دیدنی های کشم (1400) | لیست جاذبه ها و تفریحات + عکس و آدرس – کزارو

[ad_1]

دیدنی های کشام که حتما باید از آن دیدن کنید

قشم یکی از محبوب ترین و بزرگ ترین جزایر ایران است که به دلیل زیبایی های طبیعی و تاریخی مانند نگینی مثال زدنی در جنوب کشور می درخشد. همچنین آب و هوای معتدل و مساعد منطقه در فصل زمستان و بهار در کنار فرهنگ غنی ساکنان جزیره، آن را به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری جنوب کشور تبدیل کرده است که تعداد زیادی از هموطنان از آن دیدن می کنند. و گردشگران از سراسر جهان..

جزیره قشم به عنوان «هفته عجایب هفته» نامگذاری شده است. دلیل این امر تنوع منحصر به فرد آن در طبیعت است. دیدنی های کشام مانند جنگل حرا، دره ستاره ها، غار نمکدان و تنگه چککوه از شگفتی های هفتگی نیستند. جاذبه گردشگری قشم ممکن است در یک بازدید جای نگیرد. اما می توانید بر اساس علاقه و روحیه خود برای ملاقات با آنها برنامه ریزی کنید. در ادامه به معرفی گزیده ای از سایت های قشم می پردازیم.

آرامگاه بی بی مریم (مضمون اهل سنت)

خرابه های آرامگاه بی بی مریم در قشمی

آرامگاه بابی مریم آرامگاهی به یادگار مانده از قرن هشتم هجری قمری در روستای سنتی جزیره قشم واقع شده است. این بنای باستانی به عنوان تم سنتی در بین روستاییان نیز شناخته می شود و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری قشم است که معماری آن شبیه به معماری بناهای حکومتی سلجوقیان است.

جزیره دوست داشتنی

نمایی از جزایر زیبا در سواحل جزیره قشم

یکی از جاذبه های دیدنی قشم، جزایر این منطقه از کشور است که به جزایر پیاره معروف هستند و دارای دیواره های صخره ای و مساحتی در حدود سه هکتار می باشند. ویژگی منحصر به فرد این جزایر دسترسی آنها به آبهای تا یک کیلومتری با ماشین یا پیاده است که به دلیل شرایط جزر و مدی امکان پذیر است و همین امر باعث شده است که یکی از جذاب ترین مناطق دیدنی قشم باشد. این جزایر حدود 22 کیلومتر با قشم فاصله دارند و خالی از سکنه هستند. در مدت کوتاهی که جزر و مد می آید، فاصله ای بین جزایر و ساحل قشم ایجاد می شود. در این زمان می توان از بالای جزایر ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را دید.

بمب کشمی

آسمان بام کشمی نیمه ابری خواهد بود

تراس کشم در قسمت غربی جزیره کشام قرار دارد که قسمت های بالایی آن از سنگ آهک و ماسه سنگ، مارن و شیب های سیلت تشکیل شده است. این ارتفاعات در واقع فلات های نیمه مرتفعی هستند که مساحت وسیعی از جزیره را تشکیل می دهند و به دلیل چشم انداز زیبای جنگل های حرا و سواحل شمالی خلیج فارس به یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری قشم تبدیل شده اند.

روستای انبار و بندر

خانه های قدیمی روستا و وزش بادهای بندر لافا

روستای لافت روستایی تاریخی و باستانی در شمال غربی جزیره قشم است که در نوع خود جالب و منحصر به فرد است. یکی از ویژگی های این روستا خانه های مسکونی آن است که همگی دارای حیاط مرکزی و بادگیر هستند و همین امر باعث شهرت این روستا به بندر آسیاب بادی شده است. آثار تاریخی دیگری مانند قلعه نادری، قلعه پرتغالی ها، گنبد مدان و گورستان این روستا که دارای کتیبه هایی به قدمت هزار سال هستند، این منطقه را به یکی از مکان های گردشگری و دیدنی جزیره کشام تبدیل کرده است.

گوران دامو

درختان خشک اطراف گوران دامو

در ۷۸ کیلومتری جزیره کشام و در روستای گوران، سدی به همین نام و زمان حکومت پهلوی اول دیده می شود. برخی از کارشناسان و باستان شناسان بر این باورند که پی بنا در زمان حکومت هخامنشیان و تاج آن در زمان ساسانیان ساخته شده است. آب شیرین یکی از ویژگی های این سد است که در بین اهالی اهمیت و ارزش زیادی دارد.

روستای توریان

مسجد قدیمی روستای توریان

توریان روستایی در 31 کیلومتری جنوب غربی جزیره قشم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه از خلیج فارس است و به دلیل داشتن مزارع آفتابگردان و درختان فراوان، منظره ای زیبا و مطلوب است.

کاسه نمک

سنگ های رسوبی در کاسه سلخ قشم

منطقه ای در ساحل جنوبی جزیره قشم به نام کله سلخ دارای 35 کیلومتر مربع مساحت و عاری از هرگونه پوشش گیاهی است. این قسمت از جزیره به دلیل وجود چشمه گوگردی شفابخش و چندین هزار تپه مخروطی شکل کوچک و بزرگ که در اثر فرسایش در طول زمان ایجاد شده و تپه‌های ماهواره‌ای همپوشانی ایجاد کرده‌اند، دیدنی خواهد بود.

تنگه بلند محمدی

مسیر پیاده روی در تنگه علی محمد

در فاصله کمی از تنگه چاکو واقع در جزیره قشم که اکنون تنگه علی محمد، تنگه آبنما و تنگه سنگاب نامیده می شود، پدیده های طبیعی و زیبایی را می توان مشاهده کرد. در انتهای مسیر این جاذبه طبیعی به گنبد نمکی نمکدان می رسید که ارزش دیدن را خواهد داشت.

غار نمک

لوستر نمکی در ورودی غار نمک

غار نمکدان که زمین شناسان آن را طولانی ترین غار نمکی جهان می دانند، پدیده ای طبیعی و بسیار زیبا است که در 90 کیلومتری جزیره کشام قرار دارد. این جاذبه زیبا و دیدنی در داخل کوهی گنبدی شکل قرار دارد که بدنه آن با رگه های سفید نمک دیده می شود و جریان آب نمک در سطح آن قابل مشاهده است. به دلیل رطوبت بالای جزیره و نفوذ آب در داخل غار، قندیل ها فوق العاده زیبا و دیدنی هستند.

غار نمکی طولانی ترین غار نمکی جهان است

برای بازدید از غار نمکدان باید از جاده ای ناهموار عبور کنید. بین جاده کنار ساحل و ورودی غار حدود دو کیلومتر فاصله وجود دارد که می توانید در آن پیاده روی کنید. نمای اصلی غار به سمت جنوب است. برای عبور از غار تا عمق 20 متری نیازی به استفاده از چراغ قوه نیست. زیرا نور خورشید این فاصله را می پوشاند. گردشگران معمولی بدون تجهیزات مناسب غارنوردی تنها می توانند تا عمق 100 متری این غار بروند. برای رسیدن به درونی ترین قسمت های غار، علاوه بر تجهیزات حرفه ای غارنوردی، باید مهارت انجام این کار را نیز داشته باشید.

کاخ پرتغالی

توپ در مقابل کاخ پرتغال

در اوایل قرن شانزدهم، ملوانی به نام «آلفونسو آلبرکه»دستور ساخت کاخی در قسمت شمالی جزیره قشم که امروزه به نام کاخ پرتغالی ها معروف است را صادر کرد. اکنون تنها چند ستون، یک مخزن و یک برج مراقبت در نزدیکی قلعه پرتغالی باقی مانده است.

کاخ تاریخی پرتغالی ها بیش از دو هزار متر مربع مساحت دارد و با استفاده از سنگ آهک، گچ و ملات محلی ساخته شده است. پرتغالی ها برای ساخت این قلعه از خشت سرخ هرمز استفاده کردند و برای این کار از معماری ایرانی استفاده کردند.

این کاخ در ساحل قرار دارد و جوجه های ماهی خوار و پرندگان دریایی مانند پلیکان را در خود جای داده است. اگر خوش شانس باشید، احتمالاً هنگام بازدید از کاخ می توانید این پرندگان را از نزدیک ببینید.

تنگه چاکوه

ورود آب به سنگ های چاه کشم

در فاصله 70 کیلومتری جزیره کشم و نزدیک روستای چاهوی شرقی تنگه جالبی به نام تنگه چاکو وجود دارد. این تنگه دارای حفره‌ها، راهروها و اشکال عجیبی است که دیدن آنها خالی از لطف نیست. این تنگه به ​​دلیل تعداد چاه هایی که در ابتدا حفر شده بود، چاکوه نام گرفت. در گذشته روستاییان این چاه ها را برای جمع آوری و ذخیره آب باران حفر می کردند.

با گذشت زمان فرسایش سنگ های رسوبی عمق این دره را به 100 متر رسانده است. سوراخ ها، صخره ها و دالان های شگفت انگیز در چاکوه هر مسافری را به تحسین و شگفتی وا می دارد.

جاده با دیوارهای بلند و مسیری عریض شروع می شود و هر چه به سمت جنوب پیش می روید مسیرتان باریک تر می شود. به حدی که آسمان را گم می کنی و دیدنش سخت می شود. عرض کم مسیر در برخی نقاط ممکن است ادامه مسیر را برای شما غیرممکن کند. اما این یک ماجراجویی منحصر به فرد خواهد بود.

دره ستاره ها

رویدادهای زمین شناسی در دره ستاره کشم

فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باران، رعد و برق و باد، دره ای با قدمت حدود دو میلیون سال در جزیره قشم ایجاد کرده است که به دره ستارگان معروف است. این پدیده طبیعی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی قشم است و به گفته ساکنان محلی، ناشی از برخورد ستاره‌ها با زمین است و از این رو به آن دره ستاره‌ها می‌گویند.

ربس ار

غارهای خربس از جاذبه های دیدنی کشمی

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی جزیره کشام، غار خربس قرون وسطایی است که در 15 کیلومتری جنوب جزیره قرار دارد و از چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس تشکیل شده است. یکی از نکات قابل توجه در مورد این پدیده طبیعی، معماری منحصر به فرد و اسرارآمیز آن است که در نوع خود زیبا و جالب است. معبد مهر و الهه میترا، محل نگهداری استخوان های مردگان در هنگام حمله دزدان دریایی و پناهگاه مردم، از جمله نظریه هایی است که درباره این غار وجود دارد.

جنگل دریایی حرا

قشم.  درختان آبزی در جنگل های حرا

مطمئنا یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای جزیره قشم جنگل حرا با مساحتی در حدود 200 کیلومتر است که درختان آن در آب شور رشد می کنند و با پدیده مد به داخل تنگه می روند. ویژگی منحصر به فرد درختان حرا این است که آب را تصفیه و شیرین می کنند. در 60 کیلومتری غرب جزیره می توانید جنگل های حرا را ببینید که 30 تا 40 میلیون سال قدمت دارند.

جنگل های حرا محل زندگی پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و پلیکان است که آب و هوای خنک تری را برای مهاجرت به جزیره انتخاب می کنند. انواع خزندگان، ماهی ها و لاک پشت ها نیز در این جنگل ها زندگی می کنند.

قایق سواری در جنگل های حرا قشم. یکی از بهترین تفریحات در

وقتی مد می شود و بسیاری از قسمت های درختان در آب غوطه ور می شوند، صحنه ای دیدنی شکل می گیرد که گویی همه درختان جنگل در آب شناور هستند. یکی از تفریحات جزیره کشام قایق سواری در جنگل های حرا است که بهترین زمان برای تجربه مد است. قایق سواری را می توان در مکان های کوچک در میان درختان شناور در آب امتحان کرد.

بازی های آنلاین

آب انبار بی بی یکی از قدیمی ترین آب انبارهای جزیره قشم است که قدمت آن به بیش از دو قرن می رسد و هنوز هم مورد استفاده مردم محلی است. معماری این بنای تاریخی در نوع خود جالب و دیدنی است و یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می رود.

قشم. گورستان تاریخی از

قشم.  نماد سنگی در گورستان تاریخی

در جزیره قشم گورستان های متعددی وجود دارد که هر کدام دارای تاریخی کهن بوده و نشان دهنده قدمت این نقطه از کشور است. در بسیاری از این گورستان ها قبرهای چند صد ساله یافت می شود. این مقبره ها شامل گورستان روستای کوشه با قدمتی حدود 12 قرن، قبرستان محله قدیمی با قدمت حدود پنج قرن، گورفرنگی با قدمت چهار قرن، قبرستان کلگا می باشد. توریان با قدمتی حدود 10 قرن و قبرستان روستای تام سنیتی با آن بیش از 9 قرن قدمت دارد.

ژئوپارک کشام

ژئوپارک قشم در ساحل خلیج فارس و جنگل حرا واقع شده و دارای چندین پدیده مهم زمین شناسی است. این ژئوپارک در سال 2006 به اولین ژئوپارک خاورمیانه و ایران تبدیل شد. مجموعه جهانی ژئوپارک کشام که در یونسکو نیز به ثبت رسیده است، مساحتی بالغ بر 30000 هکتار در غرب جزیره و نزدیک به روستاهای طبل، کانی و گوری را به خود اختصاص داده است.

گونه های مختلف گیاهی و جانوری، سواحل زیبا و دیدنی، مجسمه ها و نقش برجسته های طبیعی، کوه ها و چین خوردگی ها و ستون های شگفت انگیز ایجاد شده در اثر فرسایش، جذابیت منطقه را دو چندان کرده است. ژئوپارک کشم شامل 25 مکان گردشگری است که شامل دره ستاره، بام کشم، تنگه چککوه، گنبد نمکی و غیره می شود.

ساحل صخره ای و آب های آبی خلیج فارس در قشمی

از دیگر مکان های دیدنی این جزیره زیبا می توان به چشمه گوری، چشمه کارگه، آکواریوم قشمه، روستای برکه خلف، قلعه لفت، مسجد کوبا، تپه تاریخی کولگان، سد تاریخی پشت قشم، سد بالتل، مسجد و مقبره شیخ برخ اشاره کرد. . ، سردار امام کولی خان و … اشاره کرد.

سوال کلی

نام مستعار جزیره قشم چیست؟

جزیره کشام به دلیل تنوع مکان های طبیعی به «جزیره هفته شگفتی ها» معروف است.

دره ستاره کشم چگونه به وجود آمد؟

به گفته مردم محلی، در اثر برخورد ستارگان با زمین شکل گرفته و از این رو به آن دره ستارگان می گویند.

غار نمک در کدام قسمت جزیره کشام قرار دارد؟

غار نمکدان که زمین شناسان آن را طولانی ترین غار نمکی جهان می دانند، پدیده ای طبیعی و بسیار زیبا است که در 90 کیلومتری جزیره کشام قرار دارد.

کاخ پرتغالی به دستور چه کسی ساخته شد؟

در اوایل قرن شانزدهم، ملوانی به نام آلفونسو آلبرکوئرک دستور داد قلعه‌ای در شمال جزیره قشم بسازند که امروزه به نام قلعه پرتغالی‌ها شناخته می‌شود.

[ad_2]

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما