به‌روزرسانی‌های زنده COP26: پیش‌نویس توافق‌نامه آب‌وهوایی خواستار اقدام سخت‌گیرانه است

[ad_1]

تصویرنمایندگان و رسانه ها به بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در هنگام سخنرانی افتتاحیه اجلاس COP26 در گلاسکو، اسکاتلند نگاه می کنند.
اعتبار…کیران دادز برای نیویورک تایمز

آژانس آب و هوای سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پیش نویس توافقی را منتشر کرد که دیپلمات های نزدیک به 200 کشور از آن به عنوان یک توافق استفاده خواهند کرد، زیرا اجلاس جهانی آب و هوای دو هفته ای در گلاسکو به پایان خود نزدیک می شود.

این پیش نویس که روز چهارشنبه منتشر شد، از کشورها خواست تا برنامه های خود را برای مقابله با تغییرات اقلیمی تا سال 2022 تقویت کنند و گام هایی را برای کاهش بیشتر انتشار دی اکسید کربن، که از اهداف کلیدی اجلاس هستند، بردارند. یکی از آنها به نام COP26 شناخته می شود.

این سند از کشورها می خواهد که بلندپروازی های خود را برای حفظ میانگین افزایش دمای جهانی تا 1.5 درجه سانتی گراد (2.7 درجه فارنهایت) در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن تقویت کنند. این محدودیتی است که دانشمندان می گویند فراتر از آن، پتانسیل امواج گرما مرگبار، خشکسالی، آتش سوزی جنگلی و سیل به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

با این حال، دیوید واسکو، مدیر ابتکار بین المللی آب و هوا در موسسه منابع جهانی، یک اندیشکده واشنگتن، گفت که زبان در مورد هدف 1.5 درجه شلخته است.

محققان سازمان ملل روز سه‌شنبه گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌دهد بر اساس وعده‌های فعلی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، زمین در مسیر گرم شدن حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد (۴.۵ درجه فارنهایت) است، هدفی که در پیش‌نویس مشخص شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، که کشورش میزبان این نشست است، قرار بود روز چهارشنبه در گلاسکو حاضر شود و از وزرا و مذاکره کنندگان بخواهد که برای انجام آخرین فشار برای رسیدن به توافقی که می تواند به کاهش گرمایش کره زمین کمک کند، گرد هم آیند.

آقای جانسون قبل از ورود گفت: «تیم‌های مذاکره‌کننده در این روزهای پایانی COP26 سخت کار می‌کنند تا وعده‌های تغییر آب و هوا را به عمل تبدیل کنند. این کشور بزرگتر از هر کشوری است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که کشورها اختلافات را فراموش کنند و برای سیاره و مردم خود گرد هم آیند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، به او ملحق خواهد شد که سخنرانی او در افتتاحیه کنفرانس به تفصیل بخش گردهمایی را تشریح کرد.

او گفت: «حتی اگر وعده‌های اخیر واضح و معتبر بود – و در مورد برخی از آنها سؤالات جدی وجود دارد – ما همچنان چشم خود را بر روی فاجعه آب و هوایی می‌بندیم.»

هدف اصلی این کنفرانس، تکیه بر توافقنامه سال 2015 در پاریس است، که برای اولین بار بود که تقریباً همه کشورهای روی کره زمین با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای گرمایش سیاره برای کمک به مقابله با اثرات شدید تغییرات آب و هوایی موافقت کردند.

این سازمان از کشورها می‌خواهد که “اهداف 2030 را در مشارکت‌های ملی خود برای همسویی با هدف دمایی توافق‌نامه پاریس تا پایان سال 2030 بازبینی و تقویت کنند.”

در حالی که از کشورها می‌خواهد زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی را به تدریج کنار بگذارند، هیچ جدول زمانی مشخصی در مورد این موضوعات ارائه نمی‌کند.

ضرب‌الاجل‌های سخت‌گیرانه و نبود مکانیسم‌های اجرایی تنها دو مانع اصلی هستند که باقی مانده‌اند.

تنش ها بر سر نوع کمک های مالی کشورهای ثروتمند به فقرا برای مقابله با خسارات فزاینده امواج گرما، سیل، خشکسالی و طوفان افزایش یافته است. و در حالی که توافق گسترده ای وجود دارد که اکثر کشورها انتشار گازهای گلخانه ای خود را به اندازه کافی سریع کاهش نمی دهند تا از سطوح شدید گرمایش جلوگیری کنند، توافق کمی در مورد چگونگی انجام این کاهش های عمیق وجود دارد.

طبق سنت، یک توافق نهایی مستلزم امضای هر یک از طرفین است. اگر هر کشوری مخالفت کند، مذاکرات ممکن است به بن بست منجر شود. و هر کشور اغلب مجموعه ای از منافع رقیب خود را به ارمغان می آورد. کشورهای جزیره ای کوچکی مانند مالدیو که با تهدید قریب الوقوع بالا آمدن دریاها روبرو هستند، از همه کشورها می خواهند که انتشار گازهای گلخانه ای را در اسرع وقت کاهش دهند. تولیدکنندگان نفت مانند عربستان سعودی و روسیه مشتاق هستند تا سوخت های فسیلی را به سرعت کنار بگذارند. و کشورهای در حال توسعه بزرگ مانند هند درخواست کمک بیشتری برای حرکت به سمت انرژی پاک می کنند.

اعتبار…عکس استخر دانیل کیم

حداقل شش خودروساز بزرگ – از جمله فورد، مرسدس بنز، جنرال موتورز و ولوو – و 31 دولت ملی روز چهارشنبه خواستار توقف تدریجی فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در سراسر جهان تا سال 2040 و تا سال 2035 شدند. تصمیم گرفتند کار کنند. در “پیشرو”. بازار.”

اما برخی از بزرگترین خودروسازان جهان، از جمله تویوتا، فولکس واگن و اتحاد نیسان-رنو، به این تعهد نپیوستند که از نظر قانونی الزام آور نیست. و دولت های سه بازار بزرگ خودرو، ایالات متحده، چین و ژاپن نیز از این کار خودداری کردند.

این اعلامیه که در جریان مذاکرات جهانی آب و هوای COP26 در گلاسکو اعلام شد، توسط طرفداران آب و هوا به عنوان نشانه دیگری مبنی بر اینکه ممکن است به زودی روزهای موتور احتراق داخلی به پایان برسد، مورد استقبال قرار گرفت. خودروهای الکتریکی همچنان هر ساله رکوردهای فروش جهانی جدیدی را به ثبت می‌رسانند و شرکت‌های خودروسازی بزرگ اخیراً سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری را برای بازسازی کارخانه‌های خود و عرضه خودروهای باتری‌دار و کامیون‌های سبک جدید آغاز کرده‌اند.

مارگو اوج، یکی از مقامات ارشد سابق کیفیت هوای ایالات متحده که اکنون رهبری گروه های محیط زیست و شرکت های خودروسازی را بر عهده دارد، گفت: «برای اینکه این بازیگران اصلی این تعهدات را انجام دهند، اگرچه ما باید مطمئن شویم که آنها واقعاً مهم هستند. این واقعاً به ما می‌گوید که این شرکت‌ها و هیئت‌مدیره‌هایشان می‌پذیرند که آینده الکتریکی است.»

خودروسازانی که این تعهد را امضا کردند، تقریباً یک چهارم فروش جهانی را در سال 2019 به خود اختصاص دادند.

کشورهایی که به این اتحاد پیوستند شامل بریتانیا، کانادا، هند، هلند، نروژ، لهستان و سوئد بودند. گنجاندن هند به ویژه قابل توجه بود، زیرا چهارمین بازار بزرگ خودرو در جهان است و قبلاً متعهد به حذف آلایندگی از خودروهای خود در زمان خاصی نبوده است.

کالیفرنیا و ایالت واشنگتن نیز این تعهد را امضا کردند. سال گذشته، فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام، فرمان اجرایی را امضا کرد مبنی بر اینکه تا سال 2035 تنها خودروهای جدید بدون آلایندگی در این ایالت فروخته می‌شوند، هرچند تنظیم‌کننده‌ها هنوز قوانینی را برای این کار صادر نکرده‌اند. واشنگتن پیش از این چنین تعهد رسمی نداده بود.

اعتبار…ارین شف/نیویورک تایمز

کشورهای ثروتمند متعهد شده اند که از تلاش ها برای جلوگیری از افزایش بیش از 1.5 درجه سانتیگراد دمای جهانی در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن جلوگیری کنند. اما دستیابی به این هدف به این معنی است که همه کشورها باید سریعتر و عمیق تر از همیشه متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شوند.

دانشمندان می گویند به ازای هر کسری از درجه گرما، جهان امواج گرما و خشکسالی شدیدتر و سیل و آتش سوزی های مرگبار بیشتری را تجربه خواهد کرد. انسان ها از قرن نوزدهم تاکنون سیاره زمین را حدود 1.1 درجه سانتیگراد یا 2 درجه فارنهایت گرم کرده اند.

کشورها کمتر از 10 سال فرصت دارند تا انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند تا کره زمین را زیر 1.5 درجه گرمایش نگه دارند. بنابراین، اگر رهبران اکنون متعهد به انجام اقدامات جسورانه نباشند، زمانی که توجه جهانی به مذاکرات آب و هوای گلاسکو معطوف شده است، بسیاری بیم دارند که جهان به سمت سطوح خطرناک گرمایش پیش رود.

مقاله زیر را بخوانید تا ببینید دنیا تا کجا پیش رفته و تا کجا نرسیده است.

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما