سه اقدام اساسی برای مهار تورم و قیمت کالاها در بازار شب عید

[ad_1]

ارو- وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تامین کالاهای اساسی در شب عید، گفت: طبق برنامه و ذخیره سازی، نگرانی برای تنظیم بازار وجود ندارد. وی همچنین اذعان داشت که با توزیع گسترده این اقلام قیمت کالاهایی مانند گوشت قرمز و برنج کنترل خواهد شد.

به گزارش فرارو، مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی نیز در پاسخ به این سوال که آیا دولت توان کنترل تورم را دارد؟ رارو وی گفت: بخشی از تورم که در دست دولت است توسط دولت قابل کنترل است، با سیاست های پولی و مالی می تواند تورم را کنترل کند، اکنون دولت با چاپ پول کسری بودجه خود را جبران می کند، موضوعی که در طول سومین سال گذشته بخش بزرگی از افزایش تورم اتفاق افتاد، اگر دولت با فروش دارایی‌ها و دارایی‌های خود هزینه‌های خود را در کنار کاهش هزینه‌های غیرضروری کاهش دهد، به هر نحوی این موارد غیرضروری را کاهش می‌دهند.

این استاد دانشگاه گفت: اما این نباید باعث شود که دولت تسهیلات در تولید را متوقف کند، بلکه هزینه های غیرضروری را کاهش دهد و این بدتر شده است.

عزتی با اشاره به پیامدهای حذف ارز 4200 تومانی ادامه داد: پس از سه ماه افزایش تورم نقطه به نقطه، اگر دولت بخواهد ارز 4200 تومانی را با توجه به شرایط اقتصادی امروز حذف کند، ترجیحاً کالاهایی که ارز هستند. ، انحلال می شوند، طی یک تا دو سال آینده با افزایش 150 درصدی قیمت مواجه می شوند که می تواند ضربه تورمی بزرگی به بازار و سفره مردم وارد کند.

سه اقدام اساسی برای مهار تورم و قیمت کالاها در بازار شب عیدآیا بازار شب عید کنترل می شود؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی است فارو. تعامل با وی با اشاره به اینکه دولت باید تدابیر ویژه ای برای بازار شب عید اتخاذ کند، گفت: در چند سال اخیر قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج اساسی مردم چندین برابر شده و تقاضا برای شب عید افزایش یافته است. که قیمت ها نیز افزایش می یابد. بنابراین دولت باید با برنامه ریزی مناسب جلوی آن را بگیرد.

وی گفت: اساساً در این سال ها کمبود کالا در کشور وجود نداشته است، اما متاسفانه سیستم توزیع و قیمت گذاری مشکل اصلی است که به دلیل آن گاهی شاهد کمبود کالاهایی مانند نفت هستیم، اما البته اگر دولت بتواند به درستی مدیریت کند، این موارد دیگر تکرار نخواهد شد.

قنبری گفت: در صورت تعیین تکلیف 4200 تومانی دولت در اسرع وقت مطمئناً بازار بهتر تسویه خواهد شد و از سوی دیگر اعلام شد که دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی به توافق رسیده اند اما در کمال تعجب ارز رای نیاورد، بنابراین باید دید در سال آینده چه اتفاقی برای ارز ترجیحی خواهد افتاد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: حذف ارز 4200 تومانی در آستانه عید شاید اقدام خوبی نباشد چرا که موجی از تورم ایجاد می کند و باید به تدریج انجام شود حتی اگر توافق هسته های احیای تحریم ها لغو شود. بنابراین در شرایط کنونی به نظر نمی رسد شرایط مناسب باشد و از سوی دیگر دولت و مجلس نیز آمادگی این کار را ندارند.

قنبری با بیان اینکه دولت باید اقدامات متعددی را برای مدیریت بازار شب عید انجام دهد، ادامه داد: برای مدیریت بازار کالاهای اساسی در وهله اول باید تورم را کنترل کرد و وضعیت امروز اقتصاد را به دست آورد. در سایه احیای برجام و جبران کسری بودجه با روش‌های غیرتورمی، این در حالی است که در چند سال گذشته بیشتر چاپ پول و انتشار اوراق دولتی تورم بیشتری ایجاد کرده است.

اکونومیست خاطرنشان کرد: ثانیاً دولت نباید به طور مستمر قیمت کالاهای اساسی را افزایش دهد، این سیاست بالا بردن قیمت تمام شده کالاها به مردم به بهانه افزایش قیمت تمام شده تولید قطعا باعث افزایش تورم می شود، در عوض دولت باید ما باید برای کاهش قیمت تمام شده کالاها در آمریکا تدابیری بیندیشید، در غیر این صورت همچنان با گرانی مواجه خواهیم بود، بنابراین باید سیاست تعیین قیمت کالاهای اساسی مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

قنبری بیان کرد: در وهله سوم سیستم تحویل کالا در کشور باید با اصلاحات اساسی مواجه شود تا بتواند به صورت مویرگی و بدون واسطه کالا به مردم عرضه کند. این به دست بعدی قیمت بالاتری می دهد، اگر کالا در سیستم مکانیزه عرضه شود شاهد کاهش قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده خواهیم بود که می تواند در کاهش قیمت تمام شده مردم بسیار موثر باشد.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما