هر آنچه باید در مورد LineageOS – Zomit بدانیم

[ad_1]

بسیاری معتقدند که گوگل و دیگر غول های فناوری به طور طبیعی تکامل یافته اند. اما بر هیچ کس پوشیده نیست که غول جستجوی اینترنتی موفقیت خود را مدیون کمک سیا ، NSA و DARPA است. این شرکت مستقر در مونته نگرو ، به همراه سایر خدمات خود ، دارای اکوسیستم Android است. این سیستم عامل در حال حاضر 73 درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

طبق وب سایت عمهگوگل سابقه خوبی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران ندارد و در نتیجه تقاضا برای فریم های سفارشی که به حریم خصوصی کاربران احترام می گذارد افزایش یافته است. برخی از افراد ترجیح می دهند از ROM سفارشی استفاده کنند زیرا برنامه های پیش فرض اضافی در ROM شرکت ها وجود دارد. دیگران این نوع قاب ها را برای حفظ حریم خصوصی بر روی دستگاه های خود نصب می کنند.

LineageOS به دلیل ثبات ، پشتیبانی از دستگاه های مختلف ، محیط مستقل از Google و ویژگی های منحصر به فرد شناخته شده است.

شجره نامه چیست؟

نسب چیست؟

LineageOS محبوب ترین ROM سفارشی و منبع باز اندروید است که روی بیش از 2.6 میلیون دستگاه فعال نصب شده است. این پروژه در ابتدا سیانوژن نامیده شد. اولین رام مورد بحث در سال 2009 برای HTC Dream و HTC Magic منتشر شد.

مقالات مرتبط:

در روزهایی که اندروید تازه راه اندازی شده بود ، یک توسعه دهنده سیانوژن با نام مستعار JesusFreak وجود داشت که سرانجام استیو کوندیک را برای ادامه توسعه ROM استخدام کرد.

Kondik کسی بود که جایگزین Cyanogen شد تا جایی که تبدیل به Cyanogenmod شد. ROM سفارشی برای سومین بار در دسامبر 2016 تغییر نام داد و از آن زمان به عنوان LineageOS شناخته شد. پس از سومین تغییر نام ROM ، شش نسخه منتشر شده است که هر یک بر اساس نسخه منبع باز اندروید است. در زیر لیستی از نسخه های این ROM سفارشی آمده است.

  • Lineage OS 13.0 (مارشمالو)
  • تبارشناسی 14.1 (کشتی)
  • LineageOS 15.1
  • Lineage OS 16.0 (فوت)
  • LineageOS 17.1 (Android 10)
  • LineageOS 18.1 (Android 11)

این سیستم عامل بیش از 190 دستگاه را پشتیبانی می کند. ROM مورد بحث همچنین با برخی از دستگاههای قدیمی سازگار است. به عنوان مثال ، هنوز امکان نصب این سیستم عامل بر روی Nexus 6 وجود دارد. این تلفن هوشمند در سال 2016 همراه با LineageOS معرفی شد.

ROM ذکر شده با ویژگی های نسخه های قبلی این سیستم عامل ادغام شده و ویژگی های جدیدی را ارائه می دهد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

  • پشتیبانی کامل از اتصال USB ، WiFi و بلوتوث
  • پشتیبانی از کدک صوتی FLAC
  • لیست نام نقطه دسترسی گسترده (APN) که از طریق تنظیمات سیم کارت قابل دسترسی است
  • از نسخه باز کاربر استفاده کنید
  • بهبود عملکرد و امکان افزایش فرکانس کاری پردازنده اصلی
  • حضور و دسترسی برنامه را مدیریت کنید

مهمتر از همه ، هیچ افزونه ای روی LineageOS نصب نشده است. با این حال ، در اکثر دستگاه های Android ، برخی از افزونه های غیر قابل جابجایی وجود دارد. در نهایت ، از نظر کاربران سیستم عامل ، عملکرد ، ثبات و قابلیت اطمینان این ROM بسیار خوب است.

کدام گوشی ها می توانند LineageOS را اجرا کنند؟

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی LineageOS ، این ROM در حدود 200 دستگاه پشتیبانی می شود. سریعترین راه برای اینکه بفهمید دستگاه شما از این سیستم عامل پشتیبانی می کند یا نه این است که ابتدا به وب سایت رسمی آن مراجعه کرده و سپس نام دستگاه خود را در لیست جستجو کنید.

نام دستگاه های شرکت های بزرگ مانند سامسونگ ، گوگل ، موتورولا و وان پلاس در این لیست قابل مشاهده است.

چقدر حریم خصوصی در LineageOS رعایت می شود؟

حریم خصوصی سیستم عامل در Lineage

برنامه های Google در این سیستم عامل ارائه نمی شود و این ویژگی به تنهایی مانع از انتقال بیشتر اطلاعات شما به خدمات Google می شود. این ROM سفارشی همچنین دارای یک گزینه امنیتی عالی به نام APG است. این ویژگی رمزگذاری بسیار قدرتمندی را ارائه می دهد که با پروتکل های رمزگذاری GPG و PGP نیز سازگار است.

با این حال ، با انتشار Android 10 ، سیستم رمزگذاری Lingejos APG دیگر یک ویژگی خاص نیست. زیرا از زمان اندروید 10 ، گوگل قابلیت رمزگذاری مشابهی را در قلب سیستم عامل تلفن همراه خود قرار داده است.

LineageOS یک ویژگی جدید به نام Trust را از نسخه 15.1 معرفی کرد تا به طور همزمان مسائل مربوط به حریم خصوصی را برطرف کند. Trust برای پر کردن شکاف های امنیتی در نرم افزارهای ماهانه منتشر شده توسط Google طراحی شده است. در LineageOS ، کاربران می توانند با مراجعه به تنظیمات> حریم خصوصی ، همه ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی را در یک مکان مشاهده و پیکربندی کنند.

نماد اعتماد به طور دائمی در قسمت نوار وضعیت نمایش داده می شود تا اقدامات امنیتی فوری لازم را انجام دهد. همچنین می توانید از این ویژگی برای محدود کردن محدودیت های برنامه های پیامکی استفاده کنید.

LineageOS چقدر امن است؟

این سیستم عامل به طور پیش فرض از Advanced Security Security Technology (SELinux) استفاده می کند. این فناوری ابتدا توسط NSA برای هسته لینوکس توسعه داده شد. فعال کردن SELinux دسترسی به برنامه ها و سرویس هایی که در پس زمینه اجرا می شوند را محدود می کند. این بدان معناست که فعالیت بدافزار با محدودیت های زیادی روبرو می شود تا بتواند در فرایندهای مختلف نفوذ کرده و هک شود.

امنیت یکی از مهمترین ویژگی های LineageOS است

LineageOS ، مانند SELinux ، به طور پیش فرض از جعل امضا جلوگیری می کند. فرآیند امضا برای بررسی اعتبار برنامه ها استفاده می شود. به عبارت دیگر ، با جعل امضا ، می توان نسخه غیر واقعی برنامه را اجرا کرد. همه برنامه های کاربردی در همه تلفن های Android با شناسه بسته منحصر به فرد آنها مشخص می شوند. با فعال بودن جعل امضا ، یک برنامه آلوده می تواند بر روی دستگاهی با نام مشابه برنامه های دیگر اجرا شود.

امکان جعل امضا نصب برنامه را آسان تر می کند. اما این گزینه به طور پیش فرض در LineageOS فعال نیست.

به طور کلی ، ROM مورد نظر کنترل کامل و دقیقی از دسترسی همه برنامه ها به کاربر می دهد. همچنین می توانید ویژگی های امنیتی را برای هر برنامه ای فعال یا غیرفعال کنید.

نحوه نصب LineageOS بر روی گوشی خود

روش نصب سیستم عامل Lineage

می توانید نسخه مخصوص گوشی خود را از وب سایت رسمی Genealogy بارگیری کرده و طبق دستورالعمل های موجود در این وب سایت ، آن را بر روی دستگاه خود نصب کنید. البته ، به یاد داشته باشید که با فلش کردن یک ROM جدید ، تمام حافظه دستگاه شما پاک می شود. بنابراین ، قبل از نصب این سیستم عامل ، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مورد نظر خود تهیه کنید.

چه برنامه هایی در LineageOS اجرا می شوند

همانطور که قبلاً ذکر شد ، Google Apps در این سیستم عامل گنجانده نشده است. البته این برنامه ها را می توان با استفاده از بسته GApps نصب کرد. بنابراین ، در این ROM سفارشی ، می توانید از برنامه های Google نیز استفاده کنید.

برای نصب GApps ، می توانید فایل zip این بسته را از طریق بازیابی به دستگاه فلش کنید. به جای Play Store ، می توانید از فروشگاه های برنامه شخص ثالث مانند F-droid ، App Toide یا Aurora استفاده کنید. برای نصب و استفاده از فروشگاه ذکر شده نیازی به Flash ندارید و می توانید فایل APK استاندارد آنها را بارگیری و نصب کنید.

نحوه به روز رسانی LineageOS

به روزرسانی های LineageOS ، مانند نسخه معمولی اندروید ، به صورت OTA برای کاربران صادر می شود. برای دسترسی به بخش Updates ، باید به منوی Settings بروید.

چرا باید LineageOS را نصب کنیم؟

عدم وجود تراشه های پردازشی باعث افزایش هزینه لوازم الکترونیکی از جمله رایانه و تلفن های هوشمند شده است. در این بازار آشفته ، به جای خرید یک تلفن هوشمند جدید ، LineageOS را روی دستگاه قدیمی خود نصب کنید و به این ترتیب همچنان از قابلیت های نسخه های جدیدتر Android استفاده خواهید کرد.

با استفاده از ROM مورد نظر ، می توانید آخرین نسخه Android را در دستگاه های قدیمی نصب و اجرا کنید. یکی از مهمترین ویژگی های LineageOS این است که هیچ برنامه اضافی ارائه نمی دهد و بنابراین حافظه دستگاه شما را اشغال نمی کند. این ROM بسیار خوب کار می کند و نسبت به ROM پیش فرض نصب شده بر روی تلفن هوشمند از امنیت بیشتری برخوردار است. LineageOS همچنین به کاربران اجازه می دهد تا برنامه را به طور کامل مدیریت کنند.

تا به امروز ، هیچ رام سفارشی در بازار به اندازه LineageOS از دستگاه ها پشتیبانی نمی کند.

نظر شما در مورد این سیستم عامل چیست؟

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما