احزاب تحت فشار گروه های افراطی

[ad_1]

سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری با رسانه ها به سوالات پاسخ داد. سؤالات عمدتاً در مورد بودجه بود که در نهایت این روزها به بحث های داغ یعنی قیمت خودرو منجر شد. در همان روز، انتقاد نمایندگان مجلس از تصمیم وزارت صامت مبنی بر مجوز افزایش قیمت خودرو ابعاد گسترده‌تر و غافلگیرکننده‌ای به خود گرفت، به طوری که یکی از نمایندگان مجلس گفت که دولت در بسیاری از زمینه‌ها از جمله خودرو برنامه خاصی ندارد و روزی خواهد بود. اعلام کرد.

به گزارش شرق، خلاصه اتفاقات این خودرو به شرح زیر است. 17 آذرماه پس از کشمکش یک ماهه خودروسازان بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت خودرو را از وزارت صمت دریافت کردند. این امر رایج نبود، زیرا پیش از آن رقابت قیمت در دست شورا بود. این شورا که دارای بسیاری از ارگان های دولتی و قضایی است، هر شش ماه یک بار به کار خود پایان می دهد و با تعیین نمایندگان جدید تشکیل می شود. در پایان دومین دوره شورا در 9 آبان، خودروسازان بلافاصله قیمت را افزایش دادند اما مشخص نشد کدام نهاد این تصمیم را گرفته است.

دستور رئیس جمهور البته این بود که هیچ وقت قیمت خودرو را افزایش ندهند، اما روند قانونی افزایش قیمت باید در ستاد تنظیم بازار تعیین و تصویب شود، زیرا در حال افزایش بود که اقدامی نکرد. این سوال مطرح شد که آیا بعد از بیست روز وارد دوره دیگری شده ایم؟ اما نکته جالب دیگر سخنگوی دولت این بود که دو سال است که پراید ساخته نشده و مشخص نیست قیمت آن چگونه خواهد بود.

خبرنگاران به سوال یک سخنگوی رسمی پاسخ ندادند. اما بحث افزایش قیمت خودرو بسیار گسترده تر از تصمیم اجباری است. سخنگوی دولت در همان جلسه به خبرنگاران گفت: سهامداران خودروساز هم مردم هستند. باید ببینیم حق چیست و عدالت چیست. وی افزود: با نرخ تورم فعلی در کشور نمی توان انتظار داشت که یک کالا با افزایش قیمت مواجه نشود و به همین دلیل با افزایش قیمت خودرو در ستاد بر اساس نرخ تورم موافقت شد.

خودروسازان متهم به لابی گری و استثمار کشور شدند

یکی از جنبه های داستان قیمت خودرو، نهاد تصمیم گیری آن است. شورای رقابت در پی افزایش قیمت خودرو مواضع سختگیرانه ای اتخاذ کرد و گفت این شورا است که در این مورد تصمیم گیری کرده است و خودروسازان از شکاف بین دو شورا برای ساکت کردن دولت در این وزارتخانه استفاده کردند و مجبور به لابی غیرقانونی شدند. “. افزایش 18 درصدی قیمت ضرب و شتم.

«طبق نظر همه کارشناسان اقتصادی، تولید و عرضه خودرو در کشور سال‌هاست در انحصار مطلق بوده است» و «طبق قانون انحصار به رسمیت شناختن کالاها و خدمات» با شورای رقابت؛ بنابراین بر اساس مصوبه شورای رقابت در انحصار خودرو تردیدی وجود ندارد. از سوی دیگر، بر اساس ماده 44 صریح قانون اجرای سیاست‌های کلی، قیمت‌گذاری کالاها و خدمات انحصاری و تصویب شرایط دسترسی عادلانه مصرف‌کننده با قیمت مقبول این کالاها اساساً از وظایف شورای رقابت است. “لابی گری”.

از سوی دیگر عنوان شد که به دلیل ناکارآمدی شورای رقابت در گذشته که ضررهای هنگفتی به خودروسازان وارد کرده بود، در جلسه شورای اقتصاد تصمیم گرفته شد که اختیارات این شورا سلب و به بازار واگذار شود. ستاد تنظیم مقررات اما به دلیل ایرادات قانونی بهرامی اشاره کرد که کسی پاسخگو نیست. نماینده مرودشت در همان روز نطقی تند علیه خودروسازان ایراد کرد که تا حدودی با عرف رؤسای مجلس متفاوت بود. وی خودروسازان را متهم به “زندگی با خون ملت” کرد و گفت: 50 سال است که “روی گرده مردم سوار شده اند” و “استثمار” و این جور چیزها می شوند. وی دولت را به همکاری با مافیای خودرو متهم کرد و وزیر صنایع را به دلیل عدم پاسخگویی توبیخ کرد و دولت سکوت اختیار کرد.

پارلمان “تحت فشار گروه های افراطی”

اما مجلس هنوز فعال نیست. عزت الله تالارپشتی پیش از این در جلسه فوق‌العاده‌ای با کمیسیون صنعت به ریاست وی، اما نتایج نامناسبی با وزیر دیدار کرده بود و به گفته تالارپشتی، در نهایت تصمیم گرفت که دولت را اذیت نکند زیرا «دولت جدید کار کرد و مجلس نداشت. یک ساختار سختگیرانه.» بنابراین فرصتی برای بررسی تأثیر تغییرات اخیر وجود داشت.» اما آنها این کار را نکردند و قانونگذاران روز سه شنبه تریبون رسانه را به توپخانه علیه وزارتخانه و سپس کل دولت تبدیل کردند.

نظرات داستان قبلی در این مورد چندان سازگار به نظر نمی رسد. وی به قیمت گذاری سفارش که موضع خودروسازان است اعتراض کرده و با افزایش قیمت خودروسازان که موضع طرف مقابل است مخالف است. اما یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنعتی بار دیگر به دولت حمله کرد. رضا حسینی قطب آبادی درباره دریافت پیامک های زشت گفت: این چند روز به ویژه در روزهای یکشنبه هدف حملات وحشیانه افرادی به نام معاون سهامداران قرار گرفت که با ارسال متن های سخیف و مبتذل به نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع، پیام هایی را مورد حمله قرار دادند. و سخنان موهن: «چرا مجلس می خواهد جلوی افزایش قیمت را بگیرد؟ وی گفت: ما باید سود ببریم، به خصوص که دولت هیچ برنامه ای برای بخش خودرو و خودرو ندارد.

وی در سخنانی بی سابقه گفت: «مجلس تحت فشار رسانه ها و گروه های تندرو است که در صورت عدم همکاری با دولت برچسب ضد انقلاب و دشمنی می زند». بنابراین تا حدودی با دولت رفت تا کار کابینه را بگیرد. همین مشکل در حوزه‌های اقتصاد، صنعت و معدن و در بسیاری از حوزه‌های دیگر که وضعیت نامناسب است، وجود دارد. ما معتقدیم مشکل خودرو، مسکن، راه و سایر بخش‌ها هنوز حل نشده و آثار آن در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد.

رضا حسینی گفت: «ما که می‌خواهیم از ابزارهای قانونی برای کنترل و نظارت بر دولت مانند استیضاح، تحقیق و تذکر استفاده کنیم، فشار می‌آوریم که شرایط فراهم نشود.» اگر نتوانیم کنترل کنیم، فردا دیر است. سلیمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنعت مجلس از ناسالم بودن این رابطه گفت و به گفته وی، «اگر هزینه‌های بیشتری وجود دارد، باید مشخص شود که چرا؟ همچنین برداشت همه مدیران از این سیستم باید روشن باشد و مشخص شود که چه کسانی پیوندها و روابط هستند. مناقصه ها چیست؟ چرا برخی افراد، خودشان یا شرکت یا شریکشان همیشه در این زنجیره فعال هستند؟

این مسائل باید روشن شود.» انتقادات سنگین به موضوع خودرو، اما آنطور که پیداست، تنها نوک کوه یخ است و حکایت از آن دارد که مجلس انقلاب نتوانسته به توافق جدی با دولت انقلاب برسد. حال می توان پرسید مجلسی که این همه اختلاف نظر عمیقی با دولت بر سر افزایش 18 درصدی خودرو دارد، می خواهد با بودجه چه کند؟

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما