اثر انگشت مرورگر چیست و چگونه می توان آن را مسدود کرد – زومیت

[ad_1]

اثر انگشت مرورگر راهی برای شناسایی شما توسط وب سایت هایی است که بازدید می کنید. این روش بیشتر برای اهداف تبلیغاتی استفاده می شود، اما می توان از آن برای ایمن سازی وب سایت ها و حساب ها نیز استفاده کرد.

اثر انگشت مرورگر چیست؟

با توجه به How To Geek، وب سایت ها می توانند از اثر انگشت مرورگر برای شناسایی شما استفاده کنند. در این روش داده های خاص ارسال شده به سایت توسط مرورگر بررسی شده و پروفایلی از شما به عنوان کاربر جمع آوری می شود. این اطلاعات جمع آوری شده اثر انگشت نامیده می شود. زیرا با داده های کافی، می توان آن را به اندازه انگشتان شما منحصر به فرد ساخت.

قبل از اینکه به عمق بیشتری بپردازیم، اجازه دهید معانی برخی از کلمات را توضیح دهیم. اصطلاحات «اثر انگشت مرورگر» و «اثر انگشت دستگاه» اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما این کاملاً درست نیست. اثر انگشت دستگاه یا اثر انگشت دستگاه اطلاعاتی درباره دستگاهی است که استفاده می‌کنید و از طریق مرورگر یا برنامه جمع‌آوری می‌شود.

اثر انگشت مرورگر

اثر انگشت مرورگر خاص تر است و شامل تمام اطلاعات جمع آوری شده از طریق مرورگر است. علاوه بر اطلاعات دستگاه، داده هایی مانند نوع و نسخه مرورگری که استفاده می کنید، سیستم عامل شما، زبان مرورگر شما و بسیاری از داده های دقیق دیگر مانند وضوح صفحه نمایش نیز جمع آوری می شود.

در نگاه اول، داده های جمع آوری شده ممکن است مفید نباشند. اما اگر اطلاعات کافی جمع آوری شود، تصویر کاربر از طرف دیگر واضح و واضح می شود. در نهایت، اثر انگشت به اندازه‌ای دقیق می‌شود که سایت مورد نظر می‌تواند کاملاً از شخصیت شما مطمئن شود و از آن اطلاعات برای نشان دادن تبلیغات مناسب استفاده کند.

به عنوان مثال، افرادی هستند که از نسخه خاصی از اندروید استفاده می کنند. علاوه بر این، افراد دیگری نیز وجود دارند که از نسخه‌های خاصی از Chrome استفاده می‌کنند. سایر ویژگی‌ها مانند زبان مرورگر یا وضوح تصویر و موارد دیگر نیز مهم هستند. در نهایت تمام این اطلاعات جمع آوری می شود و اسکریپت در حال اجرا کاربر را قدم به قدم به شناسایی و ایجاد یک پروفایل اختصاصی نزدیک می کند.

اثر انگشت مرورگر چگونه کار می کند؟

فهرست داده هایی که می توان برای بهبود پروفایل استفاده کرد طولانی است و الگوریتم های اثر انگشت بسیار دقیق هستند. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 2016 در این زمینه انجام شد. در طی آن زمان، داده‌های جمع‌آوری‌شده از تقریباً 81 درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت منجر به ایجاد یک نمایه منحصربه‌فرد شد. این بدان معناست که سایت می تواند تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان خود را بشناسد.

اثر انگشت مرورگر نه تنها از طریق جمع آوری داده های غیرفعال، مانند نوع مرورگر و وضوح صفحه نمایش، بلکه از طریق ابزارهای فعال تر نیز به دست می آید. چند نمونه در زیر آورده شده است.

  • اثر انگشت بوم: به این ترتیب یک بوم روی تصویر شما از وب سایت اعمال می شود که نامرئی است. این بخش بسته به نوع سخت افزار گرافیکی که استفاده می کنید با اسکریپت متفاوتی نمایش داده می شود. این یک راه عالی برای شناسایی کارت گرافیک و درایورهای شما است. اثر انگشت webgl همچنین همین روش را اتخاذ می کند.
  • انگشت نگاری صوتی: این نوع اسکریپت نحوه پخش صدا در رایانه شما را تجزیه و تحلیل می کند. تغییرات کوچک در تن می تواند درایور صوتی شما را محدود کند.
  • انگشت نگاری رسانه ایاین روش درایورهای رسانه روی رایانه شما را تا حد امکان فهرست کرده و شناسایی می کند.

اثر انگشت مرورگر فقط از یک قسمت از داده ها استفاده نمی کند، بلکه سیستم تا حد امکان سعی می کند اطلاعات مختلف را از قسمت های مختلف سیستم جمع آوری کند و در نهایت آنها را در کنار هم قرار دهد تا نزدیک ترین تصویر به کاربر را تشکیل دهد.

البته بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که اثر انگشت مرورگر همیشه چیز بدی نیست. این تکنیک همچنین برای اهداف امنیتی استفاده می شود. به عنوان مثال، وب سایت بانک شما ممکن است هر بار که وارد سیستم می شوید اطلاعات شما را بررسی کند تا مطمئن شود که می خواهید از کارت اعتباری خود استفاده کنید. احتمالاً برای شما نیز این اتفاق افتاده است، هنگامی که از دستگاه دیگری وارد حساب خود می شوید، یک پیام هشدار برای شما ارسال می شود و از سیستم دیگری وارد می شوید.

نمایه اثر انگشت مرورگر برای چه مواردی مناسب است؟

دلیل اصلی ایجاد نمایه اثر انگشت این است که بتوانیم تبلیغات را با دقت بیشتری به سمت کاربران هدف هدایت کنیم. با شناسایی بهتر شخصیت کاربر، یک الگوریتم می تواند به راحتی تشخیص دهد که کدام تبلیغات را نشان دهد یا نه. به عنوان مثال، اگر مشخص شود که از یک دستگاه اندرویدی استفاده می کنید، احتمالاً هیچ پیامی مربوط به آیفون را نخواهید دید.

اثر انگشت مرورگر

این توضیحات ممکن است شما را به یاد کوکی های مرورگر بیاندازد. لازم به ذکر است که در عین اینکه هدف یکسانی دارند، عملکرد آنها کاملاً متفاوت از یکدیگر است. کوکی مانند یک دستگاه ردیابی است و سایتی که آن را روی رایانه شما قرار می دهد می داند کجا هستید و چه می کنید. اما اثر انگشت مرورگر به این شکل کار نمی کند. این فناوری از داده‌ها و دستگاه شما استفاده می‌کند تا بفهمد شما چه کسی هستید، اما نمی‌تواند شما را ردیابی کند.

به همین دلیل، داده هایی که کوکی جمع آوری می کند ارزشمندتر است. البته، این را می توان غیرفعال کرد و مرورگرها به طور فزاینده ای کوکی های شخص ثالث را مسدود می کنند تا از ردیابی کاربران توسط آنها جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، اثر انگشت تقریباً برعکس است. از آنجایی که مقدار داده ای که جمع آوری می کند برای نحوه مشاهده اینترنت بسیار مهم است، هیچ راهی برای خاموش کردن آن وجود ندارد.

چگونه از خود در برابر اثر انگشت مرورگر محافظت کنیم؟

مقاله مرتبط:

نکته اصلی در مورد اثر انگشت مرورگر این است که اجتناب از آن تقریبا غیرممکن است. راه هایی برای غیرفعال کردن انتقال داده های خاص با استفاده از افزونه هایی مانند NoScript (که جاوا اسکریپت را غیرفعال می کند) یا مرورگرهایی مانند Tor وجود دارد. اما در حالی که آنها شما را ایمن نگه می دارند، بسیاری از اینترنت را برای شما غیرفعال می کنند. اکثر سایت ها بدون اطلاعاتی که Fingerprint Script جمع آوری می کند نمایش داده نمی شوند.

در نهایت، تقریباً هیچ راهی برای مقابله با اثر انگشت مرورگر وجود ندارد. حتی استفاده از روش هایی مانند حالت ناشناس و VIP نمی تواند از این امر جلوگیری کند. اما برخی از مرورگرها، از جمله موزیلا، ادعا کرده‌اند که فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند تا از جمع‌آوری اطلاعات توسط کاربران برای ایجاد اثر انگشت مجازی جلوگیری کنند. اما آنها نیز کاملا قابل اعتماد نیستند.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما