سامانه راهنمای قانون حمایت از خانواده رونمایی شد: مرجع پاسخگویی به سوال

[ad_1]

سامانه راهنمای حمایت از خانواده و قانون جوانان با این قانون برای بهره مندی بهتر و بیشتر خانواده های ایرانی رونمایی شد. به گفته قانونگذاران، مردم می توانند برای اطلاع از وضعیت و حقوق خود طبق قانون به این سایت مراجعه کنند.

صبح امروز سامانه «راهنمای قانون ایمنی خانواده» با حضور سه نماینده مجلس شورای اسلامی برای اجرای قانون حمایت از جوانان و خانواده رونمایی شد.

«علیرضا سلیمی» عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدید مجلس، مردمی‌سازی است، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال 2018 به عنوان یکی از رویکردهای جدید در مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای مجلس برای مردمی کردن مردم این است که مصوبات مجلس به راحتی به مردم ارائه می شود، ما در مرحله اول از سامانه قانون جمعیت برای حمایت از جمعیت و خانواده رونمایی کردیم که در حال حاضر با ورود به این موضوع. مردم سامانه می توانند از بخش های مختلف این قانون مطلع شوند.» این مهم برای سایر قوانین نیز انجام می شود تا مردم به قوانین مصوب مجلس دسترسی آسان داشته باشند.

وی معتقد است که ایجاد رسانه های قانون مداری باعث می شود مردم بتوانند نظر و انتقاد خود را بیان کنند تا در صورت وجود کاستی ها اصلاح شود. سلیمی ابراز امیدواری کرد که ایجاد این سامانه گامی در جهت شفافیت باشد.

سامانه ای برای اطلاع رسانی حقوق مردم

نایب رئیس کمیسیون حمایت از جوانان و خانواده «فاطمه محمدبیگی» نیز با اشاره به تصویب قانون حمایت از جوانان و خانواده گفت:

وی افزود: این قانون در 74 ماده و حداقل 240 حکم به منظور اولویت دادن به موضوع خانواده و پیشگیری، حمایت و حمایت از خانواده به تصویب رسیده است و با موانع ایفای نقش مواجه است. در ابتدای قانون مشخص شده است.»

وی با تاکید بر اینکه در این صورت مردم از حقوق قانونی خود مطلع می شوند، افزود: قانون حمایت از جوانان و خانواده از جمعیت باید عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد. بدون شک، رسالت دموکراتیک و هوشمندانه مجلس، اطلاع رسانی دقیق قوانین است.

محمد بیگی با بیان اینکه از همان ابتدای تدوین این قانون همواره در معرض سوالات خانواده ها بوده است، گفت:

خانواده‌هایی که می‌خواهند آینده خود را برای فرزندآوری و مدیریت زندگی برنامه‌ریزی کنند، باید از حقوق و مزایای قانونی خود آگاه باشند تا بتوانند بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند، بنابراین دولت از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، تمامی مطالب را آزاد می‌کند. آن را به درستی.” برخی از بخش های آن نیز در بودجه امسال گنجانده شده است. مثلاً وام بانکی و تصویب درمان ناباروری در شورای عالی بیمه سلامت».

وی با تاکید بر اینکه می توان حق را گرفت، گفت: هر چه بیشتر حقوق خود را بشناسید و حقوق قانونی خود را مطالبه کنید، دولت سریعتر پاسخگو و اجرای مفاد قانون است. از سوی دیگر دولت موظف است. هر شش ماه یکبار به مجلس گزارش دهد که این قانون چگونه و تا چه اندازه اجرا شده است.»

زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بر یکی از وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی نظارت را ضروری دانست و گفت: از این سامانه برای نظارت دقیق بر اجرای قانون استفاده می شود.

«امیرحسین یزدان پناه» سردبیر خبرگزاری خان ملت، یکی از مهمترین شعارهای مجلس یازدهم را «شفافیت و محبوبیت» خواند و گفت: «شفافیت و محبوبیت مردمی در مجلس یازدهم مطرح شده است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که ما با آن مواجه بودیم، عدم آگاهی عمومی از قوانین مصوب مجلس بود، یعنی پس از تصویب هر قانونی، مردم نمی دانستند مشمول کدام ماده قانونی هستند یا امکانات قانونی آنها چیست. می تواند استفاده کند، بنابراین این پیوست رسانه ای “ما آن را توسعه داده ایم تا مردم بتوانند دانش لازم را در این زمینه کسب کنند.”

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما