جرغامی: من موافق لغو ویزا هستم

[ad_1]

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با لغو روادید موافقم، اما در این زمینه فقط نظر من مهم نیست و ملاحظات بین‌المللی بر آن تأثیر می‌گذارد و باید به لحاظ ملیت و حاکمیت خلاصه شود.

عزت الله ضرغامی در خصوص اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای لغو روادید ایران با کشورهای خارجی گفت: به عنوان وزیر گردشگری در چارچوب جایگاه و ماموریت خود نیازمند تسهیل در تردد گردشگران هستم. و باید به دنبال لغو ویزا باشد. بنابراین، من طرفدار لغو ویزا هستم.

وی افزود: هر چه محدودیت‌های روادید برداشته شود و روابط کشورها با ایران تسهیل شود، گردشگری رونق بیشتری می‌گیرد، اما شایان ذکر است که در این زمینه نه تنها نظر من مهم است، بلکه ملاحظات بین‌المللی و غیره نیز مهم است. خلاصه های اساسی باید از منظر ملی و حاکمیتی انجام شود.

جرغامی گفت: در سایر حوزه ها به ویژه وزارت امور خارجه، سایر بخش ها به ویژه وزارت امور خارجه نقش بسزایی در لغو روادید با کشورهای خارجی دارند.

لغو ویزای دو طرفه نیز با توجه به مزایای سفر و ترانسفر یکی از شاخص های اعتبار پاسپورت است. هر چه تعداد این کشورها بیشتر باشد به بهبود وضعیت پاسپورت ایران کمک بیشتری می کند. شهروندان ایرانی هم اکنون می توانند بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی به 42 کشور جهان سفر کنند.

در حال حاضر ویزای ایران برای اتباع کشورهای آذربایجان، بولیوی، ترکیه، سوریه، لبنان، گرجستان، ارمنستان، ونزوئلا، مصر، مالزی و چین لغو شده است و اتباع این کشورها بدون ویزا برای مدت معینی در ایران می توانند به این کشور سفر کنند.

ایران همچنین با راه اندازی سامانه «ویزای الکترونیکی» از سال ۲۰۱۷، صدور روادید بدون مهر ۱۱۰ کشور جهان را تسهیل کرده است. این سیاست نگرانی بسیاری از شهروندانی را که تحت تأثیر سیاست ممنوعیت سفر ایالات متحده قرار گرفته اند، برطرف کرده است.

از همان سال صدور روادید ایران در فرودگاه های بین المللی و برخی از مبادی ورودی کشور برای اتباع خارجی امکان پذیر شد و تنها اتباع کشورهایی مانند افغانستان، سومالی، آمریکا و کانادا می توانند برای اخذ روادید به کنسولگری ها مراجعه کنند. قادر به دریافت ویزای فرودگاهی نیست.

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما