رئیس جمهور نصر در وبینار دیپلماسی اقتصادی: ما قوانین ضعیفی در فناوری داریم

[ad_1]

نصر کشاور، رئیس وبینار سازمان دیپلماسی اقتصادی با اشاره به ضعف جدی قانون تجارت و آموزش کشور با اشاره به رکود قوانین و همچنین سکوت بانک مرکزی در تدوین قوانین رمزارز، انتقاد کرد.

چهارمین وبینار پیش نشست دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فنی صبح چهارشنبه ۱۹ آبان ماه با حضور رئیس سازمان اصناف کشور، رئیس اتاق بازرگانی فارس برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و دبیر شبکه فناوری بازار ملی ایران. چالش ها و مسائل وبینار در حوزه تجارت فناوری از دیدگاه بخش خصوصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

سید حسن هاشمی در این وبینار گفت: برای توسعه بخش فناوری و نوآوری در کشور نیازمند مکانی جدید هستیم. جالب است بدانید در سال 1376 قانونی وضع شد که قرار بود بانک مرکزی را تنظیم کند. در عین حال، ارزهای رمزپایه در همه جا وجود دارند و در صورت تضاد منافع بین بخش‌های مختلف اجازه توسعه را نمی‌دهند.»

نبود متولی در حوزه دیپلماسی تجاری

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خاطرنشان کرد: برای توسعه تجارت فناوری باید این روند را در حوزه دیپلماسی اقتصادی با تکیه بر سه ضلع دسترسی به بازارهای خارجی، دعوت از سرمایه گذاری خارجی و تأمین نیازهای داخلی مناسب طی کنیم. جلو برده شود. شرایط و زیرساخت ها وی اقتصاد کشور را بسیار مهم توصیف کرد.

هاشمی با اشاره به داده های جهانی گفت: تا سال 2025، 30 درصد اقتصاد جهانی مبتنی بر اقتصاد دیجیتال خواهد بود. در کشور ما سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در سال 92 2.6 درصد بود که در سال 99 به 6.8 درصد رسید و پیش بینی می شود به زودی این رقم به 10 درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد به طور کلی مناسب به نظر می رسد، گفت: ما با ارقام جهانی فاصله داریم. در حال حاضر 7000 شرکت دانش بنیان با درآمد سالانه حدود 300 میلیارد تومان در کشور وجود دارد. این به رغم همه مشکلاتی است که در سال های اخیر به دلیل تحریم ها با آن مواجه بوده ایم.»

هاشمی با اشاره به درآمد 700 میلیون دلاری صادرات در سال 99، گفت: قبل از کرونا شاهد رشد منفی 4 و 8 دهم درصدی بودیم. یک دهم درصد.”

وی گفت: آمارهای فناوری اطلاعات نشان می دهد که سرمایه گذاری در این بخش بسیار خوب و مهم است. به هر حال، در 42 سال گذشته ما در صنعت فناوری اطلاعات تحت محدودیت هستیم. با وجود تمام این محدودیت ها و مشکلات موجود، بالاخره این بخش به خوبی توسعه یافته است و در حال حاضر مشکل اصلی صنعت فناوری اطلاعات، محدودیت های داخلی و مشکلات مربوط به آن است. ، ،

توسعه محله با وجود تهاجم ایران

هاشمی گفت: علیرغم مشکلاتی که در ایران با آن مواجه هستیم، نگاه ما به کشورهایی مانند هند و پاکستان است که در صنعت فناوری اطلاعات پیشرفت بسیار خوبی داشته اند. همه اینها به دلیل پایبندی ما به سه ضلع دیپلماسی اقتصادی است که اساساً متولی آن در منطقه نداریم. همه مثل یک جزیره عمل می کنند و ما یک متولی نداریم.»

وی با بیان اینکه 6 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند و اگر از ظرفیت خود استفاده کنند می توانند با کشورهای توسعه یافته ارتباط موثر داشته باشند، گفت: نه تنها از این ظرفیت استفاده می کنیم، بلکه همچنان شاهد خام فروشی هستیم. نخبگان کشور هم اکنون در حال برنامه ریزی برای خروج از کشور هستند و حتی مردم عادی نیز به محض کسب حرفه و تخصص مهاجرت خواهند کرد.

به گفته رئیس سازمان نصر، اگر نتوانیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم و در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تجارت فناوری سرمایه‌گذاری کنیم، شاهد پیشرفتی نخواهیم بود.

اهمیت ایجاد مناطق آزاد مجازی

وی با اشاره به راه اندازی مناطق آزاد مجازی در نصر گفت: در حال راه اندازی مناطق آزاد مجازی هستیم. پس از جنگ جهانی دوم، شاهد بودیم که کشورها مناطق آزاد تجاری ایجاد کردند تا تجارت و ارتباطات بین کشورها را به درستی مدیریت کنند. این تجربه بسیار ارزشمندی بود و هنوز هم نتایج عالی دارد.»

هاشمی با تاکید بر اینکه هم اکنون به چنین فضایی برای رشد حوزه فناوری و نوآوری کشور نیاز داریم، گفت: در شرایطی است که با وجود این نیاز مبرم، همچنان با ضعف و قطعیت مواجه هستیم، بیایید شاهد تعارض قوانین باشیم. جالب است بدانید که در سال 1997 قانونی وضع شد که قرار بود بانک مرکزی را تنظیم کند: «در عین حال ارزهای رمزپایه همه جا هستند و توسعه در مواجهه با تضاد منافع بین بخش‌های مختلف اجازه نمی‌دهد».

وی گفت: امروز در گمرک برنامه ای برای صادرات نرم افزار وجود ندارد. به علاوه، آنها برنامه های کاربردی چند سنتی را در سراسر جهان می فروشند. ما هیچ قانونی در این زمینه نداریم. نیاز به این گلخانه و لزوم به روز رسانی آیین نامه ها به طور جدی مشهود است. قوانین کشوها نیز با توسعه مطابقت ندارد. قوانین باید در محل به روز شوند و اجازه پیشرفت را بدهند.»

نصر رئیس سازمان همچنین ادامه داد: صنعت فناوری اطلاعات یک فرصت است و باید از آن استفاده کرد، امروزه بسیاری از استارت آپ ها و یا حتی بخش دولتی روی ایده های قدیمی پیش می روند، ما نیاز به توسعه چنین محصولات جدیدی داریم، باید تولید کنیم. که به نفع کشور ما و جهان خواهد بود.”

وی در پایان گفت: ما باید زیرساخت ها را ایجاد کنیم. قبل از اینکه متخصصان کشور را از دست بدهیم.»

راهی برای پیوند فناوری و اقتصاد

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه استفاده از علم و فناوری می تواند رابطه دوسویه بین دیپلماسی اقتصادی و علم و فناوری ایجاد کند، توسعه کسب و کارهای دانش بنیان را یکی از راه های اصلاح این وضعیت خواند.

جمال رازکی با بیان اینکه از طریق دیپلماسی اقتصادی می توان به یک نیاز اجتناب ناپذیر دست یافت، گفت: به این ترتیب با به حداقل رساندن مشکلات می توان ثبات اقتصادی را ایجاد کرد و چشم انداز خوبی را از طریق توسعه کسب و کارهای دانش بنیان ایجاد کرد.

وی با تشریح نیاز به مشاوران اقتصادی گفت: حضور مشاوران فناوری با روابط سیاسی شکل می گیرد. در چنین شرایطی قبل از هر چیز باید زمینه سیاسی ایجاد شود. اگر دیپلماسی سیاسی به ویژه در حوزه فناوری توسعه یابد، شاهد شرایط مساعدی برای تجارت فناوری خواهیم بود. انتقال سرمایه را به خوبی انجام می دهد. بنابراین باید به آن توجه بیشتری شود».

برای رسیدن به اهداف بزرگ تلاش کنید

رئیس اتاق بزرگ مشترک ایران و ایتالیا نیز در ادامه وبینار با اشاره به تاریخ ایران و توسعه علم و فناوری از نظر علم گفت: ایران زمانی در زمینه های مختلف علمی پیشرو بود و ما در پزشکی، نجوم و نجوم مدتها سکوت کردیم و مصرف کننده شدیم از انقلاب صنعتی جان سالم به در بردیم و در نهایت مصرف کننده شدیم. ، اکنون به سمت توسعه حرکت می کنیم.”

احمد پورفلاح گفت: در سال 92 تنها دو شرکت دانش بنیان داشتیم که در زمینه سلول های بنیادی فعالیت می کردند. تازه در آن زمان بود که در دوران مدیریت ستاری فر شاهد پیشرفت علمی و فناوری قابل قبولی بودیم. در حال حاضر انتظار داریم با یک میلیارد یورو و 32 خانه علم و فناوری صادرات پیش برویم.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بخش خصوصی با نهادهای بالادستی گفت: به نظر من باید به بخش خصوصی و مشارکت زیرساختی در این بخش توجه بیشتری شود. ما باید با کشورهای پیشرفته دنیا هم تعامل داشته باشیم. مهم نیست که چقدر از نظر درونی قوی باشیم، مطمئناً بدون ارتباط نمی توانیم به نتیجه برسیم. موضوع بودجه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت جذب سرمایه خارجی برای رشد

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با بیان اینکه در ادامه این گفتگو باید سرمایه خارجی را جذب کنیم، گفت: بدون بودجه کاری نمی توان کرد. تجربه واکسن ثابت کرده است که در نهایت بازسازی چرخ کار نمی کند. ما همیشه اصرار داشته‌ایم که اجازه دهید سیاست اقتصاد را نیز رهبری کند. اما هیچ توجهی به این موضوع نشده است. تاثیر اقتصادی در حال حاضر قابل توجه است.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری دانشگاه‌ها با بخش خصوصی و نهادهای دولتی برای ارتقای تجارت فناوری، گفت: دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و شریف گام‌های موثری در این راستا برداشته‌اند.از این واقعیت ساده غافل نشویم، همه این تلاش‌ها باید انجام شود. بر این اساس باشد که بتوانیم فقر و بحران اقتصادی را از طریق دیپلماسی اقتصادی حل کنیم.»

به گفته وی، رایزن اقتصادی و وزارت امور خارجه در این روند بسیار موثر هستند و باید تمام تلاش خود را برای استفاده از این پتانسیل انجام داد.

برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای فناوری تلاش کنید

دبیر شبکه بازار فناوری ایران در بخشی دیگر از این وبینار با بیان اینکه توجه زیادی به مباحث علمی فناوری در کشور داشته ایم و به تشریح این فعالیت ها پرداخته ایم، افزود: پارک بیش از 200 مرکز توسعه، 60 هزار مقاله از ایران منتشر شده است. حدود ۷ هزار شرکت دانش بنیان داریم.»

با وجود این همه آمار، ما برای تجارت در منطقه چه کرده ایم؟ صالح خالکی ادامه داد. باید بگوییم که این مقایسه اساساً نتیجه عجیبی را به ما نشان می دهد. کریدور صادراتی و نمایشگاه های متعدد و بازار ملی فناوری بازار ملی ایران تنها حوزه های مرتبط با تجارت فناوری کشور است.

وی با بیان اینکه بازار فناوری به دنبال توسعه کسب و کار شبکه ای است، گفت: جالب است بدانید که تقاضای ما برای فناوری بیشتر از فناوری است. سرمایه گذاران خودشان این فناوری را می خواهند. ما باید مکانیزمی داشته باشیم تا این عرضه و تقاضا را به یک اجماع برسانیم.»

وی در تشریح ساختار آن با بیان اینکه متولی یک نهاد دولتی متولی فناوری بازار است، گفت: متولی دولت، عامل اجرایی و شورای بازارهای فناوری با همکاری سه جانبه، روند پیشبرد عملیات استارت آپی را مدیریت می کنند. بخش مهم کارگزار فناوری است.”

وی در تشریح کارگزاران فناوری گفت: کارگزاران فناوری بازاریابی و کارکردی برای رفع نیازها دارند، کارگزاران بسیار ارزان عمل می کنند، همکاری با شبکه کارگزاری بسیار کم ریسک و بر اساس مدل نوآوری باز است. از طرف دیگر نکته مهم این است که همه با یکدیگر سازگار شوند و همه یکدیگر را بشناسند.”

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما