امی پارلمان برای مذاکره مستقیم با آمریکا؟

[ad_1]

اگر آمادگی برای لغو تحریم ها وجود داشته باشد، هرگونه توافقی با آمریکا محتمل است.» این را رئیس اصولگرای دولت سیزدهم گفت. امیر عبداللهیان اخیرا گفته است: «اگر یک توافق خوب و تضمین شده مستلزم سطح مذاکره با آمریکا باشد، از آن غافل نمی شود».

به گزارش شرق، اظهارات وزیر امور خارجه و آمادگی تلویحی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا پس از آن بیان شد که رابرت مالی، نماینده ویژه واشنگتن درباره پیش‌شرط‌هایی برای آزادی دوتابعیتی که در وزارت امور خارجه ایران مطرح شده بود، صحبت کرد.سعید خطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به سرعت پاسخ داد. . این موضوع واکنش هایی را در پی داشت که «مسئله زندانیان دو تابعیتی قابل حل است».

با توجه به پتانسیل گفت‌وگوی مستقیم با این پاسخ‌ها و اظهارات، چراغ سبزی برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا تلقی شده است، به گونه‌ای که مذاکره با این کشور دیگر برای تندروها و تندروها تابو نیست و به معنای وطن‌پرستی و خیانت نیست. . که مورد استقبال اصولگرایان قرار گرفته است.

با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور، این گونه صحبت ها مورد استقبال بسیاری از خارج از دولت قرار گرفته است و علی مطهری، نماینده مجلس دهم نیز در این باره گفته است: مذاکره مستقیم با آمریکا امری عاقلانه است. باید زودتر ساخته می شد قطعاً این (تصمیم) به نفع مردم و بهتر از آن به نفع منافع ملی است. وی ادامه داد: پیش از این در برخی موارد به صورت کتبی یا مکتوب صحبت های مستقیمی صورت گرفته بود که البته اعلام نشده بود؛ اما اینطور نیست که تاکنون مستقیماً مذاکره نکرده باشیم، الان به آن نقطه رسیده اند که می بینند. بهترین راه برون رفت از این بن بست گفتگوی مستقیم است.

در این میان، مجلس نمایندگان که در گذشته به شدت با مذاکره مستقیم با آمریکا و حتی بازگشت به شورای امنیت آمریکا مخالفت کرده بود، ناگهان از این قطعنامه حمایت کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نمایندگان در حمایت از گفت وگوی مستقیم با آمریکا گفت: اگر آمریکایی ها حسن نیت داشته باشند، می توانیم با آنها گفتگوی مستقیم داشته باشیم. محمود عباس زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند با همه کشورهای جهان حتی آمریکا مذاکره کند. اما در مورد ایالات متحده، آنها مشکل اصلی هستند. ایران در سطح وزیر امور خارجه با آمریکا درباره برجام گفت‌وگو کرد. اما این آمریکا بود که به تعهدات خود عمل نکرد.

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه دوران مذاکره برای مجازات بازگشت آمریکا به برجام است، گفت: آمریکا عملا درب 1+4 است. مذاکرات” پشت سر است. اگر این دوره از مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی باشد می توان ورود آنها را به مذاکرات مدنظر قرار داد.

تغییر رویکرد فعلی آنها با توجه به تلاش مجلس یازدهم برای بیرون راندن ایران از برجام که مانع اصلی به نتیجه رسیدن مذاکرات در دولت قبل با تدوین قانون راهبردی بود، قابل توجه است. ظریف فریاد بازجویی و محاکمه داد، این روزها حاضر به مذاکره با آمریکا شده و به او اجازه مذاکره اصولی دولت با این کشور مورد حمایتش را داده است. رفتار دوگانه ای که منافع حزبی را بر منافع ملی ترجیح می دهد. اما اصل گفتگو به نفع مردم و کشور است. اما این تاخیر چند ماهه خسارات جبران ناپذیر و حتی جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است. در همین حال نمایندگان مجلس یازدهم تغییر رویکرد خود را اینگونه توجیه کردند که همچنان بر مذاکرات نظارت خواهند داشت. اما در مذاکرات مستقیم با آمریکا نیز از دولت حمایت می کنند.

مجلس نمایندگان از گفتگوی مستقیم با ایالات متحده حمایت می کند

محمد حسن عصفری نماینده مجلس یازدهم گفت: ما در مجلس معتقدیم که اقدام آمریکا در موضوع مذاکرات روشن است. ما در گذشته بارها با آمریکایی ها تعامل داشته ایم و بارها شاهد سوء استفاده و بی توجهی آنها بوده ایم.آخرین بی احتیاطی آمریکایی ها در برجام بود. با این حال ما هم انتقاداتی از برجام دریافت کردیم و آن را نپسندیدیم. اما با خروج آمریکا از برجام، آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد و تحریم های سنگینی را علیه ایران اعمال کرد. شرط ایران از همان ابتدا در مذاکرات جدید، انجام تعهدات و رفع تحریم های سرکوبگرانه بوده است. اگر آمریکا به تعهدات خود بازگردد و حسن نیت نشان دهد، مذاکره مستقیم با آمریکا منعی ندارد. اگرچه این دیوار بی اعتمادی توسط خود ایالات متحده ساخته شده است. وگرنه ایران از گفت و گو نمی ترسد و ما اهل گفت و گو و گفت و گو با همه کشورها هستیم. در هر مذاکره ای، هر دو طرف میز باید بتوانند به چیزی دست پیدا کنند. اما دیدیم که مذاکرات قبلی با آمریکا بسیار موفق بود. اما به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرد، به عنوان مثال، غنی‌سازی ایران محدود شد، سانتریفیوژها خاموش شدند و دوربین‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده بود، در همه جا برای نظارت بر پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران نصب شد. اما ایالات متحده نه تنها اقداماتی را برای اعتمادسازی انجام داد، بلکه تحریم های شدیدتر و جدیدی را نیز علیه ایران اعمال کرد. بنابراین، ما باید از این کشور اعتمادسازی کنیم و اگر با حسن نیت صحبت شود، در حال مذاکره هستیم و می‌توان ادامه داد. با این حال، ما باید تاکید کنیم که هرگز درباره توان نظامی و دفاعی بحث نخواهیم کرد.

برجام در ابتدا موضوع گفت و گو است و با عمل به تعهدات برجامی می تواند همچنان موضوع گفت وگو در عرصه های مختلف مانند حضور آمریکا در منطقه و منافع مشترک ما در منطقه باقی بماند. آمریکا می داند که منافع زیادی در مذاکره با ایران و شاید حتی بیشتر از ایران خواهد داشت، زیرا کسب بازاری عظیم در منطقه و خاورمیانه تنها بدون مذاکره با ایران اتفاق می افتد.

البته در دولت قبل نیز پیش شرط های مشابهی برای مذاکره با آمریکا داشتیم. یعنی رفع تحریم ها و بازگشت به برجام خواسته ما بوده است و اگر محقق شود از آن حمایت می کنیم. اکنون که حزب انقلابی مسئول مذاکرات است، منتظر نتیجه مذاکرات هستیم.

این در حالی است که مجلس هنوز در مرحله مذاکره قرار نگرفته است و زمانی که پیش نویس نهایی شد و توافق اصلی حاصل شد، مجلس قطعا برای تامین منافع ملی آن را بررسی خواهد کرد.

ما مردمی هستیم که با تمام دنیا حتی ایالات متحده در ارتباط هستیم

غلامرضا مرحبا نماینده مجلس یازدهم گفت: خواست ما ارتباط و مذاکره در راستای منافع ملی با همه جهان است و خط قرمزی جز «رژیم صهیونیستی» که کارکرد آن مشخص است نداریم. برخی از قدرت ها در کشورهای جهان به دلیل ماهیت و پیشینه استعماری خود متخاصم و غیرقابل اعتماد هستند. با توجه به رفتارهای فریبنده و سوء استفاده های این کشورها در طول تاریخ خود، ما هرگز به آنها اعتماد نکرده ایم. اما از برخی جهات، منافع ملی ما با برخی اقدامات این کشورهای تأثیرگذار در سیاست و اقتصاد جهانی مرتبط است. فشارهای خارجی که طی سال‌ها تشدید شده و اخیراً تشدید شده است، آنقدر به مردم ایران آسیب رسانده است که دیگر نمی‌توانند به آنها اعتماد کنند. پس برای احقاق حقوق ملت و کشور باید تعامل کرد. بسیاری از دارایی های ما در این کشورها از جمله آمریکا مسدود است و باید راهی برای رسیدن به آنها پیدا کنیم. در دولت های گذشته با آمریکا از جمله سازندگی و اصلاحات و دولت های قبلی مذاکراتی صورت گرفته است و این اولین بار نیست که با آمریکا مذاکره می شود. اکنون که با تیم مذاکره کننده راحت هستیم و به دولت و این تیم اعتماد کامل داریم و می دانیم که آنها برای رسیدن به منافع ملی و بازگرداندن اموال غارت شده تلاش می کنند، از تصمیمات آنها حمایت می کنیم. شرایط و ضوابط پارلمان برای مذاکرات آتی روشن است. اگر اعتماد ایجاد شود و ایالات متحده به تعهدات خود بازگردد، راه گفتگو باز است.

می دانیم که مقام معظم رهبری بر عملکرد تیم مذاکره کننده نظارت دارند و رئیس جمهور و شورای امنیت ملی بر روند مذاکرات نظارت کامل دارند و مجلس در کنار دولت است. بنابراین ما معتقدیم که این اتحاد نیروها به نتیجه خواهد رسید. ما با جهان، از جمله ایالات متحده، که دارای قدرت و فناوری است که می تواند برای کشور ما مفید باشد، تعامل داریم. البته اگر به دور از سوء استفاده و با حسن نیت مستقیماً با ایران گفتگو کند و به تعهدات خود عمل کند.

نه به عنوان نماینده مجلس، بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی دلواپس، امیدوارم در فرصت های پیش رو با اتخاذ تصمیمات درست، حقوق و منافع ملی مردم ایران تامین شود.

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما