شورای رقابت: فرمول افزایش قیمت ها چه بود؟

[ad_1]

بر اساس اعلام کمیته وزیران، دو شرکت بزرگ خودروسازی با مصوبه ستاد تنظیم بازار بر اساس روال تعیین شده در شورای رقابت، قیمت محصولات خود را 10 تا 18 درصد افزایش یا اصلاح کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمی امین وزیر صمت در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمت خودروهای جدید گفت: صنعت خودرو وضعیت مطلوبی ندارد بدهی و زیان انباشته است. دستور ماه گذشته رئیس جمهور مبنی بر لغو افزایش قیمت خودرو به این دلیل بود که او اصرار داشت قیمت گذاری باید اصولی باشد.

وی ادامه داد: خودرو طبق روال قبلی قیمت گذاری می شود. طبق بررسی های دقیق، افزایش قیمت را خارج از قوانین رد کردیم. شکست اصلاح قیمت ها در 9 ماه گذشته باعث کاهش نقدینگی در صنعت خودرو شده است.

وزیر صمت گفت: خودروسازان قول داده اند از این پس عرضه هفتگی خودرو داشته باشند که می تواند بازار خودرو را آرام کند. تصمیم ستاد تنظیم بازار این بود که قیمت تمام شده خودرو را به قیمت واقعی نزدیک کند تا بر قیمت های بازار نیز تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: کسانی که قبلا ثبت نام کرده اند، خودرو را با قیمت روز دریافت می کنند. البته از خودروسازان خواستیم تا از مردم حمایت کنند و در صورت نیاز با دادن اجاره و تخفیف خودرو را به مردم عرضه کنند تا افزایش قیمت مشتریان آزارشان ندهد.

تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار در حال کاهش است

وزیر صمت گفت: قطعا از سال آینده قرعه کشی انجام نمی شود و با برنامه ریزی صورت گرفته فاصله قیمت کارخانه تا بازار کاهش می یابد.

وی ادامه داد: یک راهکار اصلاح قیمت گذاری بود که در ستاد تنظیم بازار انجام شد؛ در نهایت مقرر شد قیمت گذاری بر اساس معیارهای قبلی شورای رقابت یعنی افزایش شش ماهه بر اساس تورم باشد. .

این اتفاق در شرایطی رخ داد که در چند سال گذشته شورای رقابت مسئولیت قیمت گذاری خودرو را برعهده داشت و پس از مرحله اول افزایش قیمت، این شورا اعلام کرد که هیچ اطلاعی مبنی بر حذف از قیمت گذاری خودرو دریافت نکرده است.

افزایش قیمت خودرو مطابق فرمول شورای رقابت نیست

بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه افزایش قیمت اخیر خودروسازان به هیچ وجه با بخشنامه شورای رقابت مطابقت ندارد، گفت: این افزایش قیمت برای خودروسازان به هیچ وجه مطابق با مصوبه شورای رقابت نیست. از نظر ضریب منفی بهره وری و افزایش تیراژ تولید، افزایش قیمت در 6 ماهه دوم سال به احتمال زیاد کمتر از 10 درصد است.

وی ادامه داد: در حالی که ظاهرا قیمت جدید برخی خودروها بیش از 20 درصد افزایش یافته است. همچنین ادعا می شود افزایش قیمت اخیر بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده که هنوز به شورای رقابت ابلاغ نشده است.

به دلیل همین اصلاح قیمت، بازار خودرو به قدری رشد کرده است که طبق مشاهدات میدانی و فروشندگان خودرو، از زمانی که قیمت خودرو کارخانه ای افزایش یافته، قیمت خودرو در بازار نیز افزایش یافته است.

برای بررسی تورم، هر دو شرکت خودروسازی قول داده بودند در فاز اول عرضه خودرو را افزایش دهند.

سعید جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا گفت: با مدیریت وزیر صمت برنامه های مختلفی برای کنترل و تنظیم بازار خودرو تدوین شده است که یکی از آنها عرضه مستمر خودرو توسط خودروسازان کشور است. هر سه شنبه برنامه ریزی کنید که عرضه خودرو را اجرا کند.

بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در این خصوص گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، طرح فروش این هفته با فروش استثنایی محصولات در روز شنبه و فروش هفتگی از دوشنبه هفته آینده اجرا می شود. ” ،

خودروسازان کمبود لوازم یدکی را دلیل عدم عرضه خودرو در چند ماه گذشته عنوان کردند و اکنون با این افزایش قیمت، روند صدور دعوتنامه را تمدید کرده اند، در حالی که به گفته رئیس شورای رقابت، خودروسازان اینگونه نیستند. اجازه تورم و افزایش قیمت محصولات خود را دارند. برای کسانی که قبلاً ماشین را خریداری کرده اند اعمال شود.

موضوع افزایش قیمت خودروهای پیش ثبت نامی صدای نمایندگان مردم را نیز درآورد و حسینی کیا نماینده مردم تهران گفت: حدود 80 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان داشتیم که اکنون 18 درصد قیمت خودرو است. “با رشد آنها به سرعت آزاد شدند.” این سوال پیش می آید که چرا تا هفته گذشته تمیز نمی شدند، اگر لوازم و قطعاتی وجود نداشت، الان نباید این کار را انجام داد.

وزیر صمت روز گذشته برای تشریح افزایش قیمت ها به مجلس رفت و مقرر شد کارگروه مشترک نمایندگان مجلس و وزارت صمت برای تعیین قیمت نهایی خودرو تشکیل شود.

[ad_2]

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما