فضانوردان درخشش آبی شگفت انگیزی را بر روی قاره اروپا – زومیتا مشاهده می کنند

[ad_1]

در 8 اکتبر فضانورد فرانسوی توماس پسکه تصویری نادر از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) گرفت. توییتر خود به اشتراک گذاشته

این تصویر که فریمی از ویدئوی timelapse است ، ممکن است شبیه انفجار بمب کبالت در قاره اروپا باشد ، اما این نور آبی ترسناک هیچ آسیبی نمی رساند و حتی اکثر مردم متوجه آن نمی شوند.

آنچه در این تصویر مشاهده می شود یک “رویداد چشمک زن گذرا” است. این پدیده شبیه به رعد و برق است. اما این اتفاق در سطوح بالاتر جو اتفاق می افتد.

رویداد استارت آبی در قاره اروپا

این پدیده ، که به عنوان “رعد و برق جوی فوقانی” نیز شناخته می شود ، شامل تعدادی از پدیده های مرتبط است که در هنگام رعد و برق رخ می دهد اما در ارتفاعات بسیار بالاتر از رعد و برق معمولی مشاهده می شود. اگرچه این وقایع مربوط به رعد و برق هستند ، اما مکانیسم متفاوتی دارند.

پدیده ای به نام “جت های آبی” در قسمت زیرین استراتوسفر رخ می دهد ، که توسط صاعقه ایجاد می شود. اگر رعد و برق به ناحیه ای با بار منفی در بالای ابرهای طوفان منتقل شود ، قبل از رسیدن به ناحیه دارای بار مثبت در انتهای ابر ، به سمت بالا حرکت می کند و باعث می شود مولکول های نیتروژن به رنگ آبی درخشان شوند.

همچنین پدیده ای به نام “SPRITEh” (آشفتگی استراتوسفر-مزوسفر به دلیل بار الکتریکی طوفان های شدید) وجود دارد که منجر به تخلیه الکتریکی بر روی یک سلول رعد و برق می شود. این پدیده همچنین با انتشار رعد و برق معمولی در ارتفاع پایین و همچنین وقوع “ELVES” (اختلالات با فرکانس بسیار پایین ناشی از تابش نور و منابع پالس الکترومغناطیسی) در یونوسفر ایجاد می شود و قرمز چشمک می زند.

سایر رویدادهای مشابه عبارتند از “ترول” یا “خطوط لحظه ای نوری قرمز روشن” و سپس اسپریت های قوی ، “پیکسی” و “ارواح”. همه این پدیده ها از نام موجودات تخیلی مانند ارواح ، کوتوله ها و جن ها گرفته شده اند و دانشمندان مطمئناً ساعت ها شادی را صرف نامگذاری آنها کرده اند.

انواع نمودار رویدادهای جوی فوقانی گذرا

انواع رویدادهای چشمک زن لحظه ای

توماس پاسکه می نویسد: “نکته جالب در مورد این پدیده ها این است که تا چند دهه قبل ، آنها فقط در روایت خلبانان وجود داشتند و دانشمندان از وجود آنها قانع نشده بودند.” “اما پس از چند سال ، وجود ELVES تأیید شد و مشخص شد که SPRITE ها کاملاً واقعی هستند و بر آب و هوا تأثیر می گذارند.”

اگرچه پاسکه مشخص نکرد که این تصویر نشان دهنده چه پدیده درخشانی است ، اما احتمالاً ما شاهد یک “شروع کننده آبی” هستیم که نوعی از جت آبی است که نتوانست قسمت جت خود را تکمیل کند و در عوض کوچک بود ، درخشندگی درخشانی ایجاد می کند.

این رویدادها به دلیل ارتفاع و پنهان شدن در پشت ابرهای طوفانی ، اهداف سختی برای عکاسی زمینی هستند. همچنین ، این رویدادها معمولاً فقط چند میلی ثانیه تا چند ثانیه طول می کشد و شانس کمی برای شناسایی و ثبت آنها وجود دارد.

با توجه به این محدودیت ها ، ایستگاه فضایی مکان منحصر به فردی برای مشاهده این رویدادهای گذرا است. به خصوص اگر در حال ضبط ویدئوی timelapse هستید. تا کنون تعداد قابل توجهی از این رویدادها توسط فضانوردان ISS گرفته شده و تعداد کمتری از زمین گرفته شده است.

شاید جالب باشد بدانید که سیاره زمین تنها مکانی نیست که چنین درخششی در آن رخ می دهد. محققان پارسال نوارهای آبی را در جو مشتری مشاهده کردند.

نقشه وقوع ارواح آبی در جو مشتری

نقشه پدیده اسپریت آبی در جو مشتری

به گفته پاسکه: “ایستگاه فضایی برای این نوع مشاهدات بسیار مناسب است ، زیرا در بالای خط استوا پرواز می کند ، جایی که رعد و برق بیشتر در این منطقه رخ می دهد. این رویدادها بسیار نادر هستند و ما می توانیم آنها را از آزمایشگاه کلمبوس اروپا مشاهده کنیم.” بیرون هستند [در ایستگاه فضایی] “ما تجهیزات لازم برای نظارت بر این چشمک ها را داریم.”

می توان امیدوار بود که این ساز در آینده تصاویر بیشتری از این رویدادهای شگفت انگیز را برای ما ثبت کند.



[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما