چه کسی با مطالبات معلمان مخالف است؟

[ad_1]

معلمان پس از یک دهه انتظار با تغییری در ساختار حقوق و دستمزد مواجه شدند که از یک سو امنیت شغلی را برای یکی از مهم ترین اصناف کشور به ارمغان می آورد و از سوی دیگر اهرمی از قدرت برای حرکت رو به جلو می توانست. تقویت ساختار و کیفیت آموزشی کشور. اما بعد از آن همه مطالبات، حالا معلمان در آستانه اجرای یک طرح مهم هستند.

به گزارش شرق، طرح رتبه بندی معلمان که در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است، نزدیک به یک دهه در دولت و مجلس اتاقی به اتاق دیگر رفت. نرسید اکنون با تصویب این طرح، نارضایتی جامعه فرهنگیان بار دیگر بالا گرفته است، چرا که طرح پیشرو هیچ سنخیتی با آنچه که قبلا بوده، ندارد. بر اساس طرح رتبه بندی، معلمان باید حداقل 80 درصد از حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه های دولتی در همان سطح را دریافت می کردند. اما آنچه مجلس اعلام کرد بسیار کمتر از این است. حوادث مشابهی منجر به تجمع و اعتراض تعداد زیادی از معلمان در شهرهای مختلف ایران از تهران و قم و شیراز گرفته تا یزد، ایذه، یاسوز و شوش شد. معلمان معترض از ابتدای هفته جاری یعنی شنبه 20 آذرماه از تدریس خودداری کردند و در روزهای بعد تجمع کردند. معترضان شعارهایی مانند «آموزش و پرورش تعطیل است، مجلس به فکر پول است»، «برابری حق مسلم ما برای اجراست» سر دادند.

آنها معلمان را درگیر سیاست و ورزش کرده اند.

محمدرضا نیک نژاد معلم و فعال صنفی معتقد است که این رفتارها تخلف از وعده های مسئولان است: «این رفتارها تخلف از وعده های دولت و مجلس است، ما معلمان وارد سیاست ورزش شدیم. که منتج به معلمان و غیرمستقیم دانش آموزان شد.ما در لایحه خدمات کشوری تجربه داشتیم که دولت خاتمی آن را به دولت بعدی واگذار کرد.محمود احمدی نژاد می خواست لایحه را پس بگیرد که همین تحصن ها در سال های 84 و 85 انجام شد. البته بالاخره دولت این کار را کرد، من لایحه را پس نگرفتم، اما آنقدر آن را له کردند که چیزی در آن نماند، بسیاری از وزارتخانه ها واگذار شدند و وزارتخانه های درآمدزا حقوق کارمندان خود را تحت رؤسای دیگر دادند، اما من بودم. 18 ساله دیدم فیش حقوقی کارمند با سابقه مترو که حقوقش 14 میلیون تومان بوده با مدرک لیسانس “اما من فوق لیسانس دارم با حکم هشت و نیم میلیون و 30 سال سابقه کار که حدود شش میلیون است.”

وی ادامه داد: جلسات مکرر با رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون آموزشی و امور بشردوستانه وزیر آموزش و پرورش و جلسات مختلف اکنون باطل است، چه تعداد آمدند و رفتند تا طرح رتبه بندی در نهایت تصویب شد، اما روحانی اجرای آن مانند دولت خاتمی به دولت بعدی منتقل شد، رئیس جمهور می خواست لایحه را پس بدهد اما شور جلوی او را گرفت. وی با اشاره به یکی از بخش های مهم این لایحه گفت: باید 80 درصد از همتایانش در دانشگاه حضور داشته باشند، اما همان بند را دور زده است که همه معلمان را با پایین ترین رتبه اساتید دانشگاه یعنی دانشگاه مقایسه می کند. مربیان “این یک لایحه نیست و نتیجه همه جمع شده اند.”

بودجه جدید شوخی با معلمان است

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش بودجه جدید را شوخی با معلمان عنوان کرد و گفت: بودجه در آموزش و پرورش تنها 13 درصد افزایش یافته است که به معنای شوخی با معلمان است، 13 درصد صحبت می کنند برای بودجه عددی وجود ندارد. بودجه تحریمی با بودجه عملکردی کاملاً متفاوت است، در سال 99 بیش از 110 درصد بودجه دریافت کردیم اما حتی پس از گذشت یک سال نتوانستیم پاداش معلمان و فارغ التحصیلی را پرداخت کنیم، اکنون این تعداد و چگونه ممکن است با بودجه به طرح‌های این وزارتخانه دسترسی پیدا کنید؟در سال‌های گذشته این بخش مشکلات مزمنی دارد به‌خصوص در شرایطی که هزینه‌های تحصیلی غیرقابل اجتنابی است که آن هم مربوط به حقوق و ارقام شبه قانونی است، پولی باقی نمانده است. .

سحرخیز همچنین به موضوع آموزش باکیفیت می گوید: جلوگیری از تبعیض مثبت، برابری، طبقه بندی آموزش و افزایش کیفیت آموزش باید از اهداف این وزارتخانه باشد، اما این بخش همواره در پرداخت حقوق معلمان خود نقش خواهد داشت. بیش از یک دهه است که به مدارس دولتی چیزی به نام سرانه پرداخت نمی شود. در نتیجه مدیران مجبور می شوند از جیب والدین خود کمک بگیرند. اگر والدین به جیب خود نرسند مدارس تعطیل می شود و با افت تحصیلی مواجه می شویم. مشکل اینجاست که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد انسانی که بودجه آن هزینه ای برای دولت نیست بلکه سرمایه ای برای آینده است، هرگز دغدغه هیچ دولتی نبوده است. خط فقر در کشور ما 1.2 کرور است و درآمد یک معلم به اجبار به 70 میلیون می رسد. چگونه می توان از یک معلم چنین انتظاری داشت؟

این اعداد طبقات درخواستی معلمان است

محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان گفت: این مطالبات برای امروز و فردا نیست: در 9 ماه گذشته که جلسات متعددی توسط معلمان برگزار شد، این گروه فریاد زدند که دو خواسته مشخص دارند. موضوع اول اجرای طرح رتبه بندی معلمان شاغل و موضوع دوم همسان سازی حقوق شاغل و بازنشسته بود. مطالبه ای که یقینا محدود به امروز و فردا نمی شود و معلمان در این سال ها با دولت های مختلف در میان گذاشته اند. زمانی که خواسته‌های معلمان برآورده نشد، معلمان بیش از گذشته درنا را به صحنه بردند. اعتراض سه روزه ای که در اولین روز هفته، شنبه و یکشنبه و دیروز در مدارس برگزار شد، معلمان از ساعت 10 تا 12 در نزدیک به 100 شهر ایران تجمع کردند.

وی با اشاره به حاشیه ها گفت: تجمعات کاملا مسالمت آمیز بود و اتفاق بدی نیفتاد. تنها در یکی از تجمعات تهران، تلفن همراه یک معلم توسط نیروهای امنیتی گرفته شد که پس از گفتگوی فرمانده پلیس راهپیمایی و افسر امنیتی در آن منطقه، به پایان رسید».

حبیبی با بیان اینکه این اعداد مربوط به مطالبات معلمان است، می گوید: مشکل این است که مجلس بودجه لازم را در اجرای طرح رتبه بندی اختصاص نمی دهد، رقم مورد نظر ما 2.5 کرور بود، اما مجلس از دوازده و نیم صحبت می کرد. میلیون در شش ماه.” بنابراین افزایش حقوق برای سال آینده بسیار کمتر خواهد بود و مبلغ دریافتی ربطی به مطالبات معلمان نخواهد داشت. اینها حداقل اعداد بهینه هستند. حداقل رقم را ارائه دهید نه رقمی که آنها ارائه می کنند. در واقع ارزش دستیابی را دارند.» قول دادند تمام تلاش خود را برای اجرای برنامه ها و اختصاص بودجه مناسب به آموزش و پرورش انجام دهند. باید دید نتیجه چه خواهد بود.”

حبیبی راه مقابله با این مشکلات را نه اقدامات امنیتی بلکه مبارزه با فساد می داند و می گوید: دولت می گوید این مشکلات ناشی از تحریم است، ببینید فقط معلمان نیستند که ابراز نارضایتی می کنند، کارگران، پرستاران، رانندگان و بسیاری دیگر. اصناف به دلیل نداشتن درآمد به خیابان ها ریخته اند. «راه حل، رفتار امنیتی نیست، بلکه مبارزه با فساد سیستماتیک است».

آیا هیئت با کمیسیون آموزش مغایرت دارد؟

در ساعت پایانی روز گذشته خبر جدیدی از مجلس منتشر شد که بر اساس این خبر، منادی رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصد افزایش حقوق از 45 درصد به 75 درصد افزایش یافته است که در درس قبل از 10 به 53 درصد افزایش یافته است. به گفته وی، در درس قبل برای هر رتبه معلم، دانشیار و استادیار سهمیه محدودی شامل 10 درصد تعیین شد. اما این اولین بار نیست که چنین اظهارات امیدوارکننده ای ظاهر می شود. وی پیش از این از تصویب بودجه 60 هزار میلیاردی برای اجرای طرح رتبه بندی خبر داده بود. اما هر بار و پس از این اظهارات، کلیباف به عنوان رئیس مجلس سخنان وی را قاطعانه تکذیب کرده است.

این تکذیبیه ها به حدی است که برخی گمانه زنی ها مبنی بر تشدید اختلاف کمیسیون آموزش و هیئت رئیسه مجلس در ماه های اخیر وجود دارد. به همین دلیل انتظار می‌رود این گفته ی کلیباف بار دیگر تکذیب شود. همه اینها در حالی است که کمبود بودجه برای معلمانی که به عنوان معلم برای نسل آینده کشور عمل می کنند، کمبود بودجه در وزارت معارف در سال های اخیر مشکلات زیادی را در بخش آموزش ایجاد کرده است.

طبقه‌بندی عمومی مدارس در دو سال اخیر در پی همه‌گیری کرونا برجسته‌تر شده است. در حالی که دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی با استفاده از کلاس‌های جبرانی مدرسه می‌توانستند دوران سخت آموزش الکترونیکی را پشت سر بگذارند، دانش‌آموزان مدارس دولتی با مشکلات تحصیلی مختلفی روبرو بودند. هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد، مطالبات فرهنگیان چگونه اجرا می شود. در شرایطی که معلمان به صراحت اعلام کرده‌اند، اگر برنامه‌ها به درستی اجرا نشود، به جلسات و ذکرهای خود ادامه می‌دهند.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما