از 5989 اداره دولتی، 161 دفتر تقریباً کاملاً الکترونیکی هستند – Zomita

[ad_1]

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری هشتمین دوره ارزشیابی دولت الکترونیک اعلام کرد که دولت الکترونیک تاکنون 40 درصد دستاورد داشته و 60 درصد خدمات همچنان در پیچ و خم سازمان ها و فرآیندهای سنتی است. بذله گویی رضا باقریکتضاد منافع و امضاهای طلایی و چارچوب سنتی هنوز دولت الکترونیک را محقق نکرده است.

به گزارش زومیت، باقری عسل گفت: در این دوره ارزیابی، از مجموع 5 هزار و 989 سرویس دولتی، تنها 161 سرویس تقریباً به طور کامل (بالای 90 درصد) الکترونیکی است و احساس الکترونیکی را در مردم ایجاد کرده است. اما هنوز سرویس یا سازمانی که کاملا الکترونیکی باشد در کشور ما اجرا نشده است.

به گفته باقری عسل، گام بعدی پس از تحقق نسبی دولت الکترونیک، ورود به فاز هوشمندسازی است. یعنی به جای اینکه دنبال مردم بگردیم به منظور الکترونیکی شدن خدمات، سازمان ها از مردم می خواهند خدمات خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند. وی گفت: اکنون 161 سرویس می توانند وارد این فاز شوند.

ادارات برتر دولتی در 163 سازمان عبارتند از: وزارت تعاون، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بیمه مرکزی، سازمان فناوری، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، بنیاد شهید، سازمان ملی استاندارد، وزارت اقتصاد و دارایی. و پژوهشکده ارتباطات فناوری اطلاعات. این ارزیابی هر سه یا شش ماه یکبار انجام می شود.

نمودار عملکرد دستگاه های دولتی در اجرای دولت الکترونیک

اکثر 3309 خدمات دولتی، بیش از 0 تا 50 درصد، 325 خدمات بین 75 تا 90 درصد، 1913 خدمات بین 50 تا 75 درصد و 260 خدمات به هیچ وجه الکترونیکی نیستند. ارزیابی دولت الکترونیک با یک مدل اولویت سیاسی انجام شد که چهار حوزه را در بر می گرفت:

  • دولت کاربر محور
  • دولت شفاف
  • دولت یکپارچه
  • دولت مشارکتی

باقری عسل گفت: در هر یک از این مناطق به ترتیب 40، 25، 25 و 10 درصد افزایش داشته است. بیشترین طبقه بندی خدمات الکترونیکی در بخش های اولویت دار مربوط به سلامت و سپس آموزش، رفاه و حمایت اجتماعی، کار و اشتغال، محیط زیست و عدالت است. اما این عملکرد خوب باعث نشده که این سازمان ها خدمات کافی را به گروه های آسیب پذیر ارائه دهند. به عنوان مثال در نمودار زیر می بینیم که کیفیت خدمات وزارت تعاون به افراد فقیر بسیار کمتر از درصد الکترونیکی بودن آن است.

نمودار وضعیت خدمات دولت به اقشار آسیب پذیر جامعه در دولت الکترونیک

در ادامه وضعیت برخی از خدمات پرطرفدار مانند درخواست شناسنامه، درخواست پروانه ساختمانی، درخواست جواز کسب و گواهینامه رانندگی از نظر کیفیت خدمات و تعداد خدمات به درخواست. مسئول ارائه دهندگان و آژانس ها.

فهرست خدمات الکترونیک دولتی محبوب

این لیست ادامه دارد، مانند درخواست فروش ملک، درخواست سند ازدواج، درخواست کارت ملی، درخواست ویزا و پرداخت جریمه:

فهرست خدمات الکترونیک دولتی محبوب

باقری عسل گفت: رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیک در رتبه بندی جهانی در سال 2020 به 65 درصد رسیده است که در بین 193 کشور جهان در رتبه 89 قرار دارد. وی با بیان اینکه چرا شورا مزیتی برای ترغیب دستگاه ها به اجرای دولت الکترونیک ندارد، گفت: دولت الکترونیک ضمانت اجرایی ندارد و خدماتی که هم اکنون ارائه می شود صرفاً با همکاری دستگاه ها است و نتایجی دارد.

با این حال، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد که این شورا در حال مذاکره با مجلس برای پیگیری موضوع در یکی از موضوعات طراحی داده ها و اطلاعات ملی (پایداری) است و در صورت تصویب این طرح، عدم همکاری تجهیزات، ارائه داده برای خدمات الکترونیکی جرم محسوب می شود.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما