استیم.

و مجمع مصلحت نظام ا رح این رسش مشروعیت ومت از نظر ابن سینا ست، ریح رد: اگر ومتی انون ندارد از ر محاسبات ابنسینا رای ومت مطلوب ارج است. ممکن است در امعهای دیکتاتوری اشد، اما آنون م وجود داشته باشد انونش ادلانه نباشد. در این حالت ابنسینا معتقد است که قانونگذاری اصلی با خداوند است و هیچکس شایسته فرمانروایی بر مردم جز خداوند نیست و از این منظر حکومتهای دیکتی هم از حوزه حکومتهای مطلوب ابنسینا خارج می شود.

وی افزود: ابن سینا به دلیل اینکه نبوت را به عقل فعال میداند مرتبط می کند که به حقایق ثابت دسترسی دارد و بر جامعه سیطره دارد، از این جهت که نبوت را برای قانونگذاری ارجح میداند که سطح نخست آن شریعت است، اما آیا فقط همین است. ? ر.

لاریجانی تصریح کرد: ابنسینا میگوید کلیات با قوانین است که در شرع است و حتی آنها این عبارت را دارند که اگر همه قوانین یک جامعه بر اساس این قوانین ثابت پایه گذاری شده خطر تباهی ملت را داشته باشد. ون ما در ند متعارف امور تغییرات را ستیم س امتداد این انون گذاری رعی را اید ومت انجام دهد. این ل ا احبنظران و نخبگان ستند ارشان این است

و ورای الی انقلاب رهنگی ادآور د:، اما رصه انون گذاری رای این افراد سیار وسیع است. نی عمده، رایط اداره ور، وضعیت مرزها، رایط سیاسی، مه اینها ا انون گذاری نخبگان امعه است. منین ویژگی دیگر در این مینه لان در آنون است نی اگر ومت مشروع اشد آنون گذاشتن م اند الاد.

وی افزود: این امر دو نماد دارد؛ ن انونینگ میند اید از لا اشند و دوم اینکه مشخص کنید اینها مسائل لانی حتی ایشان میگوید اگر جامعه مدینه فاضله نباشد یعنی با شرعیات کاری نباشد، اما قانونگذاری و اداره جامعه بر اساس علم عقلانیت باشد این دوام و پایدار است.

لاریجانی اکید رد: در وزه اجرا نیز ابنسینا آنون، دالت و رمانروا را سه رکن ومت مطلوب میدان. در مورد رمانروا ابنسینا معتقد است اگر نبی انشین ود را نصب کند رده اشد مردم موظفند از او ند. اما اگر نن، لحا و احبنظران اید جماع نند ر ردی و ن رد را مردم اید لنا معرفی و د

استاد دانشگاه ران اشاره روط نی ردی اشد در ورداری دبیر نیکو داشته، سوم اخلاق ریف است

وی ادامه داد: از نظر ابنسینا رف انتخاب نین ردی از رف لحای امعه افی نیست. چون معتقد است که اگر این نخبگان را معرفی کند همه باید تبعیت کنند، اما اگر کسی آمد و گفت آن فردی که این شرایط چهارگانه را انتخاب کرد و ثابت کرد که خودش صلاحیت دارد مردم را از او تبعیت کند.

لاریجانی با بیان اینکه از دیدگاه ابنسینا اگر کسی این چهار ویژگی را توامان نداشته باشد، اعتمادترین چیز، عقل و سیاست نیکو است، ادامه داد: ابنسینا میگوید اگر کسی در سایر شرایط یعنی در حوزه اخلاق و آگاهی به شریعت متوسط ​​بود، اما در ل و سیاستورزی دم داشت این رد، ارجح است. آن هیئت قانون نیز در دید ابنسینا بالاترین جایگاه سیاسی را دارد و آن هیت باید هم به مسائل مهم توجه شود و هم در مسائل جزئی تصمیم بگیرد و هم بر اساس عدالت قانون گذاری شود، هم توجه به سنن و آداب جامعه است، چون نگارش فقط قانون است. ویب ن نیست و اید در امعه نفوذ دا ند، س اید رهنگ امعه وجه داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه توسعه اقتصادی در دیدگاه ابنسینا جایگاه والایی دارد، بررسی کرد: او معتقد است باید در فعالیت های اقتصادی، رقابت وجود داشته باشد و اینکه اگر کاری مخل آن باشد – مثل ربا – باید مشارکت داشته باشد. ممنوع ود و اینکه روتایی م مهم است و از این مار و سرقت و دلالی را نامشروع میداند. ن سوم م این است در امعه اید وجود داشته باشد و ومت مطلوب

وی ادآور د: مچنین در مینه دالت ابنسینا معتقد است همچنین آنها در زمینه میان رفتن یک جامعه معتقد است که عامل انحطاط یک جامعه حتما به امر درونی مربوط به نه تهاجم خارجی است، چراکه تهاجم خارجی همیشه از خلل داخلی استفاده می کند.

لاریجانی در ایان : نابراین اگر در اماهای منین ومت آنونگرا دچار انحطاط نمی شود. ابنسینا در مینه در امور مفروض است که سختی در آن سهلگیری در ایجاد م ریختگی می باشد. منین موضوع اقناع و اعتماد را نشان می دهد

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما