تنها 5 درصد از خودروهای بازار ایران توسط بخش خصوصی – زومیت تولید می شود

[ad_1]

وزارت صنعت ، معدن و تجارت از خودروسازان خصوصی می خواهد تا پایان سال 1400 تا 150000 خودرو تولید کنند. این بدان معناست که این بخش باید تا پایان شش ماه اول حدود 75000 وسیله نقلیه تولید کرده باشد. با این حال ، بر اساس داده های ارائه شده ، بخش خصوصی تنها 22،500 خودرو به بازار عرضه کرده است که نشان دهنده 70 درصد فاصله در برنامه وزارتخانه خاموش برای این بخش است.

طبق نظرسنجی ها اقتصاد جهان ، بر اساس داده های 6 ماهه تولید ، سهم ویژگی ها در بازار خودرو به 5 درصد رسیده است. نگاهی به داده های وزارت صمت نیز فعالیت 9 شرکت خودروسازی در بخش خصوصی از مجموع 14 شرکت را نشان می دهد. گزارش ارائه شده توسط وزارت ماون در مورد فعالیت های بخش خصوصی در نیمه اول سال جاری ، نشان دهنده سرعت کند تولید در این بخش از صنعت خودروسازی کشور است ، همانطور که توسط علیرضا رزم حسینی وزیر اسبق ماون برای اولین بار برنامه ریزی شده بود. فرض می شود 1400 تا پایان سال 150،000 واحد تولید شود. واضح است که محدودیت های واردات خودرو و همچنین گردش انحصاری در بخش خصوصی به منظور کاهش انحصار خودروسازان در نظر گرفته شده است. البته رزم حسینی مکانیزمی برای توسعه گردش منطقه تعریف نکرد و دستور تولید تنها 150 هزار دستگاه را داد.

خودروسازان نه تنها از وزارتخانه خاموش عقب ماندند ، بلکه از برنامه های سالانه خود نیز عقب ماندند. دلایل کند شدن رشد تولید در صنعت خودروهای خصوصی نیز مشخص است. وجود منطقه به شرکای خارجی مرتبط است. با این حال ، از سال 1998 خروج خودروسازان خارجی و همچنین افزایش محدودیت ها ، آسیب زیادی به این بخش وارد کرده است. براساس داده های موجود ، در سال 1997 (یک سال قبل از تحریم ها) ، بخش خصوصی تولید 93،400 خودرو را ثبت کرد. این بدان معناست که سهم بخش خصوصی در بازار خودروی کشور در آن سال به 11.5 درصد رسید. اما روند نزولی تولید در سال 1998 آغاز شد. به طوری که امسال تولید به 32500 دستگاه می رسد. در سال 1999 ، تولید خصوصی به خوبی تعریف نشده بود و 47300 دستگاه ثبت شد. میزان تولید در نیمه اول سال به 22500 دستگاه رسید.

پراید سایپا خودرو

انحصار دو خودروساز بزرگ کشور در سه سال گذشته به دلیل تعطیلی واردات خودرو و کاهش روند تولید در بخش خصوصی افزایش یافته است. البته ، در این بازار کاملاً انحصاری ، حتی دو خودروساز بزرگ نمی توانند نیازهای مشتریان داخلی را برآورده کنند. با این حال ، همانطور که از داده های وزارت صمت مشخص است ، بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور امروز وضعیت خوبی ندارد و ارقام تولید در 6 ماه گذشته نشان دهنده فقدان یا رکود حرکت در این بخش است. با این حال ، این بخش به دلیل بن بست مذاکرات اصلی ، پروژه جدیدی را برای ادامه فعالیت خود از سال گذشته تعریف کرد و آن خرید یک مارک خاص از خودروسازان خارجی بود. این پروژه در حال حاضر در برخی از تولیدکنندگان خودروهای خصوصی اجرا می شود. با خرید یک پلت فرم از یک مارک خاص ، آنها تعداد محدودی محصول تولید می کنند. برخی از شرکت های دیگر نیز تولید خودروهای مارک های ناشناخته چینی را که از تحریم های آمریکا نمی ترسند ، در دستور کار قرار داده اند. بنابراین ، فعالیت های خودروسازان بخش خصوصی در حال حاضر در این دو پروژه خلاصه شده است.

وضعیت هر سازنده خودرو شخصی تا پایان سپتامبر 1400

در بین تولیدکنندگان خودروهای خصوصی ، مدیران خودرو در لیست تیراژ تولید قرار دارند. در پایان نیمه اول امسال ، خودروساز کرمانی تولید بیش از 11400 محصول را در سبد محصولات خود نهایی کرد. مقایسه این حجم تولید با تولید آنها در دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد که بیش از 29 درصد از تولید این خودروساز کاهش یافته است. پس از مدیران خودرو ، یکی دیگر از خودروسازان کرمانی به نام کارمان خودرو ، رتبه دوم جدول تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. خودروهای کرمان طی 6 ماه منتهی به سال گذشته حدود 8000 خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. برخلاف رقیب خود ، این خودروساز نسبت به سال گذشته بیش از 70 درصد رشد تولید داشته است.

تیگو 7 / تیگو 7

سال گذشته ، کرمان موتور تقریباً 4600 دستگاه از محصولات خود را تولید کرد. بهمن موتور بعد از کارمان موتور رتبه سوم جدول ذکر شده را کسب کرده است. موتورهای بهمن قادر به تولید حدود 1900 خودرو هستند. تولید چنین تعداد خودرو در دوره یاد شده امسال نشان از رشد تولید بیش از 276 درصد در مقایسه با تولید این خودروساز خصوصی در سال گذشته دارد.

سیف خودرو با تولید 333 دستگاه ، رتبه چهارم را در جدول گردش تولید تسهیلات کسب کرده است. این خودروساز نیز در مقایسه با تولید سال گذشته شاهد افت تولید بوده است. سال گذشته ، خودروسازان توانستند تولید بیش از 700 محصول را در سبد محصولات خود نهایی کنند. بنابراین ، تیراژ تولید آنها در سال جاری بیش از 53 درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده های منتشر شده توسط وزارت صمت ، موتورهای نورا که تا پایان آگوست امسال هیچ محصولی تولید نکرده اند ، در ماه اول سپتامبر 260 دستگاه خودرو تولید کرده است. این سازنده خودروهای شخصی ماشین SsangYong Tivoli را مونتاژ می کند. با توجه به این تعداد تولید ، نورا موتور پارک ها بعد از سیف خودرو رتبه پنجم را به خود اختصاص داده اند.

سروش دیزل امبنا با تولید حدود 240 دستگاه در رتبه ششم قرار دارد. بررسی داده های تولید این خودروساز خصوصی نشان می دهد که این شرکت در مسیر رشد تولید قرار دارد. سروش دیزل امبنا توانسته تولید خود را بیش از 660 درصد افزایش دهد. ریگان خودرو امسال با تولید بیش از 170 وسیله نقلیه در پایان ماه سپتامبر رتبه هفتم را دارد. آنها نیز مانند سروش دیزل شاهد افزایش تولید بودند. تولید این خودروساز در 6 ماهه نخست امسال بیش از 104 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. خودروسازان بوم خودرو و راین با تولید 107 خودرو و 3 خودرو به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما