کشف “پروانه تک بال” در کهکشان!

[ad_1]

ارو- روز سه‌شنبه، ۷ دسامبر، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه ستاره‌شناسان از تلسکوپ‌ها برای انجام این کار استفاده می‌کنند جوزا جنوب آنها که در شیلی مستقر هستند، یک شی درخشان شگفت انگیز را در کهکشان راه شیری مشاهده کرده اند که شبیه یک پروانه غول پیکر تک بال است. تصویر نورانی این شی نورانی به گونه ای است که پروانه ای آماده پرواز به فضا را برای بیننده نمایان می کند.

به گزارش فرارو، این جسم شگفت انگیز جریانی از گاز است که به آن سحابی فروسرخ می گویند آفتاب پرست شناخته شده است که در طول موج های مادون قرمز خاصی می درخشد، اگرچه می توان آن را در نور مرئی مشاهده کرد. در هسته این سحابی بازتابنده و در مرکز این تصویر، منبع اصلی سحابی پنهان است. ستاره های کم جرم (جرم کمتر از خورشید ما) توسط یک نوار عمودی تیره احاطه شده اند. این ستاره جوان، و مطمئنا خنک‌تر از خورشید ما، با وجود پنهان بودن از دید، جریان‌هایی از گازهای شدید ساطع می‌کند که تونلی از ابرهای بین ستاره‌ای را تشکیل می‌دهند. همان نور مادون قرمز و مرئی ساطع شده از ستاره در امتداد این تونل و دیواره های آن قرار دارد و این سحابی بازتابنده را تشکیل می دهد.

در کهکشان

جسم قرمز روشن در سمت راست مرکز تصویر نشان می دهد که بخشی از جریان سریع گاز پس از برخورد با گاز کندتر در سحابی کجاست. نام این شی است هربیگ هارو (HH) به عنوان HH 909A شناخته می شود. سایر اجرام هربیگ-هارو نیز در امتداد محور خروجی ستاره، فراتر از لبه‌های تصویر به سمت راست و چپ مشاهده شده‌اند.

ستاره شناسان پیشنهاد کرده اند که نوار تاریک در مرکز سحابی مادون قرمز آفتاب پرست یک ستاره گرد است. قرص ستاره ای انباری از گاز و غبار است که به دور یک ستاره می چرخد. این رویدادها معمولاً با ستاره های جوان مرتبط هستند و مواد لازم برای شکل گیری سیارات را فراهم می کنند. دلیل اینکه دیسک شبیه یک میله است نه دایره، در این تصویر این است که یک لبه است و تنها یک لبه برای ناظران روی زمین قابل مشاهده است. ستاره شناسان بر این باورند که ستاره مرکزی سحابی گروهی از ستاره های جوان است که در یک دیسک جاسازی شده اند.

سحابی پس زمینه که در این تصویر آبی به نظر می رسد، نور یک ستاره مجاور را در خارج از قاب تصویر منعکس می کند. سحابی مادون قرمز Chamaeleon نیز در داخل ابر تاریک بزرگتر Chamaeleon I قرار دارد که با ابرهای تاریک Chamaeleon II و Chamaeleon III هم مرز است. این سه ابر سیاه با هم مجموعه آفتاب پرست را تشکیل می دهند. مجموعه آفتاب پرست منطقه بزرگی از تشکیل ستاره است که تقریباً کل صورت فلکی آفتاب پرست در آسمان جنوبی را اشغال می کند.

جزئیات این تصویر به لطف دو طیف‌نگار چند شی جمینی (GMOS)، واقع در ارتفاعات سروو پاچون در شیلی، که بخشی از رصدخانه بین‌المللی جمینی و برنامه Noirlab NSF هستند، امکان‌پذیر شد. تلسکوپ GMOS علاوه بر طیف سنجی بودن، قابلیت تصویربرداری نیز دارد که آن را به ابزاری همه کاره تبدیل می کند. یک دانشمند آلمانی در این مرکز گفت: “این تلسکوپ به دلیل میدان دیدش که می تواند کل سحابی را به خوبی ثبت کند و همچنین به دلیل توانایی آن در گرفتن گازهای گازی یونیزه شده، ابزاری عالی برای انجام این مشاهدات است.”

منبع: فیزیکی

ترجمه: مصطفی زرفی فرارو

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما