سخنگوی شورای نگهبان: از اصلاح قوانین انتخابات استقبال می کنیم

[ad_1]

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از اصلاح قوانین انتخابات در حوزه های مختلف از جمله مجلس و ریاست جمهوری استقبال می کنیم و از کمک های کارشناسی و مشورتی دریغ نمی کنیم.

به گزارش ایسنا، هادی طحان نجیف در پاسخ به سوالی مبنی بر تعویق طولانی مدت اصلاح قانون انتخابات گفت: البته این موضوع باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و بارها گفته ایم که در شورای نگهبان در حوزه نظارت مجری قوانین است.»

وی ادامه داد: در قوه مجریه با کاستی ها و مسائلی برخورد می کنیم که برای ما مشکل ایجاد می کند، مسائل جدید زیادی وجود دارد که به دلیل آن قوانینی که در زمان تصویب خوب بوده اند، سال ها بعد به روز شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از اصلاح قوانین انتخابات در حوزه های مختلف از جمله مجلس و ریاست جمهوری استقبال می کنیم و از کمک های کارشناسی و مشورتی دریغ نمی کنیم. بارها و بارها گفته ایم تا زمانی که قانون وجود داشته باشد از آن پیروی می کنیم و راه دیگری نداریم.

طحان نظیف گفت: ما همیشه این تلاش را انجام داده ایم و در مجلس اعلام کرده ایم که اگر پیشقدم شوند و قانون انتخابات را اصلاح کنند، تجربیات خود را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی از بررسی کارشناسی قانون انتخابات در کمیسیون شوراها و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تصویب قوانین جدید انتخابات، انتخابات بعدی با قوانین جدید و اصلاح شده برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رسانه ها مبنی بر وجود شبهات علیه شورای عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مجلس اختیارات جداگانه ای دارد و مرجع مشورتی رهبر معظم انقلاب است.

طحان نظیف، تدوین سیاست های کلی نظام، حل مشکلات و حل اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد.

وی گفت: نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام از 20 سال پیش به مجلس محول شد و در دوره اخیر رهبر معظم انقلاب این نظارت را به گروهی منتخب 15 نفره از اعضای مجمع تفویض کردند. مجمع، پس از آن هیئتی نظارت بالاتر بر اجرای سیاست های کلی را به هیئت مدیره تشکیل داد.

طحان نجیف مسئولیت این هیئت را بررسی مصوبات مجلس و البته نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام دانست و افزود: ردن.

وی افزود: همانطور که شورای نگهبان مصوبات مجلس را که مغایر با شرع و قانون اساسی نباشد بررسی می کند، هیأت عالی نظارت نیز پیشنهاداتی را که مغایر با سیاست های عادی نباشد بررسی می کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر اساس ماده 7 آئین نامه هر طرح و لایحه ای که در مجلس اعلام می شود باید نسخه ای به هیئت عالی نظارت ارسال شود تا بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام نظارت کند.

طحان نظیف گفت: اعضای این هیأت در جلسات مجلس و کمیسیون های ویژه شرکت می کنند و نظرات خود را بیان می کنند و در صورت عدم توجه به اظهارات هیأت عالی نظارت در مواردی می توانند نظر نهایی خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. می تواند ارسال کند.”

وی گفت: از آنجایی که بحث نظارت بر سیاست های کلی در این گونه موارد مطرح است، شورای نگهبان آن را مغایر اصل 2 اصل 110 قانون اساسی می داند و موضوع در قانون اساسی تصریح شده است.

در نهایت سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این زمینه اگر نامه ای از مجلس ارسال شود و خلاف قانون اساسی اعلام شود، شورای نگهبان موضوع را به مجلس اعلام می کند و مجلس باید آن را رفع کند.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما