آیا «رکود» در حال تعمیق است؟

[ad_1]

ارو- گزارش مرکز پژوهش های اتاق ایران از ارزیابی کل اقتصاد ایران (شاخص مدیران خرید) نشان می دهد که در دی ماه 1400، شاخص مدیران خرید که به عنوان کل اقتصاد ایران منتشر شده بود، به دست آمد. . 46.94 واحد برای کل اقتصاد. قبلاً 4.01 واحد کاهش یافته است. بر اساس ارزیابی انجام شده کاهش قدرت خرید و نقدینگی و رکود شدید تقاضا، یکی از دلایل اصلی این وضعیت بوده است.

به گزارش فرارو، کل بخش صنعت نیز در این ماه 50.31 واحد برآورد شده است که نسبت به ماه قبل 6.22 واحد کاهش داشته است. در این ماه، در تمامی اجزای کلیدی صنعت، دو شاخص سفارش‌های جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه، اعداد زیر 50 را ثبت کردند و بقیه اجزا علیرغم رسیدن به کمترین مقدار در 5 ماه گذشته، همچنان باقی مانده‌اند. بالای 50 واحد

در هنگام استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیشتر از 50 باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت رشد می رود. اما اگر رقمی کمتر از 50 باشد به این معنی است که اقتصاد در مسیر انقباض و رکود قرار دارد. با این شرایط می توان گفت کل اقتصاد ایران در دی ماه با رقم 46.94 وارد رکود شد و شاخص بخش صنعت نیز به مرز رکود رسید.

اقتصاد ایران در رکود؛  آیا برای ورود به رونق دستمزدها باید افزایش یابد؟اقتصاد ایران چگونه از رکود خارج می شود؟
وحید شقاقی شاهی کارشناس امور اقتصادی فارو. تعامل با وی با اشاره به اینکه با افزایش شدید تورم در چهار سال اخیر، قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است، گفت: به نوعی می توان گفت دخل و خرج مردم با هم سازگار نیست. در این راستا کالاهای اساسی و ضروری خود را خریداری می کنند و خرید کالاهای دیگر را به شدت کاهش داده اند.

وی ادامه داد: در نتیجه این موضوع در مجموع سمت تقاضا در اقتصاد کشور بسیار کم شده و موضوع باعث پر شدن انبارهای شرکت های ساختمانی و در نهایت کاهش سودآوری آنها شده است که حتی منجر به پر شدن انبارهای شرکت های ساختمانی شده است. نیمه فعال یا خاموش شدن کامل.” مشروط بر اینکه باعث بیکاری بسیاری از مردم شود و این وضعیت تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند باقی خواهد ماند.

شقاقی گفت: قدرت خرید مردم در قیمت های سال 1400 برابر با 1390 ثابت بود، یعنی قدرت خرید مردم در دهه گذشته افزایش نیافته است، بنابراین دلیل کندی رشد اقتصاد کشور این است که تقاضای کل. در اقتصاد رو به کاهش است.” او رنج های زیادی کشیده است.

اکونومیست تاکید کرد: در صورت موفقیت آمیز بودن برجام، اقتصاد ایران با چالش های زیادی روبرو خواهد شد که در نتیجه آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف، نمی توان منابع را صرف افزایش قدرت خرید مردم کرد، زیرا کشور در حال حاضر با چالش‌های زیادی از جمله بحران مواجه است.» عدم تعادل هایی که صندوق های بازنشستگی، محیط زیست، آب و بانک ها و… با آن مواجه هستند، بنابراین این بحران ها باید با منابع حاصل از برجام حل شود.

وی افزود: برای افزایش قدرت خرید مردم و خروج اقتصاد از رکود باید دستمزد کارمندان و کارگران بالاتر از نرخ تورم باشد در حالی که امسال با تورم 49 درصدی مواجه بوده ایم اما دستمزدها فقط 20 درصد. افزایش یافته است، از این رو اختلاف 22 درصدی وجود دارد که قدرت خرید مردم را کاهش داده است، در سال های گذشته این اتفاق افتاده است و نتیجه آن رکود در اقتصاد امروز کشور است.

شقاقی با اشاره به اینکه برای خروج اقتصاد یک کشور از رکود باید سطح دستمزدها افزایش یابد، خاطرنشان کرد: در مرحله اول، نرخ افزایش دستمزدها باید طی 4 تا 5 سال از نرخ تورم فراتر رود و در مرحله دوم، میزان افزایش دستمزدها باید از نرخ تورم بیشتر شود. دولت باید تورم را کنترل کند منابع لازم را برای افزایش دستمزدها فراهم کنید و بخش خصوصی باید بتواند این کار را انجام دهد، اما این کار بسیار دشوار است و نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد تا بتوان آن را انجام داد. در یک سال قابل اجرا نیست، حالا باید دید دولت در این زمینه چه می کند.

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما